Joulukinkku on suomalaisten suosituin jouluruoka

Keittiö

Joulukinkku on Taloustutkimuksen Lidlille tekemän tutkimuksen mukaan yhä suomalaisen joulupöydän suosituin ruoka: 85 prosenttia suomalaisista syö sitä jouluna. Kinkun suosio on kuitenkin laskenut kymmenen vuoden takaisesta ajasta, jolloin sitä söi jouluna jopa 93 prosenttia suomalaisista. 

– Kinkku on suosion laskemisesta huolimatta yhä joulupöydän ykkönen. Miehistä jopa 90 prosenttia syö yhä kinkkua. Naiset taas suosivat miehiä enemmän luomukinkkuja, Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs sanoo.

Tutkimuksen mukaan suomalaisista 34 prosenttia valitsee joulupöytään 5–6 kilon kinkun. Tätä pienemmän joulukinkun valitsee 33 prosenttia ja suuremman 25 prosenttia suomalaisista. Tavallisimmin kinkku hankitaan ruokakaupasta, luuttomana ja valmiiksi suolattuna. Lisäksi suomalaisen joulupöydän kinkku on myös useimmiten kotimainen ja tavanomaisesti tuotettu. Vain 13 prosenttia suomalaisista hankkii kotiinsa luomukinkun. Eroja kuitenkin löytyy varsinkin alueittain.

– Pohjois-Suomessa suuret kinkut ovat muuta maata yleisimpiä, kun taas Etelä-Suomessa suositaan pienempiä kinkkuja ja luomua. Itä-Suomessa asuvat sen sijaan halua muita useammin potkalla varustettuja kinkkuja. Nämä tietysti ovat yleistyksiä ja joka puolella Suomea kaivataan useampia vaihtoehtoja kinkkuihin, Heinrichs kertoo.

Minkä kokoinen kinkku joulupöydässä yleensä on?

  • Etelä-Suomi
    • alle 3 kg 13 %
    • 3–4 kg 27 %
    • 5–6 kg 35 %
    • 7–9 kg 13 %
    • yli 9 kg 2 %
  • Länsi-Suomi:
    • alle 3 kg 7 %
    • 3–4 kg 25 %
    • 5–6 kg 33 %
    • 7–9 kg 22 %
    • yli 9 kg 6 %
  • Itä-Suomi:
    • alle 3 kg 8 %
    • 3–4 kg 23 %
    • 5–6 kg 36 %
    • 7–9 kg 20 %
    • yli 9 kg 4 %
  • Pohjois-Suomi:
    • alle 3 kg 9 %
    • 3–4 kg 11 %
    • 5–6 kg 43 %
    • 7–9 kg 25 %
    • yli 9 kg 7 %

Minkälaisena jouluruokapöydässä nautittu kinkku yleensä ostetaan?

Etelä-Suomi: potkalla ja suolattu 28 %, luuton ja suolattu 58 %, valmiiksi kypsennetty 2 %, kypsennetty pala/siivuja 4 %, savustettu 0 %
Länsi-Suomi: potkalla ja suolattu 35 %, luuton ja suolattu 47 %, valmiiksi kypsennetty 4 %, kypsennetty pala/siivuja 5 %, savustettu 1 %
Itä-Suomi: potkalla ja suolattu 44 %, luuton ja suolattu 42 %, valmiiksi kypsennetty 2 %, kypsennetty pala/siivuja 8 %, savustettu 0 %
Pohjois-Suomi: potkalla ja suolattu 36 %, luuton ja suolattu 34 %, valmiiksi kypsennetty 12 %, kypsennetty pala/siivuja 7 %, savustettu 2 %
Tutkimustiedot perustuvat Lidlin Taloustutkimukselta tilaamaan jouluruokatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin lokakuussa 2016 ja siihen vastasi 1242 joulua viettävää 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja: 

Lidl Suomi Ky

www.lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee yli 5000 henkilöä. 157 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista.

Lähde: Cision News


Julkaisuun liitetyt avainsanat:

joulu joulukinkku jouluperinne jouluperinteet jouluruoat jouluruoka

Lisää samasta aiheesta

Aiheeseen liittyviä tuotteita

Artikkelin aiheeseen liittyviä yrityksiä: