Nämä ovat sisustusinspiraation lähteet Suomessa

Sisustus

TNS Gallupin heinäkuussa IKEAlle toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten asumista ja IKEA-kuvaston vaikutusta suomalaiseen sisustamiseen. Kansalliseen tutkimukseen vastasi 1073 suomalaista.

Suomalaiset kertovat ammentavansa sisustusinspiraationsa suurimmaksi osaksi sisustusalan TV-ohjelmista (34%) ja sisustuslehdistä (33%). Sisustusliikkeistä innoitusta etsii 26 prosenttia. IKEA-kuvasto puolestaan inspiroi 19 prosenttia tutkimuksen vastaajista.

Olohuone selkeästi kodin suosituin huone

Tutkimuksen asumista koskevassa osiossa selvisi, että perheiden yhteinen aika vietetään edelleen olohuoneessa, joka oli selkeästi kodin suosituin huone (60%).

Illallista nautitaan nykyään yhdessä harvoin, sen sijaan tv:n ääreen keräännytään aika ajoin. Joka kolmas vastaajista kertoi, että heidän perheensä kokoontuu illalliselle yhdessä vain muutaman kerran kuussa tai tätä harvemmin. Positiivista kyllä, hieman yli kolmasosa vastaajista syö illallista yhdessä joka päivä, vajaa kolmasosa muutaman kerran viikossa.

Yllättäen television katselu on kuitenkin koko perheen yhteistä puuhaa. 74 prosenttia perheistä katselee tv-ohjelmia olohuoneessa yhdessä vähintään silloin tällöin.

”Nykyperheen haasteena on löytää yhteistä aikaa lasten harrastusten ja vanhempien työkiireiden keskelle”, kommentoi tutkimustuloksia IKEA Suomen markkinointijohtaja Sirpa Korpela. ”Kun yhteistä aikaa lopulta löytyy, se halutaan viettää laadukkaasti. Olohuoneen tulee palvella koko perheen tarpeita. Keittiöissä taas yleistyvät isot ruokapöydät, jonka äärelle mahtuu eurooppalaiseen tapaan koko perhe ja ystävät istumaan iltaa yhdessä”.

Kuka perheestä omistaa makuuhuoneen?

Suomalaiset kodit vaikuttavat tutkimuksen mukaan edelleen olevan naisten valtakuntaa. Kysymyksessä ”mikäli kodin huoneille pitäisi määritellä omistajat”, nainen hallitsee useimmissa huoneissa: keittiössä (67%), kylpyhuoneessa (64%), makuuhuoneessa (56%) sekä jopa eteisessä (39%). Isän valtakuntaa ovat taas olohuone (51%) sekä työhuone (55%).

Tässä osiossa sukupolvierot korostuivat kaikkein selkeimmin: nuoremmilla esimerkiksi keittiö kuuluu myös miehille, kun iäkkäämmät vastaajat kokivat sen lähes yksinomaan naisten omaisuudeksi.

Myös IKEA-kuvastolla positiivinen vaikutus suomalaisten sisustukseen

Lähes kolme neljäsosaa (69%) suomalaisista ilmoittaa lukevansa IKEA-kuvastoa. Aikuisikäiseen väestöön suhteutettuna luku vastaa hieman yli 2,5 miljoonaa henkilöä.

Lähes puolet suomalaisista kokee, kuvastolla on merkitystä suomalaiskotien sisustamisessa (48%). 41 prosentin mielestä kuvasto on muuttanut suomalaiskotien sisustusta selkeästi parempaan suuntaan. 29 prosenttia vastaajista myös myöntää, että kuvasto on suoraan vaikuttanut heidän omaan sisustamiseensa positiivisesti.

Sininen kassi jatkaa elämäänsä

Tutkimuksessa tutkittiin myös katukuvasta tuttujen sinisten IKEA-kassien jatkokäyttöä. Kassit todistetusti jatkavat elämäänsä ostosten jälkeenkin. Yli puolet käyttää kassia tavaroiden säilytykseen (52%), pyykkikassina (30%), reissukassina (26%), sanomalehtien keräykseen (24%), pullokassina (20%), kauppakassina (16%) ja polttopuiden kanniskeluun (14%). Yllättäen vain 14 prosenttia vastaajista muistaa ottaa kassin mukaan uusille ostoksille.

Vuoden 2013 IKEA-kuvasto ilmestyy Suomessa painettuna versiona 24.8. ja digitaalisena 14.8.

www.ikea.fi


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

huonekalut ikea keittiönpöytä kodintekstiilit sohvaryhmä tekstiili tekstiilit

Ei liitettyjä avainsanoja.