Keittiökalusteet voidaan valmistaa nyt myös biokomposiitista. VTT kehitti ekologisen haastajan lastulevylle.

Keittiö

VTT:n tutkijat ovat kehittäneet luonnonkuitulujitteista ja muovipolymeereistä keittiökalusteiden runkomateriaalin, joka vähentää materiaalin käyttöä 25 - 30 prosenttia ja hiilijalanjälkeä 35 - 45 prosenttia.

”Rungot ovat lähes kolmanneksen kevyempiä, koska niissä on enemmän ilmaa”, VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin sanoo. ”Myös valmistuksen hävikin määrä vähenee. Tämä on muutos, joka mullistaa sekä valmistustekniikan että suunnittelun.”

Harlinin mukaan tulevaisuuden keittiöiden rungot valmistetaan muovituotannosta tuttujen ruiskuvalun tai suulakepuristuksen avulla. Tuloksena syntyy mittatarkka kappale, jota ei tarvitse leikata eikä porata. Ruuveille tarvittavat reiät ovat valmiina.

Uusi materiaali on selvästi lujempi kuin lastulevy

Biokomposiitin luonnonkuitulujitteena voidaan käyttää sahajauhoa, selluloosaa, pellavaa, hamppua tai turvetta. Uusi materiaali on selvästi lujempi kuin lastulevy ja kestää erinomaisesti kosteutta.

VTT on kehittänyt uutta materiaalia yhdessä Puustelli-keittiöiden kanssa. Professori Harlin uskoo, että uusi valmistustekniikka houkuttelee kalustealan yrityksiä, koska se leikkaa niiden tuotanto- ja rahtikustannuksia. Koneinvestointien takaisinmaksuaika on hänen mukaansa muutamia vuosia.

Puustellin komposiittikeittiön suunnitellut teollinen muotoilija Juhani Salovaara sanoo, että suunnittelun lähtökohtana oli mahdollisimman pieni ympäristövaikutus ja mahdollisimman korkea kotimaisuusaste.

”Ihmiset tietävät jo, mitä tarkoittaa lähiruoka. Me halusimme luoda heille lähikeittiön.”

Puustellin keittiöissä käytetyt komposiitit ovat UPM:n valmistamia. Salovaaran mukaan biokomposiitista valmistettujen kalusterunkojen kotimaisuusaste on noin 90 prosenttia. Materiaalin murtolujuus ja kosteudensietokyky ovat huippuluokkaa. Loppukäyttäjien kannalta tärkeää on myös se, että kalusteiden formaldehydipäästöt vähenevät selvästi.

Biokomposiittia myös autoihin?

VTT esitteli uuden materiaalin ja valmistusmenetelmän kalustevalmistajille Tampereella 26. syyskuuta pidettävässä seminaarissa. Professori Ali Harlin arvioi, että innovaatio herättää mielenkiintoa myös Suomen ulkopuolella. Muutamat eurooppalaiset kalustevalmistajat ovat kokeilleet komposiitteja, mutta näiden valmistajien käyttämä tekniikka perustuu perinteiseen leikkaamiseen.

Harlinin mukaan VTT jatkaa biokomposiittien kehittämistä ja uusien käyttötarkoitusten kartoittamista.

”Yksi mielenkiintoinen asia on se, voidaanko biokomposiitteja hyödyntää autoissa ja muissa kuljetusvälineissä. Siellä paino on vielä enemmän rahaa kuin kalusteissa.”

Lisätietoja: www.vtt.fi


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

biokomposiitti

Ei liitettyjä avainsanoja.