Monipuolinen mönkijä työhön ja vapaa-aikaan

MökkiPiha

Ketterä mönkijä on helppo valjastaa monenlaiseen hyötykäyttöön lumenaurauksesta pihan huoltotöihin. Järkevästä ajopelistä on paljon iloa myös vapaa-aikaan.

Addu-teksti

Yleensä mönkijä hankitaan jonkinlaiseen hyötykäyttöön, sillä mönkijällä käy kätevästi esimerkiksi lumenauraus, tavaran kuljettaminen ja erilaiset pihan huoltotyöt. Tärkeää on hankkia laadukas menopeli, johon saa helposti lisävarusteita. Tavaran siirtämisen ja pihatöiden lisäksi mönkijä soveltuu mainiosti myös luontovirkistyskäyttöön tai vaikkapa huviajeluihin.

Honda-mönkijät (Honda ATV) ovat todellisia hyötyajoneuvoja. Niitä voidaan käyttää vaikeakulkuisissa maastoissa ja rankoissa työtehtävissä aina lumen auraamisesta tavaroiden kuljettamiseen. Mönkijän lisävarusteet, esimerkiksi vinssi, lumilevy, erilaiset peräkärryt ja säilytyslaatikot sekä lukuisat työvälinerunkoon kiinnitettävät lisälaitteet mahdollistavat mönkijän käyttämisen monissa erilaisissa tehtävissä.

trx420fa_16_act_e_02_preview

Teille vai metsäteille?

Mönkijät jaetaan yleensä kahteen eri luokkaan: tieliikenteeseen rekisteröityihin mönkijöihin ja maastomönkijöihin. Maastomönkijä on nimensä mukaisesti tarkoitettu maastokäyttöön. Myös maastomönkijällä saa ylittää yleisen tien, mutta tietä pitkin saa ajaa vain poikkeustapauksissa, jos maasto on kohtuuttoman vaikeakulkuista. Traktorimönkijällä saa ajaa laillisesti myös yleisillä teillä. Yleisellä tiellä ajaminen edellyttää kuljettajalta B-ajokorttia (maasto- ja katumönkijät) tai T-korttia (traktorimönkijät).

Maastomönkijä ei vaadi autoveroa tai ajoneuvokatsastusta, mutta ajoneuvokohtainen liikennevakuutus on pakollinen. T3-luokan traktorimönkijät on rekisteröitävä traktoreiksi, ja niilläkin on oltava liikennevakuutus.

trx500fe-12-act-01_reference

Hondan vaihteistolla saat enemmän hevosvoimia vetäviin pyöriin

Honda-mönkijöiden moottorin pitkittäinen asennus vähentää kartiokulmavaihteiden määrää. Sen vuoksi moottori käy tasaisemmin, kuluttaa vähemmän bensiiniä ja hyötysuhde paranee. Lisäksi se tarkoittaa, että moottorin tuottama voima välittyy vetäviin pyöriin eikä häviä energiamenetyksinä voimansiirtoon. Tämä on yksi syy siihen, miksi Honda tuntuu tehokkaalta, vaikka teholuku paperilla joskus olisikin muita mönkijöitä pienempi.

Honda-mönkijöiden voimansiirrossa käytetään samaa periaatetta kuin esimerkiksi henkilöautoissa eli voima välitetään vetoakselilla moottorista vetopyörästöön. Näin tehohäviöt saadaan minimiin. Samalla ajaminen vaikeissakin maastoissa on helppoa, ilman variaattorivedolle tunnusomaista nykimistä pienillä kierroksilla. Variaattorilla ja vetohihnalla varustetuissa mönkijöissä on moottorissa oltava tietty kierrosluku ennen kuin veto alkaa. Tämä aiheuttaa häiritsevää nykimistä ja rasittaa muun muassa vetoakseleiden niveliä ja pyöränripustuksia. Tätä ongelmaa ei Hondassa ole.

