Vuoden 2012 puutarhabarometri – tällaisen puutarhan suomalaiset haluavat

Piha

Vuoden 2012 puutarhabarometri osoittaa, että suomalaisten mielenkiinto puutarhaa kohtaan on kasvanut huomattavasti. Barometrin mukaan yhdeksällä kymmenestä on mahdollisuus kasvattaa kasveja puutarhassa, parvekkeella tai terassilla, ja neljä kymmenestä on sitä mieltä, että kaunis puutarha on yhtä tärkeä asia kuin kaunis sisustus kotona.  Hyvin hoidettu puutarha vaikuttaa myös asunnon arvoon.

Juuri valmistuneessa Plantagenin toteuttamassa Puutarhabarometrissä* on faktoja ja trendejä kuluttajien mielenkiinnosta puutarhoja kohtaan. Helmikuussa 2012 suoritetussa tutkimuksessa kysyttiin yli 1 000 kuluttajalta Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa heidän mielipiteistään eri puutarhakysymyksissä. Lisäksi toteutettiin kahdeksan näiden maiden puutarha-asiantuntijoiden syvähaastattelua. Tuloksissa näkyi kolme selkeää puutarhatrendiä.

Kolme puutarhatrendiä

Trendi 1: Piha on uusi sisätila

Kaunis ulkoympäristö yhtä tärkeä kuin hieno sisustus
Koteja viime vuosien ajan hallinnut sisustustrendi koskee nyt myös puutarhaa, terassia tai parveketta. Peräti neljä kymmenestä on sitä mieltä, että kaunis puutarha on yhtä tärkeä kuin kaunis sisustus kotona. Puutarha nähdään olohuoneen jatkeena, mikä myös tarkoittaa sitä, että hyvin hoidettu puutarha lisää asunnon hintaa.

”Kuluttajien toivelistan kärjessä on lasitettu viherhuone puutarhaan, parvekkeelle tai terassille sekä uusia ulkokalusteita. Haluamme sisustaa puutarhaa ja toivomme pihan oleva kuin uusi sisätila”, sanoo Plantagen Finland Oy:n puutarhuri Terttu Pajumäki.

Trendi 2: Pikapuutarha

Ruotsalaiset käyttävät eniten aikaa puutarhassa, yli puolet tekee puutarhatöitä vähintään kerran viikossa.

 

Koska puutarhasta on tullut entistä tärkeämpi, sillä on selkeä vaikutus hintaan, jonka olemme valmiit maksamaan uudesta asunnosta. Puutarha on saanut suuremman merkityksen asuntokauppojen yhteydessä.

”Tämä trendi voi johtaa puutarhaan liittyvien palvelujen, kuten puutarha-arkkitehtuurin, perustamistöiden ja puutarhanhoidon, kysynnän kasvuun. Haluamme nähdä tuloksia nopeasti ja olemme valmiit maksamaan niistä”, Terttu Pajumäki toteaa.

Trendi 3: Puutarhasta lautaselle

 

Kasvien kasvattamiseen käytetystä ajasta halutaan hyötyä. Trendi koskee etenkin kaikkea syötäväksi kelpaavaa, kuten vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja mausteita. Vihannesten siemeniä myydään yleisesti ottaen jopa enemmän kuin kukkien siemeniä. Kotipuutarhassa tai parvekkeella viljellään pääasiassa pieniä määriä, sillä monilla ei ole mahdollisuutta tai tilaa suurempaan viljelyalaan.

”Lisääntynyt terveystietoisuus ja lisäaineisiin liittyvä huoli ovat lisänneet tätä trendiä. Kun voimme kontrolloida viljelemiämme ja syömiämme ruokia, luomme samalla turvallisuudentunnetta. Omista viljelmistä ollaan myös ylpeitä”, Terttu Pajumäki sanoo.

Vaikutusta myös asunnon arvoon

”Nyt valmistunut Puutarhabarometri auttaa meitä Plantagenissa saamaan käsityksen siitä, mitä asiakkaamme ajattelevat, mistä he pitävät ja mistä he unelmoivat. Samalla haluamme jakaa tietämystämme. Suomen ja Pohjoismaiden johtavana puutarhaketjuna meille on tärkeää tarjota puutarhan hoitoon liittyvää osaamista kaikkien saataville. Siksi panostamme Puutarhabarometriin”, sanoo Plantagen Finland Oy:n toimitusjohtaja Stefan Björklund.


Arvio asteikolla 1–5, jossa 1= ”ei lainkaan samaa mieltä” ja 5= ”täysin samaa mieltä”

 

Omakotitalon ja rivitaloasunnon omistajat arvostavat puutarhaa enemmän kuin kerrostaloasunnossa
asuvat. Asunnon vaihdon yhteydessä pidetään tärkeänä, että uudessa asunnossa on puutarha.

 

Lisätietoja: www.plantagen.fi


Puutarhabarometri: HUI Research toteutti Plantagenin toimeksiannosta helmikuussa 2012 kyselytutkimuksen, jossa oli mukana satunnaisesti valittuja Suomen, Ruotsin ja Norjan asukkaita.

Lähde: Plantagen Suomi


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

piha puutarha puutarhakasvit puutarhan hoito

Ei liitettyjä avainsanoja.