Teksti Anne Lahtinen
Kuvat valmistajien ja maahantuojien
MUULI 1250 Xi
MUULI 1250 Xi. Korirakenne kuumasinkittyä teräslevyä, vaneripohja. Iskunvaimennettu teräsjousiakselisto. Avattavat etu- ja takalaidat, sidontalenkit ja koukut sisä- ja ulkopuolella. Laita 21 cm, sisämitat 125 x 265 cm. Paino 140 kg, kantavuus 610 kg. Kampanjahinta 699 euroa. Lisävarusteina mm. lisälaidat ja 45, 70 tai 90 cm korkea kuomu. Valmistaja Juncar, myynti K-Rauta-, Rautia-, Kesmotors- ja K-Maatalous -kaupat.

Kuomullinen perusperäkärry maksaa 1 000-2 000 euroa, ja sillä sujuvat jo monenlaiset kuljetukset. Vaunut ovat yleisimmin sinkkipellistä valmistettuja, kastamalla kuumasinkittyjä tai alumiinisia. Sinkkipeltisen tunnistaa pultti- tai niittiliitoksista, kastamalla kuumasinkitty on koottu hitsaamalla. Sinkitys suojaa perävaunua erityisesti maantiesuolan aiheuttamalta ruosteelta ja lisää kärryn käyttöikää. Sinkitty vaunu ei tarvitse suojakseen maalia.

Kevyissä, jarruttomissa perävaunumalleissa käytetään sekä lehtijousia ja iskunvaimentimia että kumivääntövarsijousitusta.
Perävaunujen valmistajat ovat huomioineet rakentajan tarpeet: lavojen leveydet alkavat 125 cm:stä, johon rakennuslevy sopii hyvin. Henkilö- tai pakettiauton vetämä perävaunu saa ilman erikoispeilejä olla enintään 230 cm leveä.
Mökkitavarat kulkevat lyhyelläkin kärryllä, mutta koneet ja rakennustarvikkeet vaativat jo lavalta pituutta. Valmistajien mallistoissa on monta metriä pitkiä peräkärryjä. Lisää pituutta kärryyn saa lastaamalla esimerkiksi lautanippuja osin aisan päälle, mutta lastaus on tehtävä tasapainoisesti ja laudat kiinnitettävä hyvin. Pitkä vetoaisa helpottaa vaunun peruuttaen kääntämistä ja estää linkkuun menoa. Sivusuunnassa vaunun laitojen yli ei saa lastata.
Laidan korkeus valitaan kuljetettavan tavaran mukaan. Moneen kuljetukseen sopivissa perusvaunuissa on yleensä 25-40 cm korkeat laidat. Korokelaitoja voi ostaa irrallisina.
Kippiä rakentaja tarvitsee lähinnä hiekkaa ajaessaan tai kuormausta helpottaakseen. Esimerkiksi moottorikelkan tai työkoneiden kuljettajalle kippi on välttämätön. Koneiden siirtelyä helpottaa myös ajosillaksi taittuva perälauta.
Muista myös puhdistus ja huolto!
Perävaunu pitää paitsi puhdistaa myös huoltaa vähintään muutaman tuhannen kilometrin välein. Pyörien ilmanpaineet ja kiinnitys on tarkistettava siinä missä autonrenkaidenkin. Nykyisin vaunuissa käytetään usein venetrailereista tuttuja huoltoa kaipaamattomia akseleita, mutta muunlaiset akselit pitää puhdistaa ja rasvata. Myös vetokytkin, nokkapyörä, lavalukot ja vinssi tarvitsevat silloin tällöin rasvausta. Perävaunut, joiden kokonaismassa on yli 750 kg, on katsastettava joka toinen vuosi.
Jarruttomassa perävaunussa saa käyttää kesärenkaita ympäri vuoden. Jarrulliseen perävaunuun tarvitaan talvisin vähintään samanveroiset nasta- tai kitkarenkaat kuin vetoautossa.
Valmistajat antavat perävaunuilleen 1-2 vuoden täystakuun. Kastamalla kuumasinkityt osat saavat yleensä 20 vuoden pinnoitetakuun. Perävaunun voi vakuuttaa ja rekisteröidä liikkeessä.
VIHE 150-300-LJ-750
VIHE 150-300-LJ-750. Kuumasinkitty runko, lehtijousitettu ja iskuvaimennettu. Nokkapyörä ja kippi. Lavan sisämitat ovat 150 x 300 cm. Akselipaino on 750 kg. Hinta 1 330 euroa, etusaranoituna, 60 cm:n lujitemuovikannella ja -kahdella kaasujousella varustettuna 2 000 euroa. Valmistaja Vihe.
Farmi Pro FKL
Farmi Pro FKL (1-aks.) ja FKT (teli). Kuumasinkitty teräsrunko, lehtijousitettu ja iskuvaimennettu. Nokkapyörä, kippi ja ajosillaksi vahvistettu takalaita. Kiinnityslenkit myös pohjalevyssä. Laita 41 cm, sisämitat 150 x 325 cm. FKT 325 kg, kantavuus 425 kg, FKL 285 kg/465 kg. Jarruttoman yksiakselisen hinta 1 320 euroa, saa myös jarrut. Kuomu 800 euroa. Valmistaja Farmi-Vaunu, markkinointi Juhanin Pojat.
Starset MK 265 L
Starset MK 265 L. Kuumasinkitty, vahvarunkoinen, lehtijousitettu ja iskuvaimennettu. Aisakippi, nokkapyörä ja saranoitu etu- ja takalaita, takalaita säädettävä. Laitakorkeus 34 cm, sisämitat 125 x 265 cm. Paino 210 kg, kantavuus 540 kg. Hinta 1 145 euroa, kuomu varusteineen asennettuna 650 euroa. Valmistus, myynti ja tukkumyynti Markset
SCHLEGL-valmisalusta
SCHLEGL-valmisalustat. Jarrulliset 1-2-akseliset perävaunualustat. Kantavuus 1 000-2 700 kg, lava leveys 135-195 cm. Hinnat alkavat 1 000 eurosta (renkaat eivät sisälly hintaan). Maahantuonti/myynti Teohydrauli.

