Tiedätkö, miten voit matkustaa pienimmillä päästöillä? – Laskuri tietää!

Lämmitys

Samalla kun miettii talvilomakohdettaan, kannattaa uhrata muutama minuutti myös matkustustavan valinnalle. Verkosta löytyy laskureita, joilla voi nähdä suoraan, kuinka paljon milläkin kulkuneuvolla tuottaa hiilidioksidipäästöjä. Kolmihenkinen Niemisen perhe arvostaa matkustaessaan mukavuutta, turvallisuutta ja pieniä päästöjä.

Suomalaiset haaveilevat edelleen etelänmatkoista ja kaukomaatkin siintävät monen mielessä. Silti myös kotimaan matkailu pitää pintansa vuosi vuodelta, ja nimenomaan Lappiin suuntautuva matkailu on suosittua.

– Me käymme vähintään kerran vuodessa Lapissa, joskus useamminkin. Meillä on Muoniossa kesämökki, jossa vietämme ihanan leppoista aikaa yhdessä vanhempieni kanssa ja välillä erikseenkin, kertoo perheen isä Timo Nieminen.

Myös ekologisuus vaikuttaa

Opiskeluaikana Niemiset laskivat tarkkaan, mikä on halvin tapa matkustaa. Kun perhe noin vuosi sitten kasvoi yhdellä jäsenellä, ovat valinnat joutuneet uudelleen puntariin.

– Viidentoista tunnin ajomatka saattoi jopa tuntua mukavalta tavalta viettää aikaa yhdessä, mutta lapsen kanssa ei tulisi mielenkään mennä autolla. Yöjunalla matkustaminen rasittaa vähiten lasta ja itse asiassa koko perhettäkin, sanoo Mari Nieminen.

– Nykyään makuuvaunut muistuttavat melkeinpä hotellihuonetta – tosin minikoossa – ja uusimmissa vaunuissa pääsee jopa suihkuun, jatkaa Timo.

Matkan mukavuus on tärkein yksittäinen tekijä monelle perheelle, kun suunnitellaan pidempää kotimaanmatkaa. Muutkin seikat vaikuttavat osaltaan kulkuvälineen valintaan.

Turvallisuus on tärkeä tekijä matkustettaessa. Tosin täytyy myöntää, ettemme ihan joka kerta olleet pirteillä silmillä liikenteessä, kun aikanaan ajeltiin kahdestaan Lappiin, toteaa useimmiten kuskina toiminut Timo.

Kokeilumieltä ja varustautumista

Mikäli ekologisuus kiinnostaa hinnan, mukavuuden ja turvallisuuden lisäksi, verkosta löytyy laskureita, jotka kertovat eri liikennevaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt, tosin hieman vaihtelevin laskentaperustein. Useissa on käytetty pohjana VTT:n laskemia LIPASTO-tietokannan yksikköarvoja. Laskelmien perusteella voi vertailla eri kulkuneuvoja esimerkiksi Helsingin ja Rovaniemen välisellä matkalla.

– Keskimääräisillä sähköntuotantopäästöillä junan hiilidioksidipäästömäärät ovat noin 16 kiloa henkilöä kohti ja vesisähköllä laskettuna lähes nolla, kertoo joukkoliikenneasiantuntija Matti Holopainen Liikennevirastosta.

Bussin päästömäärä on reilu 40 kiloa henkilöltä, kun taas kahden hengen autokyydistä keskikokoisella autolla muodostuu noin 70 kiloa henkilöä kohden hiilidioksidipäästöjä. Jos taas matkustaa Rovaniemelle lentäen, hiiltä voi syntyä yli 150 kiloa jokaista lentomatkustajaa kohden.

– Aina on tietenkin ratkaistava jatkomatkat ja lähiliikkuminen perillä. Yksi vaihtoehto on ottaa oma auto mukaan junaan, mutta myös autojen vuokrauspalvelut paranevat jatkuvasti, muistuttaa Holopainen.

Melko ekologinen vaihtoehto on tilausbussi, jossa matkustajien määrä jakaa päästön pieneksi henkeä kohti. Lisäksi esimerkiksi laskettelukeskuksissa järjestetään usein bussikuljetuksia majoituspaikkojen ja rinteiden välille, jolloin omaa autoa ei tarvita.

– Henkilökohtaisten päästömäärien minimointi on mahdollista, mutta se vaatii joskus kokeilumieltä ja varustautumista sekä hieman viitseliäisyyttä, toteaa Matti Holopainen.

Käytetyt luvut on laskettu VTT:n käyttämien suomalaisten liikennevälineiden keskikuormitusten ja polttoaineenkulutuksen perusteella.


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

auto autoilu ekoauto ekologinen juna lentokone matkailu matkustaminen päästöt ympäristöystävällinen

Ei liitettyjä avainsanoja.