Autotallin ovi on merkittävä osa talon julkisivua. Erillisen tallirakennuksen koko julkisivu on usein pelkkää ovea. Ovelta vaaditaan siis tyyliä ja ympäristöön sopivaa väriä. Lisäksi sen on täytettävä teknisesti ja toiminnallisesti käyttäjien vaatimukset. Vaihtoehdoista ei ole pulaa. Edullisimmillaan oven saa vajaalla 500 eurolla, mutta huippuovesta voi joutua maksamaan jopa tuhansia euroja. Hintaan vaikuttavat monet tekijät: materiaali, suunnittelu, koko, eristys ja lisävarusteet, kuten sähköinen avaaja ja kauko-ohjaus.

Ovia valmistetaan pääasiassa teräksestä, alumiinista ja puusta. Puuovessa on usein teräs- tai alumiinirunko. Kestävä ja vähän huoltoa tarvitseva teräsovi on yleisin. Sen hoidoksi riittää, että puhdistat pinnan muutaman kerran vuodessa. Eniten hoitoa vaatii puuovi, joka on aika ajoin maalattava. Kaikkien ovien saranat ja lukot vaativat voitelua.

Jos käytössä on lämmin talli, oven pitää olla eristetty. Eristetyn oven hankkiminen kylmäänkin talliin saattaa olla perusteltua, koska se on tukevampi ja pitää vähemmän ääntä kuin eristämätön. Eristetty ovi vähentää myös oven sisäpuolelle tiivistyvää kondenssivettä. Eristämätön ovi taas on kevyempi, mikä helpottaa etenkin kippioven käyttöä.

Pariovi on perusovi

Autotallin käyttötapa ratkaisee, millainen ovi on käytännöllisin. Valintaan vaikuttaa myös tilankäyttö eli se, paljonko ovelle pitää varata avaustilaa sisäpuolelta ja ulkopuolelta. Eri ovityyppien tilantarve on erilainen. Pariovi tarvitsee ulkopuolelta paljon tilaa, kippiovi vähän ja nosto-ovi ei yhtään.

Pariovi aukeaa saranoiden varassa ulospäin. Se on käytännöllinen, jos tallia käytetään pääasiassa muuhun kuin auton säilytykseen. Silloin voi käyttää vain toista ovenpuoliskoa. Parioven toiseen puoliskoon voidaan tehdä pieni kulkuovi. Siitä kannattaa kuitenkin tehdä niin leveä, että aukosta mahtuu ketterästi polkupyörä.

Parioven avaaminen ja sulkeminen onnistuu myös lapsilta ja vanhuksilta. Ovi täytyy kuitenkin varustaa tehokkailla pysäyttäjillä, jotta tuuli ei pääse paiskomaan sitä. Paras ratkaisu lukitsee avatun oven automaattisesti paikalleen. Lumi on parioven käyttäjän talvinen riesa. Lumityöt on tehtävä huolellisesti, jos aikoo saada ovet vaivatta auki. Myös maan eläminen vuodenaikojen mukaan voi haitata oven toimintaa.

Pariovi tehdään useimmiten puusta ja asennetaan puukarmiin. Siksi ovi saattaa olla kosteaan vuodenaikaan liian tiukka ja kuivana aikana turhan väljä. Automatiikan asentaminen parioviin ei ole yhtä helppoa kuin muunlaisiin autotallinoviin.

Kippiovi on helppo asentaa

Kippiovi avataan nostamalla ja työntämällä se kiskoja pitkin tallin katonrajaan. Eristämättömän peltikippioven saa todella edullisesti, mutta hyvin eristetty puinen kippiovi maksaa jo reilusti enemmän. Kippioven asentaminen on melko helppoa. Avattaessa ovi vaatii puolisen metriä tilaa tallin ulkopuolelta. Oven avaamista ja sulkemista on kevennetty vahvoilla jousilla. Esimerkiksi eristettypuuovi voi olla niin raskas, että sitä ei jaksaisi avata ilman jousia. Jouset myös varmistavat, että ovi pysyy auki.

Nykyaikaisissa kippiovissa jouset on koteloitu, mikä on parantanut turvallisuutta vanhoihin oviin verrattuna. Käytössä on myös malleja, joissa on samantapaiset kaasujouset kuin autojen takaluukuissa tai konttorituoleissa. Kippioveen saa melko helposti oviautomatiikan. Jos sellaisen haluaa jälkikäteen, pitää kuitenkin varmistaa, että se sopii juuri omaan oveen. Kippiovea ei voi pitää helposti raollaan, vaikka se on periaatteessa tasapainotettu. Kulkemista varten ovi pitää joka tapauksessa avata yli puolenvälin. Lyhyelle ihmiselle kippioven käsikäyttö on usein hankalaa, koska ovi täytyy ulottua työntämään loppuun asti eli yli kahden metrin korkeudelle.