Majava M 2526 LJ
Majava M 2526 LJ. Hitsaamalla koottu, kastamalla kuumasinkitty runko, lehtijousitettu ja iskuvaimennettu. Kippi, nokkapyörä, aisalukko ja vesitiiviit akselinavat. Neljä sisäpuolista sidontalenkkiä, ulkopuolisia sidontakoukkuja kymmenen. Laitakorkeus 23 cm, lavan sisämitat 125 x 262 cm. Paino 170 kg, kantavuus 580 kg. Hinta 1 059 euroa. Valmistaja Majavatuote.
Rakentaja-Juhta +750K
Rakentaja-Juhta +750K. Lehtijousitettu ja iskuvaimennettu. Kippi, saranoidut päädyt, lisävarusteena joko 65 cm tai 100 cm korkea kuomu. Laitakorkeus 30 cm, lavan sisämitat 125 x 265 cm. Paino 190 kg, kantavuus 560 kg. Hinta 100 cm:n kuomun kanssa 1 658 euroa. Valmistuttaja/myyjä Juhta.

AKU 265L
AKU 265L. Kuumasinkitty teräsrunko, saranoitu, irrotettava päätylevy. Lehtijousitettu ja iskuvaimennettu. Laitakorkeus 25 cm, lavan sisämitat 125 x 265 cm. Paino 190 kg, kantavuus 560 kg. Hinta 680 euroa. Valmistaja Bestnet, markkinointi Trailcon.

