Lukijaprojekti: Tee itse latukone ”HePo-latuhöylä”

Kun nyt kerrankin tuli kunnon talvi, niin tein parissa päivässä ylijäämärakennustarpeista ja romuista latuhöylän, jotta lapsenlapseni Vilja ja Nooa pääsevät uudistamaan pukin tuomat sukset.
Alle sirklasin latumuotit pattinkin pätkistä ja päällystin ne leikkimökin päätyräystään profiilipelleillä. Sen pohja on reilu 50mm leