Pientaloasujan asialla – Hyvän unen ABC

Sisustus

Riittävä ja hyvä uni lataa akkuja, univaje sen sijaan lihottaa ja altistaa sairauksille. Unenlaatua voi parantaa muun muassa panostamalla ilmanlaatuun sekä oikeanlaiseen patjaan ja tyynyyn.

Laadukas uni on olennainen osa terveyttä, koska nukkuessamme elimistö palautuu päivän rasituksista.

– Unen aikana aivot korjaavat hermosolujen välisiä liitoksia ja poistavat soluihin kertyneitä aineenvaihduntatuotteita eli niin sanottuja kuona-aineita. Uni myös vahvistaa elimistön puolustuskykyä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo.

Aikuisen yöunen tarve vaihtelee yksilöllisesti tavallisesti 6 tunnista 9 tuntiin. Liian vähäinen uni vaikuttaa arkitoimiin negatiivisesti ja voi altistaa monille sairauksille.

– Univaje heikentää muun muassa keskittymiskykyä ja tarkkaavai- suutta, altistaa virheille ja tapaturmille sekä lisää ärtymystä, Partonen toteaa.

Väsyneenä elämänlaatu heikkenee, ja huonosti nukutut yöt voivat lihottaa.

– Sosiaaliset suhteet kärsivät väsymyksestä. Lisäksi esimerkiksi liikunnan harrastaminen jää vähemmälle ja hormonitoiminnan epätasapainon vuoksi tehdään huonoja ruokavalintoja. Siksi painonnousu on todennäköistä, fysioterapeutti Päivi Vainio Unikulmasta sanoo.

Onko tyyny hyvin?

Huono nukkumisympäristö aiheuttaa levotonta pyörimistä sekä kipu- ja suojajännityksiä, ja siksi unenlaatu heikkenee. Hyvään tyynyyn ja patjaan kannattaa satsata, koska ne parantavat unenlaatua.

– Olemme koko yön patjan ja tyynyn armoilla. Unen aikana lihaksisto lepää ja tukiranka muotoutuu joko hyvään tai huonoon asentoon. Huono nukkumisergonomia onkin syypää moniin niska- ja hartiaseudun sekä selän vaivoihin, Tempurin maajohtaja Arto Melanko kertoo.

Tyyny valitaan omien mieltymysten, nukkuma-asennon, hartialeveyden ja patjan upottavuuden mukaan.

– Jos pää on vinossa ylös tai alas, se aiheuttaa niska-hartiasärkyjä ja pääkipua. Jopa alaselän kivut voivat johtua vääränlaisesta tyynystä, Melanko sanoo. Hänen mukaansa tyynyn olisi oltava etureunasta korkeampi ja materiaaliltaan sellainen, ettei se mene täysin lyttyyn pään painon alla. Vainio lisää, että hyvät ergonomiset tyynyt sallivat sekä selin- että kylkimakuuasennot.

Oikeanlaisen patjan löytää helpoiten asiantuntijan avulla, mutta ennen patjakauppaan ryntäämistä on hyvä ensin miettiä omia tarpeita.

– Tärkeää on kehon rakenteen kartoittaminen ja ergonomian huomioiminen. Kovuus vuoteessa on ainoastaan mieltymystekijä eikä ole suoranaisesti yhteydessä ergonomiaan, Vainio sanoo.

– Tärkeää patjakaupassa on kokeilla erilaisia vaihtoehtoja selällään maaten. Kun sopiva patja on löytynyt, voi kotona kestää jonkin aikaa ennen kuin keho oppii uuden patjan tavoille, Melanko muistuttaa.

Hyvä sisäilma, hyvä uni

Jos makuuhuoneen ilma tuntuu raskaalta, voi syynä olla puutteellinen ilmanvaihto.

– Tyypillinen ongelma makuuhuoneen ilmanvaihdossa on tuloilmaventtiilin puuttuminen, jolloin raikasta korvausilmaa ei tule ulkoa. Riittämätön ilmanvaihto aiheuttaa tunkkaisuutta ja joillekin ihmisille jopa hengitystieoireita, sisäilma-asiantuntija Tuula Syrjänen kertoo.

– Ilman pitää päästä myös pois poistoilmaventtiileistä, jotka sijaitsevat yleensä keittiössä, wc:ssä ja vaatehuoneessa, Syrjänen sanoo. Makuuhuoneen ovea voikin pitää hieman raollaan yön aikana ilmanvaihdon parantamiseksi. Myös tuulettaminen on hyvä keino tehostaa ilmanvaihtoa.

Liian kuuma huonelämpötila voi tehdä ilmasta raskaantuntuisen, ja usein suositellaankin makuuhuoneen lämpötilan laskemista muiden huoneiden lämpötilaa muutaman asteen alemmas, esimerkiksi noin 18 asteeseen. Riittävän ilmanvaihdon ja sopivan lämpötilan lisäksi sisäilmaa parantaa säännöllinen siivous.

pp0515_pientaloasujan-asialla_hyvan-unen-abc-2

Puhdas peti parantaa unenlaatua

Puhdas vuode auttaa nukkumaan paremmin. Marttaliiton kehittämispäällikkö Teija Jerkku kehottaa vaihtamaan tyynyliinat viikon tai parin välein, mutta lakanoissa riittää pidempi vaihtoväli. Allergisen kannattaa toki vaihtaa useammin. Lakanoiden vaihdon yhteydessä patjat on hyvä myös imuroida. Peitot ja tyynyt tulisi pestä kerran pari vuodessa pesuohjeiden mukaan.

– Käytä tyynypyykkiin pesuainetta vain kolmasosa normaalista määrästä, Jerkku vinkkaa. Joistakin tyynyistä pestään vain päälliset.

Sekä Syrjänen että Jerkku ovat sitä mieltä, etteivät pölypunkit ole Suomessa kummoinenkaan riesa.

– Tekstiilien peseminen, tuulettaminen, ravistaminen, imurointi ja kuiva huoneilma pitävät pölypunkit aisoissa, joten mihinkään hysteriaan ei kannata vajota, Jerkku sanoo. Jos kuitenkin haluaa varmistaa pölypunkittoman pedin, punkit kuolevat pakkasessa tai saunassa.

– Vuorokausi -18 asteessa tappaa pölypunkit. Ne kuolevat myös kuivassa 60-asteisessa saunassa jo tunnissa, Jerkku ohjeistaa.

Lisätietoja:

Familon

www.familon.fi

Hästens

www.hastens.com

Ikea

www.ikea.com

Tempur

www.tempur.com

Unikulma

www.unikulma.fi

Teksti: Elina Turunen, kuvat: Finlayson ja Familon


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

makuuhuone nukkuminen nukkumisergonomia patja patjat sänky tyyny tyynyt

Ei liitettyjä avainsanoja.


Lisää samasta aiheesta