Tutkimus – tuttu remonttimies suomalaisille toivotuin

Talo

Luotettavuus ja rehellisyys ovat remonttimiehen tärkeimpiä ominaisuuksia. Jopa palvelusta pyydettävä hinta on kuluttajille vähemmän tärkeä asia kuin luotettavuus. Lue lisää!

Tutkimuslaitos Kairos Futuren Tiiville toteuttaman Pohjoismaisen trenditutkimuksen mukaan tuttuun remonttimieheen luotetaan. Luotettavuuden lisäksi pohjoismaiset kuluttajat arvostavat ammattitaitoa: remonttimiesten on oltava asiantuntevia, osaavia ja tarkkoja.

Tutkimus toi esiin eri Pohjoismaiden välillä myös eroja arvostuksissa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset ottavat remontoinnin turhankin rennosti.

”Asioiden perusteellista selvittämistä ennen remonttia ei pidetä tarpeellisena ja suomalaiset jättävät asian suureksi osaksi remonttimiesten tehtäväksi. Tämä poikkeaa selvästi kuluttajien suhtautumisesta muissa Pohjoismaissa”, Ikkuna- ja ovivalmistaja Tiivituote Oy:n toimitusjohtaja Markku Uotinen arvioi.

Yleinen luottamus rakennusalan ammattilaisiin heikolla tasolla

Heikko luottamus rakennusalan ammattilaisiin korostui suomalaisten vastauksissa.

  • Tanskalaisista peräti 53 % pitää remonttimiehiä luotettavina, suomalaisista vain 31 %.

Vaikka yleinen luottamus rakennusalan ammattilaisiin on heikolla tasolla, tuttuun remonttimieheen ollaan tyytyväisiä.

  • Suomalaisista kodinomistajista peräti 74 % antaa viimeksi palkatulle remonttimiehelle arvosanaksi erinomainen tai hyvä.
  • Suomalaisista talonomistajista 62 % uskoo, että remonttimiehiin on paras luottaa ja antaa heidän tehdä työnsä rauhassa. Muissa Pohjoismaissa näin ajattelee 41 %.
  • Suomalaisista remonttimiehiin luottaa 31 %, toimittajiin 18 % ja liikkeenjohdon konsultteihin 13 %.
  • Suomalaisista 74 % antaa viimeksi palkatulle remonttimiehelle arvosanaksi erinomainen tai hyvä. Huono tai surkea kokemus oli seitsemällä prosentilla talonomistajista. Muissa Pohjoismaissa arvosanan erinomainen tai hyvä antoi 78 % talonomistajista.
  • Pohjoismaissa talonomistajista 93 % sanoo luottavansa heille jo aiemmin tuttuun remonttimieheen.

Tietämättömyyden kuilu erottaa asiakkaat ja remonttimiehet

Tutkimuksessa nähdään luottamuspulan taustalla rakennusalan ammattilaisten ja kuluttajien välinen tietämättömyyden kuilu. Markku Uotisen mukaan rakennusalalla on paljon tekemistä, jotta palvelutarjonnasta saataisiin ymmärrettävämpää. ”Koska moni vaikkapa ikkunoita vaihtava kuluttaja on ensimmäistä kertaa hankkimassa remonttiapua, rakennuspalveluiden on oltava maallikonkin silmissä selkeitä ja luotettavia”, Uotinen sanoo.

Uotisen mukaan rakennusalalla ei aina ole selvää, että kuluttaja tietäisi mitä on ostamassa – eikä remonttimies välttämättä tiedä, mitä asiakas haluaa.
”Asiakkaan on ymmärrettävä mitä tilaus sisältää ja miten työ etenee. Hänelle on myös toimitettava juuri sitä, mitä hän on ymmärtänyt tilaavansa”, Uotinen sanoo.

 

Tiivituotteen trenditutkimusta varten haastateltiin yli 2600 kodinomistajaa Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta.

Lisätietoja: www.tiivi.fi


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

Ei liitettyjä avainsanoja.