Huom. Hinnat vuoden 2003 tasolla.
Kuomu suojaa, nokkapyörä helpottaa siirtelyä
– Kuomu suojaa esimerkiksi klapit sateelta ja pitää kaatopaikalle kuljetettavat syyslehdet lavalla. Kuomusta huolimatta kuorma pitää sitoa hyvin. Kuomullista kärryä voi käyttää myös varastotilana.
– Nokkapyörä helpottaa vaunun siirtelyä ja kytkemistä vetoautoon. Vetokytkimeen asennettava varkauslukko estää vaunun irrottamisen autosta ja, jos vaunu on irrallaan, vaunun kiinnittämisen varkaan autoon.
AL-KO-siirtokahva helpottaa kaikkien vaunumallien siirtoa käsin
AL-KO-siirtokahva helpottaa kaikkien vaunumallien siirtoa käsin ja antaa tukevan otteen. Kiinnitetään neljällä pultilla 48-milliseen nokkapyörän putkeen. Hinta 9,60 euroa. Valmistaja AL-KO Kober, markkinointi Kehä Caravan Tukku.
Rakentaja selviää yleensä jarruitta
Jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaispaino (kärryn paino + kuorma) on yleensä 750 kg, mutta auton valmistaja tai maahantuoja on voinut rajoittaa painon pienemmäksi. Rajoituksen voi tarkistaa rekisteriotteesta tai auton ohjekirjasta. Jarrullisen perävaunun suurin sallittu kokonaispaino on 3 500 kg. Rakentajan kuormat jäävät yleensä niin kevyiksi, ettei jarruja tarvita. Kun kyydissä on esimerkiksi kilpa-auto, myös perävaunu on varustettava jarruilla.
Kuka saa vetää perävaunua?
Kokonaispainoltaan alle 750 kg:n jarrutonta perävaunua henkilöautolla vedettäessä riittää yleensä B-ajokortti. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
1. yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
2. perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan tai kun perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg , siinä on lain mukaan oltava jarrut ja kuljettaja tarvitsee ”pikku-e” – eli BE-kortin.
HUOM:
• B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
• Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
• Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen
Vetokoukun lisääminen autoon ei enää nykyisin vaadi katsastusta.
Lisätietoja: www.ake.fi
Lastaa turvallisesti!
– Lastin suurimman sallitun painon voi laskea vähentämällä perävaunun oman painon sallitusta kokonaispainosta. Lastin painon hahmottaminen unohtuu usein kokonaan ja kärry lastataan täpötäyteen. Ylipainon välttämiseen pitää kuitenkin kiinnittää huomiota ja kuorman paino arvioida, ettei auton jarrujen varaan jää liikaa painoa. Esimerkiksi rakennusharkkojen paino on helppo laskea jo kaupassa. Perävaunun painon ja kantavuuden suhde antaa tietoa vaunun rakenteesta.
– Perävaunu pitää lastata tasaisesti, saman verran painoa sekä eteen että taakse. Jos kuorma on etupainotteinen, aisa vetää auton perää maata kohti, takapainotteinen kuorma taas nostaa perää ylös. Tasapainottamaton kuorma saa peräkärryn pomppimaan ja käyttäytymään arvaamattomasti erityisesti kaarteissa, oikein tasapainotettu sen sijaan ei heiluta autoa eikä vaikuta ohjattavuuteen.
SidontaliinatSidontaliinat ovat halpa ja hyvä apu kuorman kiinnitykseen. Useimmissa peräkärryissä on valmiina sidontapisteet, joihin liinat kiristetään. Liinapari maksaa kymmenisen euroa.
Yhteystietoja
– AL-KO Kober, (09) 2706 8961, www.suomi.al-ko.se
– Bestnet, (02) 230 3400, www.bestnet.fi
– Europetra, (016) 435 375
– Farmi-Vaunu/Juhanin Pojat, (019) 460 7300, www.farmi.com
– Juhta, (013) 275 8888, www.juhta.fi
– Juncar, (06) 433 6000, www.juncar.fi
– Kehä Caravan Tukku, (09) 849 4300, www.kehacaravantukku.fi
– Konekesko, 010 53 034, www.konekesko.com
– Majavatuote, (03) 512 4200, www.majava.fi
– Markset, (019) 476 300, 0400 709 597, www.markset.fi
– Perävaunutalo Viitala, (02) 634 3800, www.peravaunutaloviitala.fi
– Teohydrauli, (09) 452 0030, www.teohydrauli.fi
– Trailcon, (09) 347 8340, www.trailcon.fi
– Vihe, (09) 2222 150, www.vihe.fi