Käytöstavat kunniaan kylpyhuoneessakin

Kylpyhuone

WC-harjan käyttämättä jättäminen silloin, kun sille olisi tarvetta on pahin rike, jonka kylpyhuoneessa voi tehdä perheenjäseniä, ystäviä ja työtovereita kohtaan. Tämä käy ilmi Villeroy & Boch Gustavsbergin tekemästä tutkimuksesta, johon vastasi noin 1000 suomalaista.

Käytöstavat kunniaan kylpyhuoneessakin

WC-harjan käyttämättä jättäminen silloin, kun sille olisi tarvetta on pahin rike, jonka kylpyhuoneessa voi tehdä perheenjäseniä, ystäviä ja työtovereita kohtaan. Lähes yhtä ärsyttävää on se, jos loppuun käytetyn WC-paperirullan tilalle ei vaihdeta uutta. Tämä käy ilmi kylpyhuonekalusteita valmistavan Villeroy & Boch Gustavsbergin tekemästä tutkimuksesta, johon vastasi noin 1000 suomalaista.

 

WC-istuimen renkaan jättäminen ylös häiritsee enemmän naisia kuin miehiä. Lisäksi joka viides suomalainen kertoo, että ei aina pese käsiään WC-käynnin jälkeen.

– Kylpyhuone on paikka, jossa ollaan usein yksin. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että kylpyhuonekäyttäytymisellä on merkitystä. Ihmisten käsitykset hygieniasta, yksityisyydestä ja yhteydenpidosta muihin ovat nykyisin erilaisia, kertoo Rebecca Duvemyr, Villeroy & Boch Gustavsbergin PR- ja viestintäpäällikkö.

Sosiaalinen WC-käynti

Joka kymmenes suomalainen puhuu puhelimeen WC:ssä. Tämä on paljon yleisempää kuin musiikin kuunteleminen. Lisäksi melkein joka viides vastaajista käyttää sosiaalista mediaa ja lähettää tekstiviestejä WC-käyntien aikana.

Siinä, miten paljon matkapuhelinta käytetään WC:ssä, on suuria eroja sukupolvien välillä. Lähes puolet 18‒29-vuotiaista käyttää WC:ssä internetiä tai sosiaalista mediaa tai lähettää tekstiviestejä. Yli kaksi kolmasosaa 50‒56-vuotiaista sen sijaan ei käytä matkapuhelinta WC:ssä lainkaan.

Pahinta, mitä toisen kylpyhuoneessa voi tehdä, on hiusharjan tai hammasharjan lainaaminen. Tämä on pahempi rike kuin esimerkiksi WC-harjan käyttämättä jättäminen tai se, että WC menee tukkoon.

Valitse seuraavista vaihtoehdoista kolme, jotka häiritsevät sinua eniten kylpyhuoneessa:

  • WC-istuimen jättäminen puhdistamatta WC-harjalla (51 %)
  • Uuden WC-paperirullan vaihtamatta jättäminen loppuneen tilalle (43 %)
  • Hiuksia pesualtaassa tai suihkussa (37 %)
  • Hammastahnaa pesualtaassa tai peilissä (34 %)
  • Vaatteiden, alusvaatteiden tai pyyhkeiden jättäminen lattialle (27 %)
  • WC-istuimen renkaan jättäminen ylös (18 %)
  • Valojen jättäminen päälle (17 %)
  • Epäjärjestys kylpyhuoneen kaapissa (11 %)
  • Kumppani jättää oven auki WC-käynnin ajaksi (9 %)
  • Meikkijäämät pesualtaassa (7 %)
  • Mikään näistä ei häiritse minua (6 %)

Onko sinulla tapana käyttää matkapuhelinta johonkin seuraavista ollessasi WC:ssä?

  • Internetin käyttö (23 %)
  • Teksti-/multimediaviestien lähettäminen (17 %)
  • Sosiaalinen media: Facebook, Twitter ja Instagram (15 %)
  • Pelien pelaaminen (13 %)
  • Puhelut (11 %)
  • Musiikin kuuntelu (3 %)
  • Ei mihinkään edellisistä (10 %)
  • En käytä matkapuhelinta WC:ssä (53 %)

Tietoa tutkimuksesta

Tutkimuksen toteutti markkinatutkimusyritys YouGov 9.–16.10.2014. Tutkimukseen osallistui 4016 vastaajaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta, noin 1000 vastaajaa jokaisesta maasta. Tutkimukseen valittiin 18–65-vuotiaita naisia ja miehiä, jotka asuvat omistamassaan omakoti-, rivi- tai kerrostaloasunnossa tai vuokra-asunnossa, jossa on vähintään yksi kylpyhuone. Vastaajat muodostavat sukupuolen, iän ja alueen pohjalta edustavan otoksen.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB kuuluu Pohjoismaiden johtaviin kylpyhuonetuotteiden valmistajiin. Konsernin kaksi tuotemerkkiä Gustavsberg ja Villeroy & Boch kattavat kaikki kylpyhuonetuotteet, kuten WC-istuimet, pesualtaat, hanat, kalusteet, kylpyammeet ja Wellness-ammeet. Gustavsberg-konsernin omistaa saksalainen Villeroy & Boch AG, joka on eräs Euroopan suurimmista kylpyhuonekalusteiden valmistajista. Lisätietoja on saatavana osoitteesta www.gustavsberg.com

Lähde: Deski.fi


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

Ei liitettyjä avainsanoja.