HT-R LisäravinneKALLEIN
HT-R (vadelmanmakuinen)
34,90 €/ 1,3 kg
Energiaa / 100 g: 350 kcal (proteiinia 50 g, hiilihydraatteja 28 g, rasvaa 4 g)
Tuomio: Erityisesti voimaurheilijoille ja vakavaan treenaamiseen suunniteltu palautumisjuomajauhe.
Lisätietoja: www.fast.fi
 
BanaaniHALVIN
Chiquita banaani, hinta vaihtelee
Energiaa / 100 g: 88 kcal (proteiinia 1 g, hiilihydraatteja 21 g, rasvaa 0,1 g)
Tuomio: Nerokkaan ”pakkauksensa” ansiosta helposti mukana kulkeva ja todella hyvänmakuinen välipala, ei kuitenkaan tehoiltaan lisäravinnetuotteiden tasoa.
Lisätietoja: www.chiquita.fi
Nutri Plus LisäravinneENERGISIN
Nutri Plus Pro30 +kreatiini (kaakao)
2,70 € / 75 g
Energiaa / 100 g: 383 kcal (proteiinia 40 g, hiilihydraatteja 53 g, rasvaa 3 g)
Tuomio: Yksittäispakattu pirtelötyyppinen, kreatiinilla ryyditetty palautumisjuoma, jossa vertailun eniten energiaa. Maku varsinkin veteen sekoitettuna tympeä.
Lisätietoja: www.tocamer.com
 
Power Recovery  lisäravinnePARAS HINTA/LAATU
Spirit Power Recovery 25 x 50 g
annospussi 35 €
Energiaa / 100 g: 363 kcal (proteiinia 50 g, hiilihydraatteja 38 g, rasvaa 1,5 g)
Tuomio: Energiapitoinen ja erityisesti maitoon sekoitettuna hyvänmakuinen totisesti treenaavan urheilijan palautumisjuoma. Annospussit helpottavat käytettävyyttä.
Lisätietoja: www.multi.fi/spirit
 
RaejuustoSUOSITUIN
Valio raejuusto 200 g, 1,15 €
Energiaa / 100 g: 90 kcal (proteiinia 16 g, hiilihydraatteja 2,5 g, rasvaa 2 g)
Tuomio: Urheilijoiden kestosuosikki maistuu hyvältä mutta antaa niukalti tehoja lisäravinnetuotteisiin verrattuna. Kylmäsäilytys tekee raejuustosta banaania hankalamman käyttöliittymän.
Lisätietoja: www.valio.fi
 
Gainomax lisäravinneMAISTUVIN
Gainomax Recovery 250 ml / 1,90 €
Energiaa / 100 ml: 100 kcal (proteiinia 8 g, hiilihydraatteja 14 g, rasvaa 0,5 g)
Tuomio: Erittäin hyvänmakuinen ja trendikäs, helposti mukana kulkeva maitopirtelötyyppinen palautumisherkku, joka sopii paremmin aktiiviliikkujan kuin kilpaurheilijan käyttöön. Vertailun makuvoittaja.
Lisätietoja: www.gainomax.fi
 
OTA HUOMIOON NÄMÄ 5 SEIKKAA
Tunnista tarpeesi!
Treenaatko oikeasti niin kovaa, ettei normaali ruokavalio riitä? Jos kaipaat lisäravinteita kuten palautumisjuomia, löydät sinulle parhaiten sopivan tuotteen vain kokeilemalla. Muista myös että tuotteissa on suuria raaka-aineista johtuvia laadullisia eroja.
 
•• Käytä oikein!
Palautumisjuoma tulee yleensä nauttia heti harjoituksen jälkeen. Tehokkaimmin elimistö pystyy hyödyntämään sen ominaisuudet 5-30 minuuttia treenin päättymisen jälkeen.
 
••• Älä liioittele!
Proteiini- ja hiilihydraattipitoisia palautumisjuomia voi käyttää painonhallinnan välineenä. Jos kuitenkin syöt normaalisti ja käytät ohessa palautumistuotteita, painonnousu on todennäköistä.
 
•••• Muista nestetankkaus!
Palautumisjuoma ei poista nestetankkauksen tarvetta. Paras tapa täydentää huvenneet nestevarastot on nauttia oikeiden urheilijoiden tapaan raikasta vettä.
 
••••• Lepää treenin jälkeen!
Ilman lepoa palautuminen ei ole täydellistä. Vanha viisaus sanoo lihasten kasvavan levossa.