Auton saa suojaan monella tavalla. Vaatimattomin ratkaisu on telttatalli eli metallikehikon varaan viritetty suojakangas. Sekin täyttää perusvaatimukset: talviaamuina ei tarvitse puhdistaa autoa lumesta ja jäästä. Kunnon talli maksaa, mutta säilyttää arvonsa paljon paremmin kuin auto.
Varsinaisia autotalleja on monentasoisia ja monenhintaisia. Huokeimpia ovat kevytrakenteiset eristämättömät tallit, jotka eivät välttämättä tarvitse edes erityistä perustusta. Tällaisen tallin runko voi olla joko metallia tai puuta ja pintamateriaali joko peltiä tai puuta. Kalleimmat ratkaisut ovat jo kunnolliselle perustukselle pystytettyjä rakennuksia lattioineen, eristyksineen ja lämmityksineen.
Autotallin voi joko tehdä itse, rakennuttaa tai tilata valmispakettina. Valmispaketteja myyvät sekä talotehtaat että autotalleihin erikoistuneet yritykset.
Ennen kuin alkaa suunnitella tallin rakentamista tarkemmin, kannattaa ottaa selko lupaasioista. Pääsääntö on se, että rakennuksen rakentamiseen tarvitaan lupa. Tarvittavista luvista ja muista tallin rakentamista koskevista määräyksistä saa tietoa kunnan rakennusvalvonnasta.
MAINOSMyös perustuksista pitää huolehtia. Osaava rakentaa itse perustukset, muut joutuvat teettämään perustusten teon ammattilaisilla.
Jos talli vaatii rakennusluvan, lupaviranomaiset valvovat, että perustus tehdään kunnolla. Vaikka autotalli ei varsinaista rakennuslupaa vaatisikaan, se kannattaa pystyttää asialliselle perustukselle. Kevyimmät tallit voidaan sijoittaa vaikkapa asfaltille tai hiekkapohjalle, mutta silloinkin ne pitää ankkuroida riittävän tukevasti, jotta myrskynpuuskat eivät pystyisi niitä liikuttamaan.
Perustus tehdään joko betonista, harkoista tai paaluttamalla. Perustusten rakentamisen yhteydessä täytyy huolehtia sekä routasuojauksesta että sadevesien valumisesta.
Valmispaketit poikkeavat toisistaan melkoisesti. Joka valmistajalla on jo runsaasti eri vaihtoehtoja. Tallipaketeissa on tarjolla sekä täystarviketoimituksia että osatoimituksia. Esimerkiksi puuosatoimituksesta saattavat puuttua muun muassa katemateriaali sekä ikkunalasit. Ovet saattavat olla ilman lukkoja tai lukkopesiä.
Ennen tilausta kannattaa selvittää tarkkaan toimituksen sisältö. Valmistajalta saa tiedon siitä, voiko tallin pystyttää itse vai pitääkö pystytys jättää valmistajan edustajalle. Kevyimmät tallit saadaan pystyyn miesvoimin.
Useimmiten tallipaketin osat on maalattu pohjamaalilla. Pintamaalaus on ostajan huolena. Sähkötyötkin pitää teettää. Räystäskourutkaan eivät sisälly toimituksiin. Yleensä valmistallit toimitetaan ilman katon pintamateriaalia. Useimmiten toimitukseen kuuluu aluskate ja aluskatteen päälle tuleva rimoitus, joka on suunniteltu pelti- tai tiilikatolle. Pakettivalmistajilla saattaa olla tarjolla muitakin vaihtoehtoja lisähintaan. Myyjillä on valmiiksi hinnoiteltuja paketteja eri katemateriaaleille.
MAINOSJos tarkoitus on muuttaa talli myöhemmin lämpimäksi, kannattaa tarkistaa, että ovet ovat eristettyjä.
Ovityyppejä on kolme: pariovi, kippiovi ja nosto-ovi. Perinteinen ulospäin avautuva pariovi on hankala esimerkiksi runsaslumisena talvena. Kippiovi taas vie hiukan tilaa tallin katosta. Se saattaa olla myös pariovea raskaampi avata. Kippioven ja pariovien välimaastoon sijoittuu useammasta osasta koostuva nosto-ovi, joka liukuu kiskoa pitkin tallin kattoon.
Autotallin kustannuksia kauhisteltaessa ne kannattaa suhteuttaa auton hintaan. Hinnat vaihtelevat muutamasta tuhannesta eurosta yli 10 000 euroon. Tallipakettien hintoihin pitää vielä laskea lisää rahti. Rahti saattaa olla tuhannen euron molemmin puolin.
Auto ei ole taloudellisesti kannattava sijoitus. Jos 15 000 euron autolla ajaa kahdeksan vuotta, niin siitä myytäessä ei enää saa kuin ehkä tuhat euroa. Rahaa palaa pelkkään arvonalennukseen keskimäärin lähes kaksi tonnia vuodessa. Jos sama 15 000 euroa investoidaan tallin rakentamiseen, tilanne on toinen. Kahdeksan vuoden kuluttua rakennus on käytännössä ennallaan. Eikä tilanne juuri muutu seuraavien vuosikymmenten aikana, kun vain heiluttaa silloin tällöin maalisutia. Esimerkiksi 30 vuodelle jaettuna vuosikulut ovat vain 500 euroa. Ja hyvä autotalli on vielä tuossa iässä ostajan kannalta mieluisa lisävaruste. Laskelmissa ei ole otettu huomioon korkoa.
MAINOS
Oheisesta kuvasarjasta näkee, kuinka pystytystyö etenee. Talli on Kymppitallien versio.
Seinät nostetaan paikalleen valmiselementteinä.
Seuraavana vuorossa kattopalkit.
Katemateriaali paikalleen.
Lopuksi talli saa lautaverhoilun ja maalin pinnalleen.
Keraplastin Arcadia-autokatos on trendikkään nykyaikainen. Se maksaa runsaat 1 800 euroa.
Pitkästä tavarasta rakennettava Smartian yhden auton katos ja varasto 4 500 euroa.
Tähän Kympitallien katokseen mahtuu kaksi autoa. Lisäksi on pieni varastotila. Perushinta on noin 6 500 euroa.
Pisarin kahden auton tallissa on erillinen varasto takana. Perushinta on noin 6 700 ja täydellisenä toimituksena talli maksaa melkein 17 000 euroa.