Ruissmoothie on ruokaisa janon sammuttaja

Keittiö

Raikas ruissmoothie on helposti nautittava ruokaisa vaihtoehto kesäpäivän välipalaksi. Kun lisäät smoothien sekaan ruisleipää, saat enemmän kuitua ja nälkä pysyy loitolla. Katso ohjeet!

Helteellä ei usein tee mieli raskasta ruokaa. Kuumalla säällä kannattaakin syödä pieniä tasapainoisia annoksia sekä juoda runsaasti nestettä. Vaikkapa muutama tehosekoittimella nopeasti valmistettu ruissmoothie.

Omena-ruissmoothie

Vihreänvärinen Omena-ruissmoothie on raikas vaihtoehto hellesään välipalaksi ja vatsan herättelijäksi: hedelmät ja ruisleipä sisältävät kuitua, joka edistää vatsan toimintaa. Vielä virkistävämmän smoothiesta saa, kun siihen lisää C-vitamiinia, A-vitamiinia ja foolihappoa sisältävää lehtikaalia sekä magnesiumia sisältävää pinaattia.

Omena-ruissmoothien valmistusohje:

  • Vihreä omena
  • Banaani, lehtikaalia ja pinaattia maun mukaan
  • VAASAN Ruispalat -leipäviipale
  • Purkki rahkaa sekä pari lasillista appelsiinimehua

Mango-ruissmoothie

Mango-, inkivääri- ja omenaruissmoothiet

Mango-, inkivääri- ja omenaruissmoothiet

Herkullinen Mango-ruissmoothie syntyy mangosta, banaanista, maidosta ja maitorahkasta sekä ruisleivästä. Halutessaan juomaa voi makeuttaa lusikallisella hunajaa.

Mango-RuisSmoothien valmistusohje:

  • Mangokuutioita
  • Banaani
  • VAASAN Ruispalat -leipäviipale
  • Lasillinen maitoa sekä purkki maitorahkaa
  • Hunajaa maun mukaan

Inkivääri-ruissmoothie

Piristävästä maustaan tunnettu tuore inkivääri sopii myös smoothien raaka-aineeksi. D-vitamiinipitoisen juomasta saa surauttamalla siihen esimerkiksi VAASAN Ruispalat Aurinko D+ -viipaleen sekä lasillisen luonnonjogurttia.

Inkivääri-ruissmoothien valmistusohje:

  • Teelusikallinen paloiteltua inkivääriä
  • Ananasviipaleita, mangoa ja banaania
  • Ruispalat Aurinko D+ -leipäviipale
  • Luonnonjogurttia ja ananasmehua
  • Ripaus kanelia sekä muutama jääpala

 

Näin pysyt virkeänä helteessä

  1. Hellesäällä eli yli 25 asteen lämpötilassa on tärkeää juoda riittävästi nestettä.
  2. Jokaisella aterialla kannattaa juoda 1-2 lasia enemmän kuin normaalisti. Lisäksi vettä on hyvä juoda tasaisesti pitkin päivää.
  3. Suolatasapaino säilyy, kun myös helteellä syö normaalisti.
  4. Pienet annokset muutaman tunnin välein pitävät olon virkeänä ja nälän loitolla.
  5. Smoothie-juomat ovat hyvä vaihtoehto hellesään välipalaksi: niistä saa paitsi energiaa myös nestettä.
  6. Kuivattavia juomia, kuten alkoholia ja kahvia kannattaa nauttia kohtuudella.

 

 

Lisätietoja: www.vaasan.com


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

janojuoma reseptit ruissmoothie smoothie

Ei liitettyjä avainsanoja.