CLAS VON BELL, MARTTI TALA
KUVAT VALMISTAJIEN
Honda 4 x 4 -mönkijä, Brandt.
Mönkijä on näppärä kulkuväline maaseudulla. Hondan mönkijälle myönnetään 4 vuoden takuu. Honda 4 x 4 -mönkijöiden hinnat alkaen 6 280 euroa. Lisätietoa www.brandt.fi

 

Mönkijäkauppa lähti vauhtiin, kun muutama vuosi sitten tuli mahdolliseksi rekisteröidä mönkijä tieliikennekäyttöön. Mönkijä on kuitenkin edelleen monelle hyödyllinen ja jopa välttämätön työväline. Sopivien lisävarusteiden avulla mönkijää voi käyttää maastokuljetuksessa, lumitöissä ja maanmuokkauksessa. Mönkijäharrastajien yhdistykset järjestävät mönkijäretkiä ja muita maastotapahtumia.
 
Mönkijät voidaan käyttötarkoituksensa ja kokonsa mukaan jakaa kolmeen ryhmään: maasto-, katu- ja mopomönkijät. Maastomönkijä on tarkoitettu käytettäväksi vain maastossa. Katumönkijä on tieliikenteeseen tarkoitettu moottorikäyttöinen ajoneuvo. Mopomönkijän suurin sallittu nopeus on 45 km/h.
 
Kaikilla mönkijöillä pitää olla liikennevakuutus sekä tiellä että maastossa ajettaessa.
 
Valinta on aina kompromissi. Vaikka mönkijä on alun perin maastoajoneuvo, nopeutta mönkijöillä piisaa, maantienopeus voi jopa nousta toiselle sadalle. Maastokäytössä ei kysytä huippunopeutta, vaan sitä, miten hitaasti mönkijä pystyy mönkimään. Maastossa suurin sallittu nopeus on 60 kilometriä tunnissa.
 
Jos mönkijä tulee päivittäiseen käyttöön, kannattaa valinnassa kiinnittää huomiota myös kulutukseen. Pieni moottori kuluttaa vähemmän. Myös polttoaineen ruiskutus vähentää kulutusta.
 
Mönkijän koko on aina kompromissi. Pitkä akseliväli rauhoittaa ajoa, mutta kääntöympyrä kasvaa. Leveä laite ja iso raideväli hankaloittavat liikkumista metsässä, mutta parantavat turvallisuutta, koska mönkijä ei keikahda herkästi. Suuri maavara helpottaa etenemistä vaikeakulkuisessa maastossa, missä myös tasaisesta pohjasta on hyötyä.
Yamaha Grizzly 700 -mönkijä
Vahva. Yamaha Grizzly 700 on yksi niistä harvoista mönkijöistä, joissa on ohjaustehostin. 700-kuutioinen moottori jaksaa vetää raskaankin kuorman. Grizzly 700 maksaa 11 500 euroa.

 

Mönkijän sopiva paino riippuu käyttäjästä ja käyttötavasta. Kevyttä mönkijää on helpompi käsitellä ja sillä pääsee helpommin eteenpäin hankalassakin maastossa. Maastovetokoneessa paino parantaa vetokykyä.
 
Märässä ja mutaisessa maastossa ajettaessa mönkijäkuski oppii nopeasti, mitä tarkoittaa sallittu kahluusyvyys. Mönkijän ilmanoton pitäisi olla mahdollisimman korkealla, samoin pakoputken pään. Ajomaastoon siirryttäessä tarvitaan isolle mönkijälle iso peräkärry.
 
Käyttäjän kokokin ratkaisee, ja niinpä kaikkien perheen ajohaluisten on syytä olla mukana kokeilemassa tarjokkaita. Turvallisesta ajamisesta ei tule mitään, jos hallintalaitteisiin ei yllä kunnolla.
 
Mönkijäkaupoille lähdetään usein kesällä. Kun ihailee auringon paahteessa liikkeen pihalla kiilteleviä mönkijöitä, talvea ei muistakaan. Syksyllä saa sitten ihmetellä, mihin mönkijän saa turvalliseen talvisäilöön. Katos on vähimmäisvaatimus, lukittava talli vielä parempi.
 
Vääntö auttaa maastossa. Mönkijöiden yleisin moottorityyppi on nykyään nelitahtimoottori. Pikkumönkijöissä on edelleen kaksitahtikoneitakin. Nelitahtimoottorin yleisyys johtuu osaltaan ympäristövaatimuksista. Nelitahtinen ei haise, on melko hiljainen ja kuluttaa hiukan vähemmän polttoainetta. Moottoreiden sylinteritilavuudet ovat kasvaneet koko ajan, ja nyt voi jo törmätä mönkijään, jossa on tuhannen kuution moottori. Tavalliseen käyttöön riittää toki pienempikin kone.
 
Moottorin suoritusarvoista katsotaan helposti teholukemaa. Etenkin maastossa tärkeä on riittävän iso vääntömomentti, kun pienillä kierroksilla pitäisi edetä hitaasti ja rauhallisesti. Tieliikennekäytössä suurin teho on rajoitettu 15 kilowattiin.
 
