Miksi ihminen tuntee usein herätessään olonsa väsyneeksi vaikka on nukkunut kahdeksan tunnin yöunet?
Syynä on se, että keho ja mieli eivät ole riittävästi palautuneet yön aikana arjen rasituksesta. Syvän unen määrä on ollut vähäistä. Nukkuminen on ollut pinnallista, usein keskeytynyttä ja keho ei ole saanut hyvää asentoa ja tukea, vaan on ollut jännittynyt. Jäsenet puutuvat kun verenkierto häiriintyy ihmisen maatessa verisuonten päällä – silloin kunnon nukkumisen sijasta heräillään unenpöpperössä ja kääntyillään jatkuvasti.
20cmKombipatjaKuinka voi vähentää kieriskelyä ja jatkuvaa asennonvaihtamista nukkuessa?
Kuopalle painunut patja, litistynyt tyyny ja liian pehmeä tai liian kova makuualusta eivät anna keholle luonnollista asentoa ja tukea. Lisäksi ne aiheuttavat paineen tuntua, joka pakottaa vaihtamaan asentoa ja keskeyttää unen. Tällöin on valittava oikean korkuinen tyyny ja omaan painoon ja kehon muotoon mukautuva patja, joka tukee vartaloa oikein ja myös vähentää painerasitusta.
Mitkä ovat tärkeimpiä pointteja valittaessa uutta patjaa ja tyynyä?
Tyynyn valinnassa tärkeää on ensinnäkin muotoilu eli niskan tukiominaisuudet. Korkeus valitaan käyttäjän ja makuuasennon eli hartioiden ja kaulan mukaan niin, että ranka on suorassa nukkuipa sitten selällään tai kyljellään. Materiaalin on oltava painetta vähentävää, ja tämä ei tarkoita pehmeyttä, sillä pehmeä painuu lyttyyn ja onkin käytössä kova. Pitää huomioida myös muut laatuasiat kuten allergisoivuus, helppohoitoisuus, kestävyys ja takuu. Asiantunteva myyjä auttaa valitsemaan oikean tyynyn.
CoupleInBed_10_4167Patjan valinnassa tärkeintä on materiaali. Elastinen eli kimmoisa materiaali, kuten joustin tai perusvaahtomuovi, on usein hankala, sillä ne ”työntävät” nukkujaa aiheuttaen painetta, mikä johtaa öiseen heräilyyn. Tarkoin mitattu yksilöllinen vyöhykepatja voi olla sopiva, mutta jos paino vaihtelee, esimerkiksi naisilla raskaana ollessa tai lasten nukkuessa joskus vierellä, eli kun tapahtuu normaaleja elämänmuutoksia, vyöhykepatjat eivät mukaudu muutoksiin, vaan niistä tulee joko liian pehmeitä tai kovia. TEMPUR-materiaalista tehty patja tunnistaa painon lisäksi lämpötilan ja muotoutuu sen vaikutuksesta yksilöllisesti sopivaksi kaikille käyttäjille, huomioiden myös muutokset patjan käyttäjässä. Näin paino jakaantuu laajemmalle ja itse materiaali myös vähentää painetta. Tämän voi todeta vain kokeilemalla, eli kokeilla täytyy rohkeasti ja ajan kanssa.
Riittääkö pelkkä vanhan untuvatyynyn vaihtaminen kunnolliseen tyynyyn vai pitäisikö aina päivittää myös patja?
Tyynyn vaihto auttaa paljon, mutta jos patja on painunut kuopalle tai on liian pehmeä tai kova, silloin pelkkä tyynyn vaihto ei riitä.
Mistä tietää milloin oma tyyny ja patja ovat aikansa eläneet ja joutavat vaihtoon?
Tyynyjen elinikä on yllättävän lyhyt, sillä ne painuvat nopeasti lyttyyn ja ovat hyvin epähygieenisiä. Tavallisen tyynyn vaihtoväli on jopa pari kuukautta tai korkeintaan vuosi. TEMPUR-tyynyn takuu on kolme vuotta, mutta niitä käytetään usein jopa viisi vuotta, jolloin nekin lopulta väsähtävät.
Patjan elinikä on pitempi ja usein pelkkä sijauspatjan vaihto riittää. Mutta jos vuode on selvästi kuopalla tai päällisen kangas on ”löysä” keskeltä, tai jos joustimet tuntuvat läpi, on viimeistään silloin parasta hankkia kokonaan uusi patja. Tämä väsymis- tai kuopallepainumisominaisuus ei ole muilla kuin TEMPURilla takuun peruste, mutta se on patjan tärkeimpiä kuntomittareita. Monien patjojen rungot voivat kestää vaikka 25 vuotta, mutta tärkeintä on se, mikä on selkää vasten eikä se mitä pohjalta löytyy. Samoin vaikka joustimet eivät katkeaisi 25 vuoteen, ne voivat väsähtää jo muutamassa vuodessa. Jos aamulla ei ole levännyt olo, on vika usein patjassa.