Kylpeminen on rentoutumista

Kylpyhuone

– Aika on nykyisin ylellisyystuote, jota useimmat meistä toivoisivat lisää. Tästä syystä haluamme laittaa puhelimen syrjään, sulkeutua hetkeksi kylpyhuoneen rauhaan ja astua lämpimään kylpyyn. Kylpeminen on panostamista omaan hyvinvointiin, kertoo Rebecca Duvemyr, Villeroy & Boch Gustavsbergin PR-ja viestintäpäällikkö.

Saunomisella ja kylpemisellä on erilainen merkitys

Suomalaiset naiset kaipaavat miehiä enemmän rentoutumista ja omaa rauhallista hetkeä. Kylpemistä pidetään Suomessa muita Pohjoismaita enemmän yleisesti mahdollisuutena omaan aikaan. Muissa maissa arvostetaan enemmän kylpemisen hyvää tekeviä ominaisuuksia.

– Kylpemistapojen eroavaisuudet Suomen ja muiden Pohjoismaiden välillä johtuvat suurelta osin suomalaisesta saunaperinteestä. Tutkimus osoittaa, että kylpemistä arvostetaan Suomessa yhtä paljon kuin muissa Pohjoismaissa, mutta sitä käytetään eri tarkoitukseen, kuten oman ajan ottamiseen itselle.

Kylpemisen pitkät perinteet

Kylpeminen kylpyammeessa on asia, jota on tehty kautta aikojen kaikkialla maailmassa. Kylpeminen ei ehkä koskaan ole ollut yhtä yleistä kuin Rooman valtakunnassa, jossa oli toinen toistaan komeampia kylpylöitä. Hamam-kylpylä sijaitsee usein moskeijan yhteydessä ja on ennen kaikkea paikka, jossa tavataan muita ihmisiä. Uima-altaita ei ole, sillä seisovaan veteen kastautumista pidetään epäpuhtaana.

MAINOS
MAINOS LOPPUU

– Japanilaiselle kylpeminen on yhtä itsestään selvää kuin syöminen ja nukkuminen. Tämä saattaa johtua kylpemisen rauhoittavasta vaikutuksesta ja siitä, että kylpeminen on erinomainen tapa rentoutua kiireisen päivän jälkeen. Kylpemisen hyödyntäminen tähän tarkoitukseen on yleistymässä myös meillä.

Mistä syystä kylvet kylpyammeessa?

Otos: Suomalaiset vastaajat, jotka kertovat kylpevänsä kylpyammeessa. Kysymykseen voidaan valita enintään kaksi vastausvaihtoehtoa.

  • Kylpeminen on rentouttavaa (Yhteensä / Naisia / Miehiä)
    77 % / 85 % / 68 %
  • Kylpeminen tarkoittaa omaa hetkeä
    33 % / 41 % / 25 %
  • Kylpeminen lämmittää
    24 % / 26 % / 21 %
  • Kylpeminen tekee hyvää keholle
    16 % / 15 % / 18 %
  • Kylpeminen on tilaisuus viettää aikaa yhdessä perheen tai kumppanin kanssa
    9 % / 8 % / 11 %
  • Hygieniasyistä
    8 % / 5 % / 10 %
  • Helpottaakseni oloani kun olen sairaana
    2 % / 2 % / 2 %
  • En kylve kylpyammeessa
    2 % / 2 %/ 2 %
  • En osaa sanoa
    0 %/ 0 % / 3 %

Tutkimuksen teki markkinatutkimusyritys YouGov 10.–12.5.2016 kylpyhuonekalustevalmistaja Villeroy & Boch Gustavsbergin toimesta. Tutkimukseen vastasi 4025 henkilöä Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta, noin 1000 vastaajaa jokaisesta maasta. Tutkimuksen vastaajat koostuivat 18–65-vuotiaista naisista ja miehistä, jotka asuvat omakotitalossa, rivitalossa, asumisoikeusasunnossa tai vuokra-asunnossa ja joilla on vähintään yksi kylpyhuone. Vastaajat muodostavat sukupuolen, iän ja alueen pohjalta edustavan otoksen.

Lisätietoja:

Villeroy & Boch Gustavsberg AB

www.gustavsberg.com

MAINOS
MAINOS LOPPUU

Villeroy & Boch Gustavsberg AB kuuluu Pohjoismaiden johtaviin kylpyhuonetuotteiden valmistajiin. Konsernin kaksi tuotemerkkiä Gustavsberg ja Villeroy & Boch kattavat kaikki kylpyhuonetuotteet, kuten WC-istuimet, pesualtaat, hanat, kalusteet, kylpyammeet ja Wellness-ammeet. Gustavsberg-konsernin omistaa saksalainen Villeroy & Boch AG, joka on eräs Euroopan suurimmista kylpyhuonekalusteiden valmistajista. 

Lähde: Mynewsdesk