Nosto-ovi on kevyt käsitellä

Nosto-ovi kootaan 30-40 sentin levyisistä irtolamelleista, jotka taittuvat kiskoja pitkin sisään katon alle. Kiskojen asennus on tarkkaa työtä, koska niiden pitää tulla samaan linjaan toisiinsa nähden, mutta oikein asennettu ovi nousee kevyesti ja siihen saa helposti automatiikan.

Jouset keventävät nosto-oven toimintaa. Lyhytkin saa sen nousemaan riittävästi, kun ovelle vain antaa hiukan alkuvauhtia. Ovi ei vaadi ulkopuolelta lainkaan avaustilaa, ja sisätilaakin se vie vain vähän. Ovea on helppo pitää myös puolittain auki. Nosto-oviin saa myös erilaisia ikkunaelementtejä. Pinta muodostuu yleensä galvanoiduista teräslevyistä, joiden välissä on eriste.

Nosto-ovea valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota turvallisuusasioihin. Esimerkiksi lamelleissa on hyvä olla suojat, jotka estävät sormia menemästä lamellien väliin. Oven rakenteessa pitäisi myös olla jonkinlainen suojaus jousien pettämisen varalta. Koska ovi on kokonaan oviaukon sisäpuolella, aukkoa voi tyylitellä vapaammin kuin muilla ovityypeillä. Aukon yläreuna voi olla esimerkiksi kaari, vaikka itse ovi on vakiomallistoa.

Automatiikka tuo turvallisuutta autotallin oviin

Kaikkiin ovityyppeihin saa automatiikan. Automaattiovi avataan ja suljetaan joko painonapilla tai langattomalla kaukosäätimellä. Automatiikkaan voidaan kytkeä myös esimerkiksi koodilukko. Automaattiovissa on valmistajasta riippuen vaihtelevat turvamekanismit. Ne ovat tarpeen etenkin lasten ja kotieläinten turvallisuuden takia. Tärkeintä on, että ovi pysähtyy tai perääntyy, jos se kohtaa sulkeutuessaan esteen. Oven turvamekanismin toimintaa pitää kokeilla keinotekoisella esteellä säännöllisesti, esimerkiksi muutaman kuukauden välein. Kun ovi osuu esteeseen, sulkeutumisen pitää pysähtyä heti. Euroopassa on käytössä muutamia turvallisuutta valvovia standardeja, mutta ne eivät vielä ole Suomessa käytössä. Monet valmistajat ilmoittavat jo nyt, että ovet täyttävät nämä standardit. Automatiikalla avattavaan oveen ei yleensä tarvita erillistä lukkoa, vaan moottori pitää oven tiukasti kiinni. Myös kaukosäätimen käyttö on nykyään turvallista, koska kaukosäätimissä käytetään vaihtuvia koodeja samalla lailla kuin autojen varashälyttimissä.

Oven asennus on ammattilaisen työtä

Ennen kuin tilaat uuden oven, mittaa oviaukko valmistajan ohjeiden mukaan. Useimmilla valmistajilla on erittäin selkeät mittausohjeet, joista selviävät tarkasti kaikki mitattavat kohdat. Jos kuitenkin epäilet omia mittaustaitojasi, pyydä ammattilaista mittaamaan oven vaatima tila. Ovenvaihto onnistuu periaatteessa näppärältä kotinikkarilta, mutta selvitä hintaa tiedustellessasi myös mahdollisen asennuspalvelun hinta. Jos ongelmia ilmaantuu, ei tule ainakaan kiistaa siitä, onko niiden syynä ostajan taitamaton asennustyö.

Vanhan oven purkamisessakin on omat niksinsä. Esimerkiksi vanhan kippioven jousien kanssa pitää olla erityisen varovainen. Usein on järkevintä yhdistää vanhan oven purku ja purkujätteiden poisvienti samaan pakettiin uuden oven asennuksen kanssa.

Tarkista ja huolla autotallin ovi säännöllisesti

Tarkista autotallin oven toiminta aika ajoin, esimerkiksi pari kertaa vuodessa. Kippiovessa on tärkeää tarkistaa turvallisuus. Silmäile läpi jousien kiinnityskohdat ja itse jouset. Voitele samalla voitelua kaipaavat kohdat. Tarkista myös oven lukitus ja ulkopinta.

Jos pariovet roikkuvat ja panevat hanttiin, tarkista saranoiden kiinnitykset ja kiristä niitä mahdollisuuksien mukaan. Jos ovi ei liiku kevyesti ja sujuvasti eikä ongelmaa saa helposti korjatuksi, harkitse uuden oven hankkimista. Avaajan asentaminen ei tee ovea paremmaksi, eikä avaajaa edes kannata asentaa huonoon oveen.

Teksti Clas von Bell ja Martti Tala, kuvat valmistajien ja maahantuojien