TEKSTI NATALIA BROTHERUS
KUVAT ISKU
Asmo NoronenRunsas vuosi sitten Isku Keittiöiden historian ensimmäiseksi muotoilujohtajaksi palkattu Asmo Noronen on lyhyen pestinsä aikana ehtinyt suunnitella useamman jo tuotannossa olevan keittiömalliston, mutta myös puhumaan kotimaisen muotoilun ja designin puolesta.
Teolliseksi muotoilijaksi Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut Noronen on toiminut mm. suunnittelijana Kaappimaailmassa ja Liedenpaikka Oy:ssä sekä keittiömyyjänä.
Millaiselta näyttää nykypäivän keittiö muotoilujohtajan silmin?
– Tämän päivän keittiöstä on tullut tasa-arvoinen tila muiden huoneiden kanssa. Se on olohuoneen jatke, oleskelutila, jossa vietetään aikaa perheen ja ystävien kanssa. Keittiöitä ei valita enää pelkästään järkisyillä, vaan ratkaisuja tehdään myös tunteella. Suomalainenhan ei ole keittiöllään pröystäillyt. Keittiö on perinteisesti ollut katseilta piilossa, käyttöä hyvin kestävä tila, josta sovitun aikataulun mukaan tulee valmista ruokaa. Naisten valtakunnassa kaikki on ollut pestävää ja käytännöllistä jopa ankeuteen asti.
Yhdessäoloa. Tulevaisuuden keittiössä kaikki on toisin. Moderneista keittiöistä löytyy olohuonemaisia elementtejä, kuten televisio, äänentoistolaitteet ja tietokone. Viihtyvyyttä lisäävät monenlaiset lisälaitteet kuten jääpalakone, jäävesiautomaatti, viinikaappi ja kahvilatasoiset kahvinvalmistuslaitteet.
– Keittiö on selkeästi muuttunut ruoanvalmistustilasta koko perheen yhteiseksi huoneeksi, jossa halutaan viihtyä muulloinkin. Keittiössä kokkaavat niin naiset kuin miehet ja kun vieraita tulee, pääsevät hekin osallisiksi keittiöpuuhista. Samalla kun kokataan, nautitaan viiniä ja seurustellaan, Noronen visioi.
Kinos-keittiö, Isku
Väriä! Ikea toi värit suomalaiseen sisustukseen. Tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään entistä rohkeampia ja värikkäämpiä keittiöitä, Asmo Noronen sanoo. Kuvassa Iskun Kinos-keittiö.
Uutta ovat pinta-alaltaan reilusti kasvaneet keittiöt, joihin on satsattu valtavasti rahaa ja vaivaa. Nöyryys on selkeästi vähentynyt.
– Jos entisajan keittiön varustelutasossa vallitsi pyhä kolminaisuus; kylmä, kuuma ja märkä, eli säilytys, keittomahdollisuus ja vesipiste, nykyinen keittiö varustellaan mitä persoonallisimmilla toiminnoilla. Tilat alkavat kuvastaa käyttäjiään.
Kaiken kaikkiaan varustelutaso kohoaa entisestään ja kotikeittiöön halutaan ammattilaistason laitteet. Ei tyydytä standardiratkaisuihin tai -kokoihin. Sähkölieden lisäksi halutaan kaasuliesi, laavakivigrilli, integroitu rasvakeitin.
Virta-keittiö, Isku
Keittiön käyttäjät uskaltavat ajatella itse ja päättää omien tarpeidensa mukaan.
Ulkonäköön panostetaan. Keittiön toimivuuden lisäksi ulkonäköön panostetaan paljon. Esimerkiksi liesituuletin asennetaan suoraan seinälle, jossa tuuletin on melkeinpä sisustusesine, mutta silti yhtä toimiva.
– Sen lisäksi, että kodinkoneiden määrä lisääntyy hurjasti, muutoksia tullaan näkemään ennen kaikkia säilytystiloissa.
Tarvitaanko enää metristä kuivauskaappia, kun kaikki astianpesukoneet ovat myös kuivaavia? Ylipäätään tulee miettiä, minne kaapit sijoittaa ja kyseenalaistaa totutut ratkaisut.
Norosen mukaan suomalainen kantaa tarpeettomasti huonoa omatuntoa halutessaan muutoksia periaatteessa toimiviin tiloihin.
– Jo se, että keittiö ei näytä tai tunnu itseltä, on tarpeeksi painava syy tehdä muutoksia. Aina ei tarvitse kaataa koko köökkiä, pienilläkin muutoksilla saa jo näkyvää aikaan.
Aura-keittiö, Isku
Kansallisromanttista. Muotoiluun haetaan ideoita myös historiasta.
Valinnanvapaus ja -vaikeus. Suomalaiset ovat viime vuodet saaneet nauttia lisääntyneestä keittiömallitarjonnasta. Internetin kautta on helppo tehdä keittiöostoksia matkojenkin päästä.
– Rohkeus valita muutakin kuin sitä vähän tylsää, mutta varmaa on kasvanut ja nekin jotka eivät osaa valita, kysyvät rohkeammin ammattilaisten apua. Suomalaiset eivät vieläkään luota omaan makuunsa.
Norosen mielestä television sisustusohjelmista ja lukuisista sisustuslehdistä on ollut hurjasti vetoapua nykyiselle sisustusbuumille.
– Ihmiset uskaltavat enemmän kun ovat nähneet kaikenlaisia koteja ja tiloja ja rohkaistuvat tekemään omannäköisiä ratkaisuja. Television inspiroivat sisustaja-juontajat eivät toisinaan säästele sanojaan, mutta tämäkin tuntuu vain innostavan ihmisiä.
Valistunut asiakas osaa kysyä monenmoista keittiöiden valmistuksesta lähtien. Kotimaisuutta arvostetaan entistä enemmän. Ihmiset ovat kiinnostuneita missä ja miten keittiöt valmistetaan, uskoo muotoilun sekatyömieheksi itseään tituleeraava Noronen.