Ilmajäähdytys on käytännössä huoltovapaa, mutta se ei jäähdytä yhtä tasaisesti kuin nestejäähdytys. Ilmajäähdytetyn jäähdytysrivat on pidettävä puhtaana. Nestejäähdytetyissä laitteissa kannattaa tarkkailla, että jäähdyttäjä ei pääse tukkeutumaan.
Polaris-mönkijä
Työjuhta. Tämä Polariksen mönkijä on varustettu teloilla, joten raskaat puukuormat siirtyvät talvellakin. Telasarja on lisävaruste, kesäksi telojen tilalle voidaan vaihtaa pyörät. Telasarja maksaa runsaat 4 000 euroa.

 

Maastossa tarvitaan neliveto. Voimansiirtoratkaisuja on monenlaisia. Monessa mönkijässä on moottorikelkoista tuttu, useimmiten variaattorikäyttöinen automaattijärjestelmä. Toinen vaihtoehto on perinteinen vaihteisto. Myös yhdistelmäratkaisuja on. Raskaiden kuormien vetoon tarvitaan riittävän pieni ja sitkeä vaihde.
 
Kaikkein helppohoitoisin tapa siirtää voima moottorista pyöriin on kardaaniveto. Myös hihnaveto on melko huoleton, mutta hihna on ennemmin tai myöhemmin uusittava. Nykyaikaiset ketjut ovat melko huolettomia, mutta vaativat kuitenkin enemmän huoltoa kuin muut vaihtoehdot. Ketju kuluu nopeammin, mutta on edullisempi ratkaisu.
 
Kaikki mönkijät eivät ole nelivetoisia, vaikka moni niin luulee. Markkinoilla on myös takavetoisia mönkijöitä sekä sellaisia, joissa on kuusi vetävää pyörää. Takavetoinen mönkijä sopii parhaiten tielle ja pihakäyttöön, lumiketjuilla varustettuna lumitöihinkin.
 
Renkaat maaston mukaan. Mönkijöihin on saatavana monenlaisia renkaita. Käyttöpaikka ratkaisee rengastyypin. Leveä ja pienikuvioinen rengas rikkoo pintaa vähemmän kuin järeä maastorengas ja sopii siten esimerkiksi puistoon ja nurmikentille. Lumitöissä auttaa renkaan kapeus, koska kapeus lisää pintapainetta ja parantaa siten pitoa.
 
Maastossa ja lumessa ajettaessa auttavat leveät ja karkeakuvioiset renkaat. Pieni ilmanpaine parantaa etenemiskykyä. Jos ajetaan pääasiassa tiellä ja kadulla kannattaa hankkia maantierenkaat. Ne ovat rakenteeltaan tukevammat ja kestävät esimerkiksi kaarreajoa paremmin. Maantiellä mönkijässä on oltava talvirengaspakon aikana talvirenkaat.
John Deere HPX Gator -mönkijä
Järeä. John Deere HPX Gator on rinnanistuttava mönkijämalli. Siinä on 20 hevosvoimainen dieselmoottori. HPX on varustettu kaksiportaisella aluevaihteistolla ja laitteen suurin nopeus on 40 km/h. Tämä laite maksaa 16 250 euroa.

 

Huolla ja säädä jarrut. Sopivin jarrutyyppi riippuu mönkijän käyttötavasta. Rauhallisessa ajossa tullaan toimeen rumpujarruilla, mutta vauhdikkaassa ajossa tehokkaat levyjarrut ovat turvallisemmat. Nestetoimiset jarrut toimivat tasaisemmin, kunhan näkee sen vaivan, että vaihtaa jarrunesteen huolto-ohjelman mukaan.
 
Mekaaniset jarrut vaativat hiukan tarkempaa säätöä, sillä mekaaninen jarru on yleensä vaijerivälitteinen ja vaijeri venyy hiukan käytössä.
 
Käynnistys ja hallinta. Useimmissa mönkijöissä on sähkökäynnistys. Lisäksi monissa on vielä varmuuden vuoksi vetonarukäynnistys. Tieliikennemönkijässä on ajovalojen ja takavalojen lisäksi vilkut ja peilit. Jos ajovalo on ohjaustangossa, valokeila kääntyy mutkassa oikeaan suuntaan. Mönkijöiden mittaristossa on yleensä nopeusmittari ja matkamittari. Käyntituntimittari on maastokäytössä matkamittaria käytännöllisempi. Hyödyllinen on myös moottorin lämpömittari tai moottorin lämmön varoitusvalo. Joissakin on myös kierroslukumittari.
 
Mönkijöiden hinnat ovat laskeneet. Tieliikennemönkijän saa jo muutamalla tuhannella eurolla. Jos mönkijäkuume iskee, on koetettava pitää pää kylmänä ja vältettävä harkitsematonta heräteostosta. Mikäli mönkijämaailma on aivan vieras, kannattaa keskustella alan harrastajien kanssa. Yhteyksiä löytyy vaikkapa internetin mönkijäpalstoilta.
 
PS. Vaikka mönkijä on maastoajoneuvo, sen käyttö maastossa on erittäin rajoitettua. Maastoliikennelain 4§:n mukaan mönkijällä saa ajaa maastossa vain omalla maalla sekä muualla maanomistajan luvalla.
 
Suorat linkit jutussa esiintyvien yritysten yhteystietoihin: www.suomela.fi/monkijat308.