Kuka päättää mökkiasutuksen kiinteistöverotuksesta?

Syksyllä on aika laittaa kesämökki talvikuntoon. Elokuussa verottaja muisti myös vapaa-ajanasunnon omistajia kiinteistöverotuspäätöksellä. Miten kesämökkikiinteistön verotuspäätös muodostuu?
Mökkikunnan kunnanvaltuusto päättää vuosittain kunnassa sovellettavat kiinteistöveroprosentit laissa säädettyjen vaihteluvälien rajoissa. Kiinteistöveron määrä on kunnanvaltuuston vahvistaman prosentin mukainen määrä kiinteistön edellisen vuoden verotusarvosta, esimerkiksi vuoden 2009 kiinteistöveron perusteena ovat vuoden 2008 verotusarvot. Vapaa-ajan asunnon kiinteistöveroprosentit ovat korkeampia kuin vakituisen asuinrakennusten veroprosentit. Valtiovarainministeriö on säätänyt niin, että tämä veroprosentti voidaan määrätä enintään 0,60 prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin pääasiassa vakituiseen asumiseen käytettävien rakennusten veroprosentti.
Vaihteleeko kiinteistöveron määrä kunnittain?
Maapohjan arvostusmenetelmään kuuluvat kuntakohtaiset arviointiohjeet, joihin sisältyvät hinta-aluekartat. Karttoihin on merkitty rakennusmaan käypä arvo, ns. aluehinta, joko rakennusoikeutta tai maapohjaneliömetriä kohden tontin kaavanmukaisen käyttötarkoituksen perusteella. Tästä syystä maapohjan arvostus vaihtelee eri mökkikuntien välillä. Maapohjan arvostukseen vaikuttaa myös se onko kunnalla käytössä erillinen rantakaava, veden ääressä sijaitseville maapohjille. Vapaa-ajan asunnon osalta verotusarvo lasketaan samoin riippumatta siitä, että sijaitseeko kesämökki Kalajoella vai Mäntyharjulla.
Miten vapaa-ajan asunnon kiinteistövero lasketaan?
Rakennuksen jälleenhankinta-arvo lasketaan saman idean mukaan kuin tavallisen omakotitalon. Mökin varustelutaso on ratkaisevaa verotusarvoa laskettaessa, sillä Suomen mökkikulttuuri on hyvin kirjavaa erämaamökistä Levin kelohonkamökkeihin.
Rakennuksen verotusarvo saadaan kun valtiovarainministeriön asetuksen perusteella lasketusta jälleenhankinta-arvosta vähennetään vuotuiset ikäalennukset, jotka määräytyvät rakennuksen tyypin ja kantavan rakenteen perusteella ja vaihtelevat 1–5 prosenttiin rakennuksen jälleenhankinta-arvosta. Rakennuksen jälleenhankinta-arvolla tarkoitetaan kyseessä olevaa rakennusta vastaavan uudisrakennuksen todennäköisiä rakennuskustannuksia arviointihetkellä
Valtiovarainministeriön asetuksen neliöhinnan perusarvo on kaikille vapaa-ajan asunnoille sama. Perusarvoa korjataan rakennuksen ominaisuuksien perusteella, joko lisäten rakennuksen jälleenhankinta-arvon määrää tai alentamalla sitä. Rakennuksen arvoa lisää mökin varustus kuten kuisti, sähkö, viemäröinti, sauna ja talviasuttavuus. Jokaiselle mökin lisävarusteelle on omat euromääräiset arvot, jotka löytyvät jällenhankinta-arvoasetuksesta
Alla on kaksi esimerkkiä, joilla on tarkoitus selventää vapaa-ajan asunnon verotusarvon laskentaperusteita. Molemmat mökit sijaitsevat Mäntyharjun kunnassa ja vapaa-ajan asunnon kiinteistöveroprosentti on 0,90 %.
Esimerkki 1. Vuonna 1960 luvulla rakennettu kesämökki, kokonaispinta-ala on 30 neliömetriä ja mökissä on lisäksi 12 neliömetrin kuisti. Kyseessä on hyvin pelkistetty mökki: siellä ei ole vesijohtoa, viemäröintiä, saunaa eikä se ole talviasuttava.
Rak.vuosi: 1960 | ||
Kant.rak.: puu |
||
Koko rakennuksen pinta-ala 30 m2 | ||
VAPAA-AJAN ASUNTO | euroa | |
Perusarvo: | 435,740 | |
Pinta-alaperust. vähennys: | -56,960 | |
Neliöh.: 385,117 x 30 m2 = | +11.553,510 | |
Kuistin pa: 12 m2 x 72,62 = | +871,440 | |
—————- | ||
Jälleenhankinta-arvo: | 12.234,84 | |
Ikäalenn.lask.vuosi: 1960 vuosia: 49 | ||
Ikäalennus-%/v: 1,25 % X 49 = 61,25 % |
||
Yhteensä-%: 61,25 % x 12.234,84 = | -7.493,84 | |
—————- | ||
Rakennuksen verotusarvo: | 4.741,00 | |
Kiinteistövero 4741,00 X 0,90% = | 42,67 |
Esimerkki 2. vapaa-ajan asunto, joka on rakennettu vuonna 2005, pinta-ala 80 neliömetriä ja 15 neliömetrin kuisti. Lisäksi kesämökki on hyvin varusteltu, sähköt, viemäri, vesijohto, sauna ja mökki on talviasuttava.
Rak.vuosi: 2005 | ||
Kant.rak.: puu | ||
Koko rakennuksen pinta-ala 80 m2 | ||
VAPAA-AJAN ASUNTO | euroa | |
Perusarvo: | 435,740 | |
Pinta-alaperust. vähennys: | -170,880 | |
Sähkö | +6,337 | |
Talviasuttava | +36,410 | |
Neliöh.: 307,607 x 80 m2 = | 24.608,560 | |
Kuistin pa: 15 m2 x 72,62 = | 1.089,300 | |
Vesi | +546,200 | |
Sähkö | +290,480 | |
Viemäri | +435,740 | |
WC | +722,120 | |
Sauna | +722,120 | |
Yhteensä | +2.716,660 | |
————— | ||
Jälleenhankinta-arvo | 28.414,52 | |
Ikäalenn.lask.vuosi: 2005 vuosia: 4 |
||
Ikäalennus-%/v: 1,25 % x 4 = 5,00 % |
||
Yhteensä-%: 5,00% x 28.414,52 = | -1.420,73 | |
————— | ||
Rakennuksen verotusarvo: | 26.993,79 | |
Kiinteistövero 26993,79 x 0,90 %= | 242,95 |
Lähteet
Kiinteistöverolaki 20.07.1992/654
VvMA rakennusten jälleenhankinta-arvon perusteista 22.10.2008/666
Julkaisuun liitetyt avainsanat:
Ei liitettyjä avainsanoja.