Aiemmin makuuhuone oli vain nukkumista varten, ja sen ovi painettiin tiukasti säppiin, kun vieraita tuli kylään. Nyt makuuhuoneesta on tullut lähes olohuoneen kaltainen osa kotia, jossa katsotaan televisiota, luetaan ja rauhoitutaan.

– Makuuhuonetta sisustetaan nykyään yhtä lailla kuin muitakin huoneita. Siitä on selkeästi tullut tärkeä kodin osa, jossa halutaan viihtyä. Erityisesti syksyisin monet haluavat piristää kodin ilmettä uusimalla sisustusta. Ekologisuus ja luonnonläheisyys ovat monen mielessä materiaaleja valitessa, JYSKin markkinointikoordinaattori Satu von Sybel tietää.

Valitse pesukoneen kestäviä tuotteita

Koska makuuhuoneessa vietetään kolmasosa vuorokaudesta, haluavat monet panostaa sen viihtyisyyteen. Kiireisen työrytmin vastapainona kotona halutaan rentoutua eikä vain siivota, minkä vuoksi käytännöllisyys on monelle tärkein kriteeri sisustuksessa. Tämä on huomattu esimerkiksi JYSKissä, joka on myynyt Suomessa jo viidentoista vuoden ajan vuodevaatteita, mutta myös paljon muita kodintarvikkeita.

– Makuuhuoneisiin valitaan käytännöllisiä materiaaleja ja huonekaluja, esimerkiksi matoksi helposti pestävä ja pöytätasoiksi helposti pyyhittäviä. Allergioiden lisääntymisen vuoksi monet valitsevat petivaatteikseen entistä enemmän allergiaystävällisiä tuotteita.


 

Makumieltymykset lähentyneet toisiaan

Suomalaisten rahankäyttö ei ole niinkään muuttunut makuuhuoneiden sisustamisessa, mutta kulutustottumukset sen sijaan ovat. Aiemmin kotiin valittiin sellaisia kalusteita, jotka kestävät usean vuosikymmenen ajan. Nykyään ostetaan useammin ja hiukan edullisemmin.

– Enää ei tarvitse ajatella, että kalusteet ja muut tavarat kestävät vuosikausia. Monet haluavat myös vaihtelua sisustukseen esimerkiksi ostamalla uudet verhot, tyynyt, torkkupeitot ja muut koriste-esineet säännöllisesti, von Sybel kertoo.

Ketjumyymälöiden suosion kasvu sekä internet ovat vaikuttaneet suomalaistenkin kulutustottumuksiin. Ihmisten ostosmieltymyksissä ei juuri ole enää eroja esimerkiksi Etelä- tai Pohjois-Suomen välillä. Sen sijaan isojen ja pienien kaupunkien välillä löytyy eroja.

– Pienemmissä kaupungeissa ei tehdä niinkään heräteostoksia, vaan kaikki harkitaan tarkemmin. Kerralla ostetaan sitten enemmän.

Pohjoismaalaisten kesken on havaittavissa joitakin makueroja. Sybelin ruotsalaiset kollegat uskaltavat valita omien liikkeidensä valikoimiin erikoisempia tuotteita, sillä ruotsalaiset ovat ennakkoluulottomampia ostoksissaan. Karkeasti voidaan sanoa, että edelleenkin naapurimaassa mennään puolisen vuotta trendeissä edellä.

– Silloin kun keltainen väri tuli sisustukseen, ruotsalaiset innostuivat siitä heti. Suomessa ja Tanskassa väri ei kuitenkaan aluksi myynyt, vaan kesti yli puoli vuotta, ennen kuin muut pohjoismaalaiset innostuivat siitä. Saatamme usein testata ruotsalaisissa liikkeissä joitakin tuotteita, ja vasta sitten uskallamme ottaa ne tänne Suomeen myyntiin.