Tällainen on unelmien kylpyhuone – katso tutkimustulokset!

Kylpyhuone

Kylpyhuoneen saniteettituotteita valmistava Geberit teetti Pohjoismaissa laajan tutkimuksen ihmisten unelmakylpyhuoneista ja sisustusmieltymyksistä. Tutkimuksessa kysyttiin, millaisia asioita ihmiset haluaisivat kylpyhuoneisiinsa ja mitä he eivät ottaisi sinne missään nimessä. Sauna ja pyykkihuolto jakoivat eniten mielipiteitä maiden kesken. Samalla selvisivät suosituimmat ja inhotuimmat värisävyt. Kylpyhuoneen sisustus on ajankohtainen aihe monille, sillä yli neljännes suomalaisvastaajista arvioi aikovansa remontoida kylpyhuoneensa seuraavan viiden vuoden sisällä.

Geberitin tilaamaan kylpyhuone tutkimukseen vastasi tammikuun lopussa yhteensä 1008 iältään 18–74-vuotiasta suomalaista. Lisäksi Ruotsissa vastaajia oli 1011, Norjassa 1008 ja Tanskassa 1006. Tutkimuksen toteutti kaikissa neljässä maassa YouGov.

Yli 60 prosenttia suomalaisvastaajista kertoi, että he ovat joko kiinnostuneita tai hyvin kiinnostuneita kylpyhuoneensa sisustuksesta. Kylpyhuoneremonttia suunnittelee lähes joka neljäs suomalaisvastaaja, sillä 27 prosenttia vastasi remontin olevan edessä seuraavan viiden vuoden aikana. Hyvällä maulla sisustettu kylpyhuone on hyvä myyntivaltti asunnolle, sillä tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat eniten huolissaan remontin aiheuttamista häiriöistä ja kuluista. Yhteensä 68 prosenttia suomalaisista vastasi, että he mieluummin muuttaisivat asuntoon, jossa on joko uusi tai valmiiksi remontoitu kylpyhuone. Tanskassa remontteihin suhtaudutaan leppoisammin, sillä vain kolmannes tanskalaisvastaajista toivoisi välttyvänsä remontoinnilta. Kaikissa maissa suurin osa vastaajista pitää remonttia hyvänä tilaisuutena tehdä kylpyhuoneesta oman tyylin mukainen.

Sisustuslehtiin luotetaan Suomessa

Suomessa sisustuslehtien vaikutus on tutkimuksen mukaan Pohjoismaiden suurin: ideoita sisustukseen haetaan eniten sisustuslehdistä (38 %) ja kaupoissa kiertelemällä (38 %). Ystävien kotien sisustuksilla (28 %) ja valmistajien verkkosivuilla ja katalogeilla on lisäksi suurta vaikutusta (28 %). Verkkokaupoista ideoita löytää 22 prosenttia suomalaisista vastaajista. Naisten kiinnostus oli Suomessa kaikissa kategorioissa miesten kiinnostusta ja keskiarvoa suurempaa. Ruotsissa ideoita saadaan eniten suoraan kaupoista (46 %). Myös verkkokauppojen merkitys on juuri Ruotsissa tutkimuksen suurin (30 %).

Verkkojulkaisuilla on puolestaan muissa Pohjoismaissa suurempi vaikutus sisustusmakuun kuin Suomessa. Ruotsissa 24 prosenttia vastaajista kertoo hakevansa niistä vaikutteita, mutta Suomessa vastaava luku on vain 9 prosenttia. Instagramista ideoita poimii 6 prosenttia suomalaisista vastaajista, kun vastaava luku muiden maiden kohdalla on noin tuplasti suurempi. Pinterestin vaikutus on kaikissa maissa samaa tasoa (7 %). Blogeista innostutaan vähiten Tanskassa (8 %) ja eniten Ruotsissa (13 %) ja Suomessa (12 %).

Suomalaisten vastauksissa korostuu muita enemmän oman maun ja vaikutteiden arvostaminen: 18 prosenttia suomalaisista vastaajista kertoo hakevansa vaikutteensa ihan omista lähteistään. Luku on lähes tuplasti suurempi kuin muissa Pohjoismaissa.

Unelmien kylpyhuone koostuu näistä

Tutkimuksessa kartoitettiin toiveita unelmien kylpyhuoneesta. Lattialämmityksestä unelmoitiin kaikkein eniten kaikissa maissa. Suomessa ja Norjassa 66 prosenttia vastaajista haluaisi sellaisen, Tanskassa jopa 76 prosenttia. Säilytystilaa pyyhkeille ja allaskaappeihin toivottiin runsaasti kaikissa maissa, erityisesti Tanskassa.

Seinäkiinnitteisen wc:n haluaisi yli puolet norjalaisista ja tanskalaisista. Suomessa seinä-wc on uudempi ilmiö, joten täällä siitä haaveilee vasta 23 prosenttia vastaajista. Kiinnostus on kuitenkin selvässä kasvussa, sillä määrä oli lähes kymmenen prosenttiyksikköä pienempi kaksi vuotta sitten tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa. Alapesumahdollisuutta arvostetaan Suomessa muita maita enemmän, sillä noin kolmannes suomalaisvastaajista haluaa käsisuihkun tai pesu-wc:n.

Sauna jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Suomalaisista 51 prosenttia haluaa oman saunan. Erityisesti tätä toivovat nuorimmat 18–34-vuotiaat vastaajat. Tanskalaisista vain 11 prosenttia ottaisi saunan kotiinsa. Paljon suuremman merkityksen tanskalaiset antavat hyvälle suihkulle (76 %). Kylpyammetta arvostavat eniten norjalaiset (45 %) ja vähiten suomalaiset (28 %). Poreammeen haluaisi joka kolmas ruotsalainen ja suomalainen. Norjassa ja Tanskassa poreista ei olla ihan yhtä innoissaan.

Näitä nyt ei ainakaan meidän kylppäriin!

Tutkimuksessa kysyttiin myös, mitä asioita ihmiset eivät missään nimessä haluaisi unelmiensa kylpyhuoneeseen. Lista vaihtoehdoista oli sama kuin ihannekylpyhuonetta koskevassa kysymyksessä.

Suurimman vastustuksen nostivat kaikissa maissa solarium, televisio ja mankeli. Niitä ei halunnut juuri kukaan, mutta vastusti jyrkästi suurin osa. Yli puolet tanskalaisista vastaajista ilmoitti, etteivät he missään nimessä halua saunaa. Suomessa vain 11 prosenttia vastaajista ei huolisi saunaa kotiinsa.

Pyykkihuolto on toinen mielipiteitä jakava aihe. Suomalaiset ovat tottuneet pesukoneeseen osana kylpyhuoneen sisustusta: 42 prosenttia haluaisi pyykkikoneen ja 31 prosenttia kuivaustelineen unelmiensa kylpyhuoneeseen. Muuta sijoituspaikkaa pesukoneelle toivoo 17 prosenttia ja kuivaustelineelle 12 prosenttia suomalaisvastaajista. Nihkeimmin pyykkihuoltoon osana kylpyhuoneen sisustusta suhtautuvat norjalaiset ja tanskalaiset: yli kolmannes ei huolisi pesukonetta, kuivaustelinettä tai kuivausrumpua kylpyhuoneeseensa, jos voisi valita.

Norjalaisia houkuttaa sen sijaan musiikkijärjestelmän asentaminen: 37 prosenttia vastaajista haluaisi soittaa musiikkia kylpyhuoneessa ja vain 19 prosenttia ei missään nimessä halua äänentoistoa kylpyhuoneeseensa. Suomalaiset arvostavat hiljaisuutta eniten: 38 prosenttia vastustaa ajatusta musiikkijärjestelmästä.

Geberit unelmien kylpyhuone

Väreillä on väliä

Kylpyhuoneen pääväriksi halutaan useimmiten valkoinen: tanskalaisista 74 prosenttia, ruotsalaisista 72 prosenttia, norjalaisista 65 prosenttia ja suomalaisista 62 prosenttia valitsee sen. Toiseksi suosituin värisävy on kaikissa maissa harmaa, johon on mieltynyt noin kolmannes vastaajista. Suomalaisia ja ruotsalaisia viehättävät lisäksi sininen, hopea, musta ja vihreä. Tanskalaiset ja norjalaiset vastaajat nostivat muita useammin esiin beigen.

Suomalaiset ja ruotsalaiset suhtautuvat metallisävyihin kaikkein positiivisimmin, erityisesti hopeaan. Jopa viidennes suomalaisista valitsisi kylpyhuoneen sisustukseen myös hopeaa, ruotsalaisista lähes yhtä moni. Kullan ja pronssin sävyjä suosii noin kymmenes ruotsalaisista ja lähes yhtä moni suomalainen. Norjalaisia ja tanskalaisia metallisävyt kiinnostavat puolta vähemmän. Väreistä vähiten houkuttaa vaaleanpunainen, jonka kannatus on vain parin prosentin luokkaa. Tummanpunaista väriä arastellaan lähes yhtä paljon.

Lisätietoja:

Geberit Oy

www.geberit.fi

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden markkinajohtaja. Geberit toimii integroituna ryhmänä hyvin vahvasti paikallisesti suurimmassa osassa Euroopan maista ja toimittaa parasta laatua olevaa saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Yritysryhmällä on 35 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernilla on yli 12 000 työntekijää yli 40 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index). Geberit osti suomalaisen Sanitec-konsernin helmikuussa 2015.


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

kylpyhuone kylpyhuone kaluste kylpyhuoneen kalusteet kylpyhuoneen sisustus kylpyhuoneremontti kylpyhuonetrendit

Ei liitettyjä avainsanoja.