Syksyn 2009 Omakotitalotutkimuksen pääteemat olivat

  1. Talouden kehitys
  2. Työssäkäynti
  3. Kesäloma
  4. Vapaa-ajanasunnot
  5. Ilmalämpöpumput
  6. Autot
  7. Talon lämmitys

Alle olemme keränneet keskeiset tutkimustulokset luettavaksesti.

Voit myös selata tutkimustuloksia graafisessa muodossa klikkaamalla auki tuoksia esittelevän kuva-albumin.

Avaa tuloksia esittelevä albumi >


 

Tutkimukseen osallistuneet taloudet

Kaikista tutkimukseen vastanneista 93 % asuu omakotitalossa, 5 % paritalossa ja 3 % maatalossa.
Vastaajista 88 % haluaisi asua kaikkein mieluiten omakotitalossa. Maatalossa haaveilee asuvansa 8 %.

  • Tutkimukseen vastanneissa talouksissa on keskimäärin kaksi aikuista (79 %:lla).
  • Talouksien aikuisista kaksi kolmesta (66 %) on tällä hetkellä joko kokopäivätyössä (62 %) tai osa-aikatyössä (4 %).
  • Niistä henkilöistä, jotka käyvät kokopäivätyössä, lähes kaikilla on jatkuva työsuhde (57 %:lla jatkuva työsuhde, 5 %:lla määräaikainen työsuhde).


Talouden kehitys

Vastaajat uskovat nyt selvästi viimekeväistä vahvemmin kotimaan talouden kasvuun (saldoluku 23, viime keväänä saldoluku -47, saldoluku on positiivisten ja negatiivisten arvioiden erotus). Maailman talouden uskotaan kasvavan hieman kotimaan taloutta voimakkaammin seuraavan 12 kuukauden aikana (maailman talouden kehityksen saldoluku 35, kotimaan talouden kehityksen saldoluku 23).

  • Reilu puolet vastaajista (56 %) sanoo oman taloutensa olevan samalla tasolla kuin vuosi sitten.
  • Joka neljäs (24 %) taas arvelee taloutensa olevan jonkin verran heikommalla pohjalla (talouden tilanteen saldoluku -18).
  • Vastaajat uskovat taloudellisen tilanteensa paranevan hieman seuraavan vuoden aikana (ensi vuoden talouden tilanteen saldoluku 8, tällä hetkellä saldoluku -18).


Kesäloma

Vastaajien talouksissa palkalliseen kesälomaan on oikeutettu keskimäärin 1-2 aikuista (ka. 1,3). Palkallista kesälomaa on vietetty touko-elokuussa keskimäärin 23 vuorokautta.

Suosituimpia kesäloman viettotapoja ovat 

  • kotosalla oleskelu (66 %)
  • puutarhan hoito tai rakentaminen (59 %) sekä
  • kotimaassa matkustelu (54 %).
  • Moni on rakentanut tai remontoinut taloaan tai vapaa-ajan asuntoaan (44 %) tai
  • viettänyt aikaa omalla/vuokratulla/ ystävien/tuttavien mökillä tai vapaa-ajan asunnolla (41 %).


Mökki ja vapaa-ajan asunto

Mökki tai vapaa-ajan asunto, jolla kesälomaa on vietetty, on useimmiten sukulaisten/ ystävien (36 %) tai kokonaan oma (34 %). Joka viidennen (18 %) kohdalla mökki on osittain oma.

  • Mökki tai vapaa-ajan asunto  on keskimäärin 139 kilometrin etäisyydellä vakituiselta asunnolta.
  • Mökkejä tai vapaa-ajan asuntoja on käytössä tai omistetaan useimmiten yksi (79 %:lla).
  • Joka viidennen (18 %) kohdalla taas yhteensä kaksi.
  • Mökeillä tai vapaa-ajan asunnoilla vietetään aikaa keskimäärin 32 päivää vuoden aikana. 
  • Joka toisen (49 %) vastaajan mökki tai vapaa-ajan asunto, jolla on viettänyt kesälomaa, on talviasuttava.


Ilmalämpöpumput

Panasonic (67 %) ja Mitsubishi (50 %) ilmalämpöpumput ovat kaikkein tunnetuimmat merkit . Seuraavaksi tutuimpia merkkejä ovat Ultimate (42 %), LG (40 %), Sanyo (36 %) ja Fujitsu
(34 %). Miehet tuntevat ilmalämpöpumppumerkkejä selvästi naisia paremmin.

