Askeltyyppi  
Askeltyyppi
Askellus on yksilöllinen juttu: yksi askeltaa neutraalisti, toisella jalka ”romahtaa” sisällepäin ja kolmannella ulospäin. Ennen juoksuharrastuksen aloittamista kannattaa kurvata askelskannerin kautta, se kertoo onko askeleesi neutraali vai pronatoiva. Jokaiselle askeltyypille on omat juoksukenkänsä ja väärillä tossuilla juostessa jalat kipeytyvät. Skannereita on useimmissa hyvinvarustetuissa urheiluvälineliikkeissä.
Kengän koko  
Kengän koko
Juoksukenkien oikea koko ei välttämättä ole sama kuin kävelykengissäsi. Juoksukengän kärkeen täytyy jättää hieman tavallista enemmän tyhjää tilaa, sillä askeleen osuessa maahan varpaat painuvat tossun kärkeä kohti. Lisäksi jalat yleensä turpoavat rasituksen aikana.
Vähintään kaksi paria tossuja  
Vähintään kaksi paria tossuja
Jalkavaivoja pystyy ehkäisemään käyttämällä ristiin 2-3 paria erilaisia juoksukenkiä. Jokainen kenkämalli rasittaa jalkapöydän ja nilkan pieniä lihaksia hieman eri tavoin, siksi erilaisilla kengillä juosten vahvistat kaikkia lihaksia tasapuolisesti.
Vaimennus  
Vaimennus
Juoksukenkävalmistajilla on kullakin omat vaimennusmenetelmänsä. Asics luottaa geelitäytteeseen ja Niken tavaramerkki on ilmavaimennus. Muiden juoksijoiden kokemuksia kannattaa kuunnella, mutta henkilökohtainen ”vaimennuksen tarpeesi” selviää vain muutaman viikon treenien jälkeen. Liian pieni vaimennus aiheuttaa kipuja mm. nilkassa.
Maastoon vai asfaltille?  
Maastoon vai asfaltille?
Ennen juoksukenkien ostamista sinun kannattaa miettiä, minkälaisella alustalla tulet eniten juoksemaan. Asfaltti vaatii tuhdimmat vaimennukset kuin pururata, toisaalta maastossa juokseminen edellyttää tukevampaa pohjaa.
Rullaavuus  
Rullaavuus
Monelle juoksijalle kengän rullaavuus on avaintekijä: liian jäykät tossut hyydyttävät askelta. Rullaavuutta voi kokeilla taivuttelemalla tossua kärjestä ylöspäin. Muista kuitenkin, että liian löysä kenkä ei tue jalkaa sen osuessa maahan.
Vaatteiden tekniset materiaalit  
Vaatteiden tekniset materiaalit
Maailman parhaat juoksukengätkään eivät pelasta tilannetta jos lenkkiä vetää vanhoissa puuvillaisissa verkkareissa, jotka imevät kosteuden sisäänsä, tuntuvat raskailta ja ihoa vasten kylmiltä. Nykyaikaiset tekniset materiaalit siirtävät kosteutta iholta vaatteen ulompiin kerroksiin ja hengittävät. Erityisesti treenipaitojen tulisi olla kosteuttasiirtäviä.
Vedenpitävyys  
Vedenpitävyys
Syksyn sateissa juostessa ainakin juoksutakin olisi syytä olla vedenpitävä tai vähintään vettähylkivä. Unohda jo isopapan kahiseva tuulipusakka ja satsaa kunnolliseen juoksutakkiin!
Heijastavuus  
Heijastavuus
Huolehdi siitä, että juoksutakissasi ja -housuissasi on heijastavia elementtejä, sillä irralliset heijastimet ovat juostessa ikävät. Myös heijastavaan turvaliiviin satsaaminen kannattaa, ne kun eivät montaa euroa maksa.
Saumat  
Saumat
Juoksuun suunnitelluissa tekstiileissä saumat kulkevat eri paikoissa kuin ”siviilivaatteissa”. Varsinkin juoksupaidan saumojen sijoittelu tulee ottaa huomioon ennen ostamista.
Under Armour -juoksupaita
Under Armour Subzero Mock Coldgear 60 €.

 

Vinkki!
Vilustuminen uhkaa syyskeleillä juoksevaa. Lämmin pukeutuminen ei silti tarkoita paksua villapaitaa, kokeile vaikka huippu-urheilijoiden suosimaa Under Armourin Coldgear-sarjan juoksupaitaa, joka on ohut mutta lämmin.