Makuuhuoneen sisustus on avain hyvään uneen

Sisustus

Vietämme jopa kolmanneksen elämästämme nukkuen, siksi hyvään uneen kannattaa panostaa. Makuuhuoneen sisustus on avain hyvään uneen.

Alle on koottu vinkkejä siitä, kuinka voit omilla valinnoillasi vaikuttaa unesi laatuun. Uusi makuuhuoneen sisustus auttaa viihtymään makuuhuoneessa muulloinkin kuin nukuttaessa.

1. Valitse tyyny oikein

Kymmenen prosenttia painosta lepää tyynyn varassa. Väärän päänasennon aiheuttamaa huonoa unenlaatua ei voi korjata parhaallakaan patjalla. Itselle sopivan tyynyn avulla säädät nukkuma-asentosi ihanteelliseksi. Valitse tyyny oman nukkumisasennon, vartalotyypin ja patjan pehmeyden mukaan. Tyyny on oikean korkuinen, kun nukkuessa niska ja kaularanka ovat luonnollisen suorassa asennossa. Hyvä tyyny tukee päätä, niskaa ja kaularankaa unen aikana. Koko keho rentoutuu ja saa tarvitsemansa täydellisen levon.

2. Panosta patjaan

Patjan valinnassa kannattaa luottaa asiantuntijan apuun. Asiantunteva myyjä auttaa sinua valitsemaan nukkumistyylillesi sopivan patjan. Valitsit sitten runkopatjan, joustinpatjan, jenkkisängyn tai älyvaahdosta valmistetun patjan, muista sovittaa patjan jäykkyys vastamaan painoasi ja nukkuma-asentoasi.
Materiaaleissa on eroa. Esimerkiksi jousityyppeihin, jäykkyyteen, jousien määrään ja lokerointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Myös materiaalien hengittävyydessä on eroja. Kotimaisuus on useille tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

3. Sopiva peite nukkujan mieltymysten mukaan

Makuuhuoneen sisustus parivuode

Sängyn valinnassa kannattaa luottaa asiantuntijan apuun. Kuva: Familon

Jos haluat nukkua viileässä makuuhuoneessa, voit valita vähän lämpimämmän peitteen. Peittoa kannattaa vaihdella myös vuodenaikojen mukaan: talvella lämmintä ja hengittävää, kesällä ohutta ja viilentävää.

Talven pakkasilla saatat nukahtaa mieluummin muhkeamman peiton alle, vaikka kesällä viihdyt kevytpeitteellä. Jos nukut mielellään lämpöisessä yöasussa, voit parantaa unen laatua valitsemalla vähän viileämmän peitteen. Esimerkiksi Familonilla on lämpöä yksilöllisesti säätelevä peitto, joka auttaa, mikäli palelet nukkumaan mennessä ja hikoilet ajoittain unen aikana.

Makuuhuoneen sisustus vaikuttaa unen laatuun

4. Pese ja tuuleta vuodevaatteita
Tuuleta ja vaihda vuodevaatteet sopivin välein – raikas ja hygieeninen makuuhuone houkuttelee lepäämään ja tarjoaa makoisat unet joka yö.
Pöyhi tyyny aamuisin ja tuuleta sitä kerran viikossa. Pese tyyny 60 asteen hienopesussa 3−4 kertaa vuodessa. Pöyhi peitettä aamuisin ja tuuleta ainakin kerran viikossa. Jotta peite pysyy hygieenisenä ja raikkaana, se tulee pestä kerran tai kaksi vuodessa 60 asteen hienopesussa.

Vuode pysyy puhtaan raikkaana, kun siivouksen yhteydessä imuroit sen säännöllisesti. Jos patjassa on irrotettava päällinen, pese se tarvittaessa hoito-ohjeen mukaisessa lämpötilassa.

5. Muista vuodevaihteiden vaihtovälit

Suomalaiset vaihtavat vuodevaatteensa keskimäärin liian harvoin. Lähes puolet suomalaisista* (49 %) vaihtaa tyynyt ja peitot uusiin harvemmin kuin viiden vuoden välein. Vaihda tyyny uuteen kahden vuoden ja peite neljän vuoden välein.

Joustin- ja vaahtomuovipatja tulisi vaihtaa uuteen noin 6-8 vuoden välein, sijauspatja hieman useammin, noin 3-5 vuoden välein. Joustinsänkyjen osalta sopiva vaihtoväli on 8-10 vuotta.

6. Panosta makuuhuoneen tunnelmaan

Tee makuuhuoneestasi oma unelmien unimaailmasi. Makuuhuoneen tulisi olla rauhallinen ja omaa rentoutumista edistävästi sisustettu. Vaihda sänkyyn raikkaat, puhtaat lakanat vähintään kahden viikon välein.

Sänky tulisi asettaa seinää vasten siten, että luonnonvalo tulee sivusta tai jalkopäästä. Sänkyä ei suositella asetettavan patterin tai ikkunan eteen. Raikas huoneilma ja rauhallinen, hieman tavallista viileämpi ympäristö auttavat sinua rentouttavaan, syvään uneen.

 

Lähde: Familon, www.familon.fi

 


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

makuuhuone sisustus unen laatu vuodevaatteet

Ei liitettyjä avainsanoja.