Leivässä entistä vähemmän suolaa

Sisustus

Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset kehottavat käyttämään enemmän täysjyväviljaa ja puuttuvat entistä tarkemmin suomalaisten suolan saantiin. Leivän suolan määrä on vähentynyt. Lue lisää!

Uusien suositusten mukaan suolaa tulisi saada ravinnosta korkeintaan viisi grammaa päivässä.

Suomalaisten saama suola tulee Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan pääosin viljavalmisteista, liharuuista ja maitovalmisteista. Työikäisten miesten suolan saanti oli Finravinto-tuloksissa 8,9 grammaa ja työikäisten naisten 6,5 grammaa vuorokaudessa.

Leivässä käytetään suolaa maun ja rakenteen vuoksi, ja kuluttajien makumieltymykset ohjaavat pitkälti kaupassa myytävän leivän suolapitoisuutta. Suolamäärän vähentämiseksi on kuitenkin tehty töitä.

Vielä 1980-luvun alkupuolella yli puolet ruisleivistä sisälsi suolaa yli 1,5 %. Kolmenkymmenen viime vuoden aikana leipäteollisuus on alentanut pehmeän leivän keskimääräistä suolapitoisuutta 1,5 prosentista 1,2 prosenttiin.

Leipomoalan yrityksistä esimerkiksi Vaasan on ollut mukana suolanvähennystalkoissa. Yrityksen valmistamissa näkkileivissä keskimääräinen suolapitoisuus on laskenut vuoden 1980 yli 2 prosentista 1,4 prosenttiin.

Myös leivänpäällisellä on merkitystä


Kolmenkymmenen viime vuoden aikana leipäteollisuus on alentanut pehmeän leivän keskimääräistä suolapitoisuutta 1,5 prosentista 1,2 prosenttiin.

Suosimalla leivän päällä kasviksia sekä vähemmän suolaa sisältävää margariinia ja muita leivänpäällisiä voi pienentää leivän syönnistä johtuvaa kokonaissuolan määrää ja hyötyä silti leivän täysjyvän ja kuidun terveyshyödyistä.

Uusien ravitsemussuositusten mukaan ruokavalio, jossa on paljon vihanneksia ja hedelmiä, täysjyväviljaa, kalaa ja öljyä sekä vain vähän sokeripitoisia tuotteita, voita, punaista lihaa sekä muuta eläinrasvaa, ennustaa hyvää terveyttä. Leipä on erinomainen täysjyväviljan lähde.

 

Lähde: Vaasan Oy

 

 


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

finravinto 2012 -tutkimus leipä ravitsemussuositus suolan määrä

Ei liitettyjä avainsanoja.