Sekä Suomessa että Tanskassa tutkittiin ihmisten ledituntemusta sekä ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Suomessa ollaan edelläkävijöitä tanskalaisiin verrattuna: tanskalaisista 54 % ei ole koskaan kuullutkaan ledistä tai on kuullut sanan, mutta ei tiedä mitä se tarkoittaa. Suomalaisten keskuudessa samoin vastasi vain 15 %. Valtaosalla suomalaisista on iästä riippumatta jonkinlainen tai hyvä käsitys, mitä ledillä tarkoitetaan.

Suomalainen arvostaa ledilampuissa eniten energiansäästöä ja pitkäikäisyyttä – peräti 70 % vastaajista mainitsi jommankumman tai molemmat vaihtoehdot kysyttäessä, mikä voisi saada sinut ostamaan ledilampun. Myös ledivalaisimissa vastaajat arvostivat selkeästi eniten näitä tekijöitä.

Ledivalaisinta valitessa miehistä 29 % mainitsi uuden tekniikan valintaperusteena, kun taas naisista vain 13 % vastasi tällä olevan merkitystä. Naisista sen sijaan 24 % voisi ostaa ledivalaisimen tyylikkään muotoilun perusteella – miehistä vain 13 % mainitsee muotoilun.


Kuva: Philips Econic bulb

Ledivalaistuksella säästetään ympäristöä, energiaa ja rahaa

Ledivalaistuksessa on monia etuja perinteiseen valaistukseen nähden. Ledilamppuihin vaihtamalla energiankulutusta voi vähentää jopa 90 % hehkulamppuun verrattuna, mikä pienentää myös ympäristön hiilidioksidikuormitusta.

– Ledivalaisimet ja -lamput ovat olleet markkinoilla reilun vuoden. Tulevaisuus näyttää valoisalta, sillä ympäristötekijät painottuvat yhä enemmän ja ledivalaistukseen siirtyminen tuntuu myös kuluttajan lompakossa pienentyneitä sähkölaskuina. Lamput ovat hyvin pitkäikäisiä, joten siinäkin mielessä rahaa säästyy. Ledivalo on paitsi ekologinen, myös laadukas vaihtoehto, Key Account Manager Petri Kesävaara Philipsiltä kiteyttää.

Vastaajista reilusti yli puolet (60 %) mainitseekin rahansäästöllä olevan merkitystä ledilamppua ostettaessa. Rahansäästö painottui sitä enemmän, mitä nuoremmasta ikäluokasta oli kyse. 18–34-vuotiasta 67 % mainitsi rahansäästön ostoperusteena, kun taas yli 65-vuotiaista vastaajista alle puolet (49 %) mainitsi tällä olevan merkitystä.

Internetissä toteutettuun tutkimukseen vastasi 1083 suomalaista ja 1223 tanskalaista eri puolilta maata. Tutkimuksen toteutti A&B analyse ja teetti Philips (2010).