Energiansäästöviikko on uudistunut. Verkkopalvelu www.energiansäästöviikko.fi pyrkii houkuttelemaan kampanjaan osallistujat valitsemaan annetuista energiansäästövinkeistä omalle yritykselle tai yhteisölle parhaiten sopivat, ja kertomaan muille niiden toteuttamisesta. Vinkit on ryhmitelty eri elämänalueille – kotiin, kouluun, liikenteeseen, töihin – sopiviksi, ja ne on valittu vaikuttavuuden perusteella.

Palvelun vinkit toimivat samalla myös tarkistuslistana siitä, mihin asioihin pitäisi ensisijaisesti kotona tai töissä kiinnittää huomiota. Mikäli asiat ovat omassa yhteisössä jo niin hyvällä tolalla, että vinkit tuntuvat itsestään selviltä, voi verkkopalvelun kautta jakaa myös oman hyvän käytäntönsä muille. Motiva kommentoi lukijoiden vinkkejä, ja poimii niistä parhaat ns. ”Asiantuntijan poiminnat” -listalle.

Energiansäästöviikon osallistujamäärä on vuosien varrella kasvanut tasaisen varmasti. Viime vuonna mukana oli ennätysmäiset lähes 400 yhteisöä. Kampanjan tavoitteena on tänä vuonna tuplata osallistujamäärä. Tavoitteen saavuttamista helpottaa se, että myös kotitaloudet voivat ensimmäistä kertaa osallistua mukaan kampanjaan.

– Energiansäästöviikko on perinteikäs työyhteisötapahtuma, sanoo Motivan viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov. – Teemaviikko on ollut hyvä tilaisuus järjestää asiakastapahtumia ja työyhteisötempauksia, eikä niitä ole tarkoitus jatkossakaan sulkea pois. Halusimme kuitenkin tehdä pienen korjausliikkeen ja painottaa kampanjaa ajankohtana, jolloin erityisesti aktivoidutaan tekemään oikeita energiansäästötekoja ja mietitään, miten oman yhteisön käytäntöjä voisi edelleen viilata paremmiksi, hän jatkaa.

Lisätietoja www.energiansäästöviikko.fi ja www.motiva.fi.