Auton esilämmitys turvallisesti

Piha

Kun ulkolämpötila laskee nollan tuntumaan, auton moottoria kannattaa lämmittää ennen starttia. Jos auton esilämmitys on toteutettu verkkovirralla, tulee huomioida sähköturvallisuus: maassa lojuva sähköjohto voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Jaa sosiaalisessa mediassa

Auton esilämmitys parantaa sekä turvallisuutta että ajomukavuutta, sillä kylmä auto on jähmeä ja myös epämiellyttävä. Esilämmitys säästää auton moottoria ja vähentää kulutusta sekä jopa 70 prosenttia kylmäkäynnistyksessä syntyviä päästöjä.

Sähköisellä lämmittimellä sopiva esilämmitysaika on puolesta tunnista kolmeen tuntiin. Jos autossa on polttoainelämmitin, aikaa kuluu selvästi vähemmän, eli 10–30 minuuttia. Sitä pidempään autoa ei ole tarpeen lämmittää.

Sähköasentaja asentaa lämmitystolppaa.

↑Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL toteaa, että paras keino varmistaa oma ja muiden pihalla liikkuvien turvallisuus on asennuttaa sähköalan ammattilaisella auton lämmitykseen tarkoitettu, maadoituksin ja ajastimin varustettu pistorasiakotelo. Työn voi varsin hyvin teettää myös talvisaikaan.

Viallinen jatkojohto aiheuttaa vaaratilanteen

Monen omakotitalon pihalla auton esilämmitys hoidetaan niin, että auton lohkolämmittimen kaapeli liitetään jatkojohtoon. Siinä tavassa voi piillä sähköiskun vaara etenkin loskakeleillä, jos sähköjohto on vaurioitunut tai sisäkäyttöön tarkoitettu. Aina ennen lämmityskautta on siis tarpeen varmistaa jatkojohdon kunto ja että se on varmasti tarkoitettu ulkokäyttöön.

Vaaratilanne voi syntyä, jos auton lämmitysjohto on jätetty jännitteelliseksi auton lähdettyä, eli pistoke jätetään sähköjohtoon kiinni. Pistoke tuleekin lämmityksen loppuessa irrottaa pistorasiasta, kotelon kansi lukita ja jatkojohto nostaa maasta pois turvaan kosteudelta. Näin ehkäistään myös se, että ihminen ja eläin epähuomiossa tai uteliaisuuttaan koskettaa jännitteellisen johdon pistoketta.

Erityisesti sisälämmitintä käytettäessä sähköjohto myös kuormittuu ja jopa kuumenee. Siksi kannattaa aika ajoin tarkastaa, että pistotulpan päät ovat suorat, eikä osissa ole tummumia tai merkkejä sulamisesta. Kaapelin on oltava ehjä ja molempien päiden puhtaita.

Muutkin pihan ulkojatkojohdot tulee aina käytön jälkeen irrottaa pistorasiasta. Normaalikäytössä ja olosuhteissa vaara on pieni, mutta loskakeli ja mahdolliset viat tekevät johdoista vaarallisia. 

Katso video auton moottorin lämmityksestä talvella. Videolla esiintyy Löydä sähkömies -palvelun tekninen asiantuntija Henrik Rousku Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL:sta. 

Myös sähköauton latauspistokkeet syyniin

Toinen nopeasti yleistyvä vaaran paikka on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen hidaslataus ulkoseinän pistorasiasta jatkojohdolla. Pistorasian tulee olla säädösten mukaan suojamaadoitettu ja hyväkuntoinen.

Ei ole suositeltavaa käyttää pistorasiaan liitettävää ajastinta, vaan ajastaa lataus auton asetuksista. Tässäkin tapauksessa on turvallisinta pyytää sähköurakoitsija asentamaan kotikäyttöön tarkoitettu latauspiste, jonka lisäetu on myös latauksen nopeutuminen.

Jos kuitenkin ladataan pistorasiasta, on hyvä käyttää auton mukana toimitettavaa latausjohtoa. Johdossa olevassa laturissa latausvirta tulee rajata esimerkiksi 8A tasolle, jotta vältetään virtajohdon ja pistorasian ylikuormitus. Jos lisäksi joudutaan käyttämään jatkojohtoa, se ei saa olla maassa jännitteellisenä. 

Lähde ja kuvat: Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry

Voisit olla kiinnostunut myös näistä aiheista:

auton esilämmitys esilämmitys lohkolämmitin sisälämmitin STUL sähkötolppa


Artikkelin aiheeseen liittyviä yrityksiä: