Internetin käyttö kodin ja työpaikan ulkopuolella yleistyy

Talo

Internet on yhä useammalle päivittäinen väline. Jo 89 prosenttia 16–74-vuotiaista käyttää nettiä ja kolme neljästä käyttää sitä päivittäin. 43 prosenttia äänioikeutetuista käytti vaalikonetta ennen kevään 2011 eduskuntavaaleja. Älypuhelimia hankkivat eniten alle 45-vuotiaat ja miehet. Netin käytön yleisyydessä Suomi on lähellä Euroopan kärkeä. Tiedot käyvät ilmi kevään 2011 tieto- ja viestintätekniikan käyttö –tutkimuksesta. Myös Suomelan palveluita ilmestyy mobiili-internetissä osoitteessa m.suomela.fi. Käy tutustumassa!

Internetin käyttö lisääntyy etenkin vanhemmissa ikäryhmissä. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan netin käyttäjien osuus kasvoi 65–74-vuotiaiden ikäryhmässä vuodessa kymmenellä prosenttiyksiköllä 53 prosenttiin. Netin käytön yleisyydessä Suomi on lähellä Euroopan kärkeä.

Internetin käyttöön kodin ja työn ulkopuolella sopivat laitteet ja nettiyhteydet yleistyvät. 42 prosentilla suomalaisista oli keväällä 2011 käytössä älypuhelin. Älypuhelimia hankkivat eniten alle 45-vuotiaat ja miehet. Kannettava tietokone oli 67 prosentissa talouksista. Kolmanneksella talouksista oli tietokoneesta langaton laajakaistayhteys matkapuhelinverkkoon. Vuonna 2010 vastaava osuus oli vain 24 prosenttia.

Älypuhelinten yleistyminen lisää internetin käyttöä. Vuosina 2009-2011 netin käytön yleisyys matkapuhelimella laajakaistaverkossa yli kolminkertaistui 29 prosenttiin. Miehillä osuus oli 39 prosenttia ja naisilla 19 prosenttia.

Myös netin käyttö liikkeellä ollessa yleistyy. 30 prosenttia 16-74-vuotiaista käytti nettiä kodin ja työ- tai opiskelupaikan ulkopuolella keväällä 2011. Miehet käyttävät nettiä liikkeellä ollessaan enemmän kuin naiset.

Internetiä käytetään eniten asioiden hoitoon, tiedon hakuun ja viestintään. Lähes joka toinen suomalainen oli viimeisten kolmen kuukauden aikana ostanut jotain verkkokaupasta. Myös viranomaisten kanssa asioidaan netissä yleisesti. 58 prosenttia 16–74-vuotiaista oli hakenut tietoa viranomaisten sivuilta viimeisen vuoden aikana ja 40 prosenttia oli palauttanut täytetyn lomakkeen netissä.

Internet on vakiintunut vaaleja koskevan tiedon lähde. Puolet 18-74-vuotiaista oli hakenut netistä tietoa puolueista ja ehdokkaista ennen kevään 2011 eduskuntavaaleja. Yleisimmin tietoa haettiin puolueiden ja ehdokkaiden kotisivuilta ja blogeista (34 %). Vaalikampanjoiden uusin väline, yhteisöpalvelut, eivät olleet suosittuja.

Vaalikonetta käytti ennen vaaleja 43 prosenttia 18-74-vuotiaista. Vain viisi prosenttia heistä koki, että vaalikone vaikutti paljon puolueen valintaan, 30 prosentilla se vaikutti jonkin verran. Ehdokkaan valintaan vaikutus oli suurempi. 14 prosentilla vaalikone vaikutti ehdokkaan valintaan paljon ja 48 prosentillakin jonkin verran.


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

internet kotitalous tilastot tutkimus

Ei liitettyjä avainsanoja.