Vetohihna tuottaa myös paljon turhaa hukkalämpöä. Iso osa moottorin tehosta häviää variaattorissa taivaan tuuliin, minkä seurauksena variaattorimönkijöissä on suurempi polttoaineen kulutus kuin Hondassa.

trx500fpe_16_act_e_15_preview

Työmalleissa jäykkä taka-akseli

Oletko koskaan nähnyt traktoria, jossa taka-akseli olisi erillisjousitettu? Erillisjousitetuissa malleissa laitteen hyötykuorma (paino mönkijän päällä) painaa jousitusta kasaan ja vähentää maavaraa selvästi. Selvimmin tämä korostuu, kun erillisjousitettuun mönkijään asennetaan aisapainoltaan suuri peräkärry: takajousitus painuu pohjaan, ja eturenkaille kohdistuva paino pienenee merkittävästi vaikeuttaen muun muassa ohjattavuutta ja etupyörien vetotehoa.

Hondan jäykkä taka-akseli puolestaan pitää maanvaran aina vakiona riippumatta aisapainon määrästä. Lisäksi ohjattavuus ja etupyörien vetoteho pysyvät muuttumattomina, vaikka painoa mönkijän päällä joskus olisi hiukan enemmänkin.

trx680fa_irs_14_act_e_14_preview

Pienempi maavara, matala painopiste

Honda-mönkijöiden kehityksessä on aina ollut tärkeää pitää maavara niin pienenä kuin se suinkin on käytettävyyden kannalta mahdollista. Mitä pienempi maavara, sitä matalampi painopiste. Matala painopiste taas tarkoittaa tukevammin kulkevaa sekä sitä kautta turvallisempaa mönkijää.

Yksi esimerkki matalan painopisteen maksimoimisesta on se, että Honda käyttää mönkijöissään työntötankomoottoreita. Kun nokka-akseli ei sijaitse sylinterinkannessa, saadaan moottorista yli 5 cm matalampi, mikä tiputtaa laitteen painopistettä merkittävästi, joten Honda-mönkijällä on turvallisempaa ja vakaampaa ajaa epätasaisissa ja kaltevissa maastoissa.

Hondan vapaa-ajan mönkijämallit, kuten TRX420FPA IRS ja TRX500FPA IRS on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla. Niitä ei ole suunniteltu pelkästään työkoneiksi, vaan näissä malleissa painottuvat vapaa-ajan käyttöominaisuudet ja erillisjousituksen mukanaan tuoma ajomukavuus.

Lue Honda ATV -mönkijöiden erikoisominaisuuksista lisää täältä >


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

mönkijä vapaa-aika

Ei liitettyjä avainsanoja.

Julkaisuun liitetty yritys

http://www.hondamonkijat.fi/

Honda on valmistanut mönkijöitä jo vuodesta 1970, kauemmin kuin yksikään toinen valmistaja. Niinpä Hondalla on alalta enemmän kokemusta kuin muilla. Honda on myös kautta aikojen maailman ostetuin mönkijämerkki, ja Suomessakin sen huikeasta menestyksestä kertoo selvää kieltään se, että viimeisen kymmenen vuoden aikana Honda-mönkijöitä on ostettu maassamme peräti 12.058 kappaletta. Hondan menestys perustuu korkeaan latuun, luotettavaan tekniikkaan, monipuolisiin käyttöominaisuuksiin sekä suureen vetokykyyn ja työtehoon. Honda-mönkijämalliston uusimpina tulokkaina ovat traktorimallit, jotka laajentavat mönkijöiden käyttöaluetta entisestään, sillä näillä rekisteröitävillä ajoneuvoilla saa ajaa laillisesti myös yleisillä teillä. Maailman ostetuin mönkijämerkki, joka tuli markkinoille muita ennen, vuonna 1970. Menestyksen takana luotettava tekniikkaa, monipuoliset käyttöominaisuudet, suuri vetokyky ja työteho.

Lue lisää: Honda