  • Joka neljännellä (26 %) vastaajalla on ilmalämpöpumppu talossaan.
  • Niistä, joilla ei vielä ole pumppua talossaan, joka kuudes (16 %) aikoo hankkia sen seuraavan 6 kuukauden aikana.

Panasonic (26 %) ja Mitsubishi (25 %) ovat yleisimmät ilmalämpöpumppumerkit vastaajien talouksissa. Joka kymmenennellä on Ultimate-merkkinen pumppu .

  • Suurimmalla osalla (82 %) vastaajista ilmalämpöpumppu on toiminut moitteettomasti.
  • Ilmalämpöpumpun omaavista 13 % sanoo pumpun vaatineen pientä korjausta tai huoltoa.
  • Yhdeksän kymmenestä (91 %) on erittäin tai melko tyytyväinen talonsa ilmalämpöpumppuun.

Lämpöpumpulla on ollut alentava vaikutus talon lämmityskuluihin (saldoluku 76):

  • Valtaosalla (64 %) lämpöpumppu on laskenut talon lämmityskuluja jonkin verran
  • joka kuudennella taas (16 %) huomattavasti.


Autot

Tutkimukseen vastanneissa talouksissa on keskimäärin kaksi autoa.

Talouksien käytössä olevista autoista, suosituimpia merkkejä on Toyota (19 %) ja Volkswagen (16 %). Seuraavaksi suosituimpia Volvo (13 %), Ford (12 %), Nissan (11 %) ja Opel (10 %).

Autotyypeistä yleisimpiä ovat

  • 4-ovinen/sedan- (42 %) ja
  • farmari henkilöauto (39 %).
  • Joka neljännellä (25 %) on käytössään 5-ovinen/liftback henkilöauto.

Autoilijoista 85 %:lla on auto, joka kulkee bensiinin voimalla ja 41 %:lla diesel-käyttöinen auto.


Talon lämmitys

Suora sähkölämmitys on kaikkein yleisin päälämmitysmuoto vastaajien talouksissa (36 %:ssa), öljylämmitys toiseksi yleisin (21 %). Joka kuudes (16 %) käyttää lämmitykseen puuta ja joka kymmenes varaavaa sähkölämmitystä.

  • Kaikkein mieluisin talon lämmitysmuoto olisi selkeästi maalämpö
  • 41 % haluaisi sen, jos saisi valita


Voit myös selata tutkimustuloksia graafisessa muodossa klikkaamalla auki tuoksia esittelevän kuva-albumin.

Avaa tuloksia esittelevä albumi >


Katso myös  kuka voitti vastaajien kesken arvotun palkinnon >

 


Lisätietoa tutkimuksesta

Taloustutkimus Oy on tehnyt tämän tutkimuksen Suoramedia Oy:n / Suomelan toimeksiannosta.

Kohderyhmä: Tutkimuksen kohderyhmänä on Suomela-lehden lukijat (omakoti-, pari- ja maatalossa asuvat suomalaiset Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta). Lehti jaetaan noin miljoonaan talouteen ja se tavoittaa potentiaalisesti lähes 2,5 miljoonaa suomalaista. Tutkimuksen vastaajamäärätavoitteena pidetään noin 3000+ vastaajaa, mutta suurempikin vastaajamäärä on mahdollinen.

Tutkimusmenetelmä: Tutkimuksen toteutus tapahtuu kokonaan internetissä ja tiedot tallentuvat Taloustutkimuksen suojatulle palvelimelle. Tutkimuksen potentiaaliset vastaajat kutsutaan tutkimukseen Suomela-lehdessä olevan ilmoituksen avulla, joka johdattaa lukijat ensin Suoramedian omille www-sivuille ja sieltä edelleen Taloustutkimuksen Internet-kysymyslomakkeelle. Ei salasanoja tai tunnuksia, jokainen halukas voi vastata. Kysymyslomakkeen kesto on noin 10 minuuttia (noin 20-30 kysymystä).

Kenttätyö ja sen ajankohta: Tutkimus käynnistettiin 9.9.2009 ja tutkimuksen lomake oli toiminnassa 9.10.2009 saakka.