Näin syntyy tee itse -näkkileipä

Keittiö

Siemennäkkileipäsekoituksella teet helposti herkullisen ja terveellisen näkkileivän – täysin ilman jauhoja. Katso ohjeet!

Terveellinen näkkileipa sybtyy nyt kätevästi kotona: valmiiseen Risenta-siemensekoituksen lisätään vain lämmintä vettä ja rypsiöljyä ja paistetaan uunissa rapeaksi.

Jauhoton ja gluteeniton sekoitus sisältää auringonkukansiemeniä, seesaminsiemeniä, kurpitsansiemeniä, pellavansiemeniä, psylliumsiemeniä ja chia-siemeniä (8 %). Valmis siemennäkkileipä sisältää runsaasti proteiineja ja hyvää rasvaa. Yhdestä pussista saa leivottua kaksi pellillistä näkkileipää. Vaihtelua saat lisäämällä joukkoon omia lempimausteitasi.

Näkkileipä syntyy kotiuunissa helposti ilman jauhoja

  1. Tyhjennä siemennäkkileipäsekoitus kulhoon.
  2. Kaada joukkoon 4 dl kiehuvaa vettä sekä 3 ruokalusikallista rypsiöljyä.
  3. Anna tekeytyä 10 minuuttia.
  4. Jaa taikina kahteen osaan ja levitä käsin kahdelle leivinpaperilla varustetulle uunipellille.
  5. Laita taikinan päälle toinen leivinpaperi ja litistä taikina sen avulla mahdollisimman ohueksi ja kiinteäksi levyksi.
  6. Ota ylimääräinen leivinpaperi pois.
  7. Ripottele taikinalevyn päälle sormisuolaa sekä haluamiasi yrttejä tai mausteita (esim. rosmariinia, chiliä, kuminan- tai unikonsiemeniä).
  8. Paista uunissa 175 asteessa 55 minuuttia tai kunnes näkkileivän pinta on kuiva ja kullanruskea.
  9. Säilytä loput palat tiiviissä purkissa.

Risenta siemennäkkileipä


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

leipominen leipä näkkileipä

Ei liitettyjä avainsanoja.