Kahvikone kasvattaa suosiotaan

Keittiö

Yhä useammasta suomalaiskodista löytyy erikoiskahveja valmistava automaattinen kahvikone. Valtaosa Gigantin myymistä kahvinkeittimistä on kuitenkin edelleen suodatinkahvinkeittimiä, mutta niissäkin panostetaan laatuun. Gigantti keräsi vinkit, joilla vältät kitkerät kahvihetket.

Suomessa on tällä hetkellä kolme eri trendiä kahvinjuontiin liittyen

– Ensinnäkin perinteiseen suodatinkahvinkeittimeen satsataan enemmän ja kahvi halutaan valmistaa laadukkaasti. Toiseksi erikoiskahveja valmistavat automaattiset kahvikoneet yleistyvät kovaa vauhtia, kertoo Gigantin tuotepäällikkö Antti Pakarinen.

Kolmas trendi ja suomalainen erikoisuus on se, että Suomessa halutaan juoda maitopohjaisia kahvijuomia enemmän kuin muissa Pohjoismaissa, ja se tämä näkyy myytyjen kapselikoneiden ja kahviautomaattien ominaisuuksissa. 

– Suomalaisille maistuvat latte ja capuccino, siinä missä muille pohjoismaalaisille kelpaa espressokahvi sellaisenaan. Suomalainen kuluttaja arvostaa, että maitokahvin saa helposti napin painalluksella. 

Suodatinkahvin suosio ei hiivu

Valtaosa, jopa 80 prosenttia, Gigantista ostetuista kahvikoneista on edelleen perinteisiä suodatinkahvinkeittimiä.

– Moccamaster on selkeä suosikki vuodesta toiseen ja se dominoi markkinoita. Markkinoille on tullut monia muitakin laadukkaita vaihtoehtoja ja selkeä kehitys on, että myös ihan tavallisen suodatinkahvinkeittimen laatuun ja ominaisuuksiin halutaan panostaa. Kiinnostus kahvinkeittimiä kohtaa herää syksyllä ja jouluna on niiden toinen sesonki, Pakarinen kertoo. 

Suodatinkahvin juontia varioidaan eri mauilla ja pavut saatetaan jauhaa itse.

– Innokkaimmat ja kokeilunhaluisimmat kahvinjuojat ostavat erillisen kahvimyllyn, joka jauhaa tuoretta kahvia pavuista. Jauhatusasteella ja papuvalinnalla pystyy säätelemään makua mieluisekseen.

Kahviautomaatteja hankitaan yhä useampaan kotiin

Vaikka suodatinkahvinkeittimien suosio on vankkumaton, hankitaan perinteisen keittimen lisäksi yhä useammin automaattinen kahvikone. Kahviautomaattien myynti on yli kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna.

– Kahvinjuontikulttuurimme on kehittynyt ja aamulatte tai -espresso on jo monelle arkipäivää. Kahviautomaatit, jotka valmistavat latteja, capuccinoja, macciatoja ja muita erilaisia espressopohjaisia kahveja, ovat vuosi vuodelta suositumpia. 

Pakarisen mukaan kahviautomaattien suosiota selittää se, että ihmiset ovat tottuneet nauttimaan erilaisia kahveja kahviloissa tai kapselikoneen myötä. Kahviautomaatti jauhaa aina kahvin tuoreista pavuista. Papujen valinnalla pystyy vaikuttamaan makuun ja kahvikupin hintaan.

Useissa kodeissa kahviautomaatti ei syrjäytä suodatinkahvikeitintä, vaan ne elävät rinta rinnan eri tilanteita varten.

– Kahviautomaatista tai kapselikeittimestä saa yleensä vain yhden kupin kerrallaan. Usein kuitenkin kahvinjuojia saattaa olla useampia, jolloin suodatinkahvikeitin on vaivaton tapa valmistaa kahvia useammalle hengelle. Jos siis hankkii uuden automaattikoneen, kannattaa vanha keitin säilyttää eri tilanteiden varalle.

Kansainvälistä kahvipäivää vietetään tiistaina 29.9.

Lähde: Mynewsdesk, kuva: Pixabay

Gigantti Oy on Suomen suurin kodinelektroniikan jälleenmyyjä. Gigantilla on 38 myymälää ympäri Suomea aina Tammisaaresta Rovaniemelle. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 1 000 henkilöä myymälöissä, yritysmyynnissä, verkkokaupassa sekä asiakaspalvelussa. Yrityksen on tarjota asiakkailleen edullisimmat hinnat ja asiantuntevaa palvelua kautta maan. Gigantti on osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkajätin, Dixons Carphone plc:n, omistukseen. 


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

Ei liitettyjä avainsanoja.