Markkinoiden halvimmat maasturit irtoavat reilulla satasella – sillä saa aitoa kaukoidän laatua, joka on rajussa maastoajossa koetuksella. Arkikäytössä satasen maasturi toimii todennäköisesti monta vuotta, mutta maastoajossa sen käyttöikä on kovin rajallinen.
Kalleimmat kisaluokan maasturit maksavat tuhansia ja tuhansia euroja. Sellaisen hankkimiseen ei aloittelevalla metsäkuskilla ole perusteita ellei sellaiseksi lasketa halua fiilistellä samoilla kamoilla kuin maailman parhaat pyöräilijät!
Nyrkkisääntö on, että tonnilla saa todella toimivan ja hyvin ylläpidettynä vuosikausia uskollisesti palvelevan oikean maastopyörän. Reilulla 500 eurolla irtoaa rajuakin käyttöä kestävä ja ajo-ominaisuuksiltaan kelvollinen jäykkäperä, jolla voi huoletta lähteä röyttyämään pitkin pöpelikköjä – ja kunto kasvaa takuuvarmasti!
Harrastustaan aloittelevan riderin kannattaa seurata alan lehdistöä ja internetiä. Suomalaisen Fillari-lehden sivustoilla on mahtava linkkilistaus pyöräilevän maailman moninaiseen internet-olemukseen. Loistava linkkikokoelma löytyy täältä: