Autoilun bensapihi tulevaisuus – polttoaineen kulutus vain 1 litra / 100 km

Sisustus

Renault EOLAB-prototyyppiautolla on saavutettu erityisen matala polttoaineen kulutus. Yhdistetyksi polttoaineen kulutuslukemaksi saatiin vain 1 litra/100 km.

Ympäristöinnovatiivinen EOLAB-prototyyppiauto sisältää monia teknisiä innovaatioita, jotka pyritään tuomaan asteittain tuotantoautoihin. Suunnittelussa keskityttiin kolmeen pääalueeseen: painon minimoimiseen, aerodynamiikan kehittämiseen ja hybridi-teknologian hyödyntämiseen. Uusi ajattelumalli tuottaa jopa nollapäästöt * päivittäisessä autoilussa.

Ultrapieni polttoaineen kulutus saataville kaikille

Renaultin tavoitteena on mahdollistaa ultra-matala polttoaineen kulutus mahdollisimman monelle. Käytettävien teknologioden on oltava hinnaltaan niin edullisia, että ihmisillä on niihin varaa. EOLAB-prototyypin sisältämät materiaalit, kuten magnesium ja alumiini ovat erittäin kevyitä ja myös paljon halvempia kuin titaani. Yhtiön tavoitteena on tällaisen auton laajamittainen tuotanto seuraavan 10 vuoden kuluessa.

B-segmentin pohjalle suunniteltu prototyyppi sisältää noin 100 uutta, realistista teknistä ratkaisua, jotka on suunniteltu esiteltäväksi asteittain tulevissa Renault-tuotantoautoissa. EOLAB-projektin muotoilullisena tavoitteena oli optimoida auton aerodynamiikka ja paino. Kalteva katto ja hoikka takaosa vähentävät polttoaineen kulutusta ja mahdollistavat ultra-matalan polttoaineen kulutuksen.

Näin polttoaineen kulutus on saatu laskemaan

polttoaineen säästö

EOLAB-prototyypin polttoainetaloudellisuus – 1 litra/100 km – on kolmen pääkohdan yhdistelmä: aerodynamiikka, painon säästö ja Hybriditeknologia.

EOLAB-prototyypin poikkeuksellinen polttoainetaloudellisuus – 1 litra/100 km – on kolmen pääkohdan yhdistelmä: parannettu aerodynamiikka, painon säästö ja Z.E. Hybriditeknologia (bensiini/sähkö):

  • Auto muotoiltiin läpäisemään ilmamassa tehokkaasti ja lisäksi mukana on uusia aktiivisia ilmanohjaimia. Yli 70km/h nopeudessa etupuskurin ilmanohjain laskeutuu 10cm alemmas ja takapuskurin sivujen kylkiläpät aukeavat estämään ei-toivottua ilmanpyörteilyä auton takaosassa. Aerodynamiikkaa parantaa entisestään ajonopeuden mukaan säätyvä maavara sekä aerodynaamiset renkaat ja vanteet.
  • Painonsäästöohjelma pienensi auton massaa 400 kilolla, erityisansio tästä tulee korirakenteen multimateriaalien kuten yhdistelmäteräksen, alumiinin ja komposiittien käytöstä sekä ainutlaatuisen magnesiumkaton käytöstä, joka yksin vähentää painoa lähes 4 kiloa. Korirakenteen keveydestä oli useita hyötyjä. Korin keveiden ja kehittyneiden materiaalien ansiosta kalliiden komponenttien (moottori, akku, pyörät, jarrut jne.) kohdalla ei tarvittu tehdä kalliita pienennys-operaatioita. Oikea peruskustannustaso antoi lopulta mahdollisuuden käyttää kalliimpiakin materiaaleja.
  • Z.E. Hybriditeknologia on uusi, kompakti ja houkutteleva hybridijärjestelmä, joka yhdistää ultra-matalan polttoaineen kulutuksen nollapäästöautoiluun* alle 60 km:n matkoilla ja jopa 120 km:iin nousevalla nopeudella. Tulevina vuosina Z.E. Hybriditeknologia tulee Renaultin nollapäästöiseen automallistoon.
Renault Eolab - bensapihi konseptiauto

Auton painonsäästöohjelma pienensi auton massaa 400 kilolla.

* Ei CO2- tai muita saastuttavia päästöjä ajokäytössä.

** Polttoaineen kulutus ja päästöt on vahvistettu voimassaolevien säädösten ja lainsäädännön mukaisesti.

 

Lisätietoja:

www.renault.fi / www.facebook.com/Renault.Suomi


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

autoilu hiilidioksidipäästö hybridiauto polttoaineen säästö

Ei liitettyjä avainsanoja.