Teksti Clas von Bell ja Martti Tala
Kuvat Niko Fagerström / Future Image ja valmistajat
Vaatimattomin autosuoja on telttatalli eli metallikehikon varaan viritetty kangas. Sekin täyttää perusvaatimukset: talviaamuisin ei tarvitse puhdistaa autoa lumesta ja jäästä. Myös puutarhavajan tapainen peltivaja on kevyt ratkaisu.
Varsinaisia autotalleja on monentasoisia ja monenhintaisia. Huokeimpia ovat kevytrakenteiset, eristämättömät tallit, jotka eivät välttämättä tarvitse edes erityisiä perustuksia. Runko voi olla metallia tai puuta, pintamateriaali peltiä tai puuta. Kalleimmat ratkaisut ovat kunnolliselle perustukselle pystytettyjä ”oikeita” rakennuksia lattioineen, eristyksineen ja lämmityksineen.
Kun ryhdyt suunnittelemaan autotallia, mieti jo kokoa päättäessäsi, tarvitsetko tallia muuhunkin kuin auton säilytykseen. Haluatko myös varastotilaa autonrenkaille, polkupyörille, urheiluvälineille? Haluatko mahtua huoltamaan autoa tallissa tai lainaatko tilaa välillä vaikka nikkarointiin? Varaudu myös tulevaisuuteen. Vaikka nyt ajaisit kaksiovisella pikkuautolla, voi perheen kasvaessa tulla eteen pidemmän ja korkeamman tila-auton hankinta. Riittävän iso talli voi olla ratkaiseva seikka myös talon myyntitilanteessa.
Jos ei halua varsinaista tallia tai jos rakennusmääräykset estävät tallin rakentamisen, voi katos olla riittävä vaihtoehto.
Jos ei halua varsinaista tallia tai jos rakennusmääräykset estävät tallin rakentamisen, voi katos olla riittävä vaihtoehto. Talli muuttuu katokseksi kun seinäpinta-alasta vähintään 30 prosenttia on auki – siksi katoksessakin voi olla pari seinää. Katos voi myös olla tallia hiukan kapeampi, jos siinä on vain yksi sivuseinä.

Selvitä, mitä autotallipakettiin kuuluu

Vaikka hankkisit valmiin tallipaketin, joudut itsekin tekemään yhtä ja toista. Selvitä ensimmäiseksi kunnan rakennusvalvontavirastosta, millaisen tallin saat rakentaa tontillesi, ja ano tarvittavat luvat. Piirustukset tarvitaan jo lupaa varten.
Perustukset pitää tehdä tai teettää itse. Jos talli vaatii rakennusluvan, viranomaiset valvovat myös perustusten rakentamista. Ne tehdään betonista, harkoista tai paaluttamalla, ja routasuojaus ja sadevesien valuminen täytyy ottaa huomioon. Lattia on yleensä betonia.
Kevyimmät tallit voidaan pystyttää asfaltille tai hiekkapohjalle, mutta silloinkin ne pitää ankkuroida tukevasti, jotta ne pysyvät paikallaan myrskyssäkin. Maan routiminen pitää ottaa huomioon myös kevyttä mallia pystytettäessä.
Valmistallit kootaan seinäelementeistä, jotka liitetään toisiinsa. Runko on metallia tai puuta, verhous peltiä tai puuta. Puinen verhous on selvästi suositumpi kuin peltinen. Maalipintaiset osat on useimmiten maalattu vain pohjamaalilla, ja pintamaalaus pitää tehdä itse.
Kattoratkaisut poikkeavat hiukan toisistaan, mutta yleensä pinnoite kiinnitetään kattoristikoihin tai kattotuoleihin. Tarjolla on myös peltikatteita, jotka eivät vaadi alleen ristikoita. Kate on useimmiten peltiä. Valmistajilla saattaa olla tarjolla muitakin vaihtoehtoja, mutta yleensä niistä peritään lisähinta. Jos vakiokatto ei syystä tai toisesta miellytä, varmista jo pakettia tilatessasi, että materiaalin voi vaihtaa. Räystäskourut eivät yleensä sisälly toimituksiin.
Tallipaketeissa on tarjolla sekä täystarviketoimituksia että osatoimituksia. Esimerkiksi puuosatoimituksesta saattavat puuttua muun muassa katemateriaali sekä ikkunalasit. Ovet voivat olla lukottomia tai lukkopesättömiä.
Valmistaja osaa kertoa, voiko tallin pystyttää itse vai pitääkö pystytys jättää valmistajan edustajalle. Itse pystytettävien pakettien mukana on kokoamisohjeet. Varmuuden vuoksi olisi hyvä, jos pystytysporukassa olisi mukana ainakin yksi kokenut rakentaja.
Kippiovi on suosituin ovimalli
Autotallin ovityyppejä on kolme: pariovi, kippiovi ja nosto-ovi. Perinteinen ulospäin avautuva pariovi voi olla runsaslumisena talvena hankala, ja se vaatii myös melko paljon avautumistilaa. Kippiovi puolestaan vie hiukan tilaa tallin katosta. Lisäksi se saattaa olla pariovea raskaampi avattava. Kippiovella on vain kaksi asentoa, auki ja kiinni, minkä vuoksi sitä on hankala pitää raollaan tuuletuksen takia.
Kolmas vaihtoehto on osista koostuva nosto-ovi, joka liukuu kiskoa pitkin kattoon. Tällaisen oven voi pitää auki myös puolittain. Valmispaketeissa kippiovi on selvästi suosituin, ja se on myös edullisin. Kippioveen saa sähköisiä avausmekanismeja, jotka voivat olla kauko-ohjattuja. Jos aiot muuttaa tallin myöhemmin lämpimäksi, varmista, että ovet ovat eristettyjä.
Näppärä-tallin puurunkoinen, eristämätön perusmalli
Näppärä-tallin puurunkoinen, eristämätön perusmalli, jossa on myös varasto. Koko 3,3 x 9 metriä, hinta 6 900 euroa. Valmistaja Puutimpurit.

Selvitä ensin lupa-asiat

Kun alat suunnitella tallin rakentamista, selvitä ensimmäiseksi lupa-asiat oman kuntasi rakennusvalvonnasta. Pääsääntö on, että rakennuksen rakentamiseen tarvitaan lupa. Kunta voi kuitenkin rakennusjärjestyksessä määrätä, että esimerkiksi alle 20 neliön rakennelmalle riittää ilmoitusmenettely.
Vaikka vajan tai autokatoksen saisikin rakentaa ilman rakennuslupaa, muut säännökset saattavat estää rakentamisen. Esimerkiksi tontin rajalle tai liian lähelle toista rakennusta ei saa rakentaa.
Sitä paitsi rakennuksen ulkonäön pitää määräysten mukaan sopia aina ympäristöönsä. Autotallien rakentamiseen vaikuttavat lisäksi paloturvasäädökset. Myös kylmän tallin muuttaminen lämpimäksi eristämällä vaatii rakennusvalvonnan hyväksynnän.
Laista ja asetuksista saa tietoa muun muassa ympäristöhallinnon Internet-sivuilta, www.ymparisto.fi.
Paljonko talli maksaa?
Valmiiden tallipakettien hinnat poikkeavat tason, sisällön ja materiaalien takia toisistaan huomattavasti. Jos valmistallin hinta tuntuu korkealta, ota huomioon, että hyvin huollettuna talli palvelee pitkään. Jos investoit talliin vaikka 15 000 euroa, 30 vuodelle jaettuna vuosikustannukset (ilman mahdollisia lainankorkoja) ovat vain 500 euroa. Muista, että tallipakettien hintoihin pitää lisätä myös rahti!
Näppärä-tallin kaksipaikkaisessa puurunkoisessa tallissa sekä talli että varasto ovat lämpimiä
Näppärä-tallin kaksipaikkaisessa puurunkoisessa tallissa sekä talli että varasto ovat lämpimiä. Koko 6,3 x 9 metriä, hinta 13 300 euroa. Valmistaja Puutimpurit.

Hintaesimerkkejä (1/2003):

– Englantilainen 14 neliön Yardmaster-peltivaja alle 1 500 euroa. Pariovet ja kattoikkunat.

– Pietarsaarelaisen Pisarin halvin puurunkoinen eristämättömänä noin 4 500 euroa, lämpimänä noin tuhat euroa enemmän. Eristämätön metallirunkoinen puuverhoilulla noin 3 000 euroa. Mukana kate.

– Mikkeliläisen Näppärän halvin yhden auton kylmä talli vajaat 5 000 euroa. Puurunko, mukana kate.

– Kauhajoen Puutalokympin halvimmassa puurunkoisessa on myös muutaman neliön varasto. Puuosatoimitus runsaat 3 640 euroa, ei sisällä katetta eikä oven ikkunaa.

– Salolaisen Sinometin metallirunkoinen, eristämätön yhden auton Sapu-perusmalli noin 3 000 euroa. Pinta puuta tai peltiä, katto peltiä.

– Merikarvialaisen Merimetallin teräsrunkoisen, peltipinnoitetun tallin lähtöhinta noin 2 000 euroa. Puupinnoite lisää hintaa 200 eurolla.

Rakentaisitko autotallin itse?
Jos haluat rakentaa autotallin itse, se ei ole vaikeaa, jos on hyvät piirustukset ja hiukan rakennuskokemusta. Itse tehty talli tulee halvemmaksi kuin valmispaketti, jos et laske hintaa omille työtunneille. Karkeasti arvioiden lämmin talli maksaa noin 300 euroa neliöltä. Silloin esimerkiksi 20 neliön talli maksaa perustuksineen noin 6 000 euroa eli suurin piirtein saman verran kuin vastaava valmistalli ilman perustuksia.
Muista lämmitys ja tuuletus!
Tallia tarvitaan eniten talvella, jolloin auto on yleensä talliin ajettaessa märkä tai luminen. Siksi tuuletuksen pitää olla kunnossa. Jos eristät tallin ja asennat lämmityksen, lattialämmitys on auton kannalta hyvä vaihtoehto. Se lämmittää tasaisesti alustankin ja kuivattaa parhaiten. Myös lattialle valuva vesi ja sulava lumi kuivuvat mahdollisimman nopeasti, kun lattia on lämmin. Lämmityksessä pitää muutenkin olla riittävästi tehoa. Jos lämpötila on vain niukin naukin plussan puolella, talli ja auto saattavat olla vielä aamulla kosteita, mikä saattaa aiheuttaa pakkasella esimerkiksi lukkojen jäätymisen.