Näin talttuu syysflunssa
Jokavuotisesta syysflunssasta ei ole pakko kärsiä. Omaa vastustuskykyä voi parantaa helpoin kotikonstein.
Flunssarokotus
Kerran vuodessa otettava influenssarokotus suojaa A- ja B-viruksilta. Suojan kehittyminen vie parisen viikkoa rokotteen ottamisesta. Suojateho on 60-80 prosentin luokkaa.
Liikunta
Säännöllinen liikunta ja hyvä yleiskunto laskevat merkittävästi alttiutta sairastua.
Samalla myös mieli on iloisempi mikä sekin nostaa vastustuskykyä.
Ennaltaehkäisevä lääkitys
Amantadiini ja uusimpana vaihtoehtona oseltamiviiri madaltavat sairastumisriskiä.
Lääkitystä tulee jatkaa koko influenssaepidemian ajan, tyypillisesti noin kuusi
viikkoa. Amantadiinia ja oseltamiviiriä käytetään myös influenssan lääkehoidossa.
Hygienia
Erityisesti epidemian aikana kannattaa välttää suuria ihmisjoukkoja, joissa virus
leviää ärhäkästi pisaratartuntana. Kädet on syytä pestä taajaan, sillä puutteellinen käsihygienia on loistava keino sairastua.

Hymyile!
New Scientist -lehti raportoi taannoin tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan onnelliset ihmiset sairastuvat muita harvemmin. Stressitön elämäntapa ja iloinen mieli tarjoavat tehokkaan suojan myös influenssaa vastaan. Hymy on edullinen konsti pysyä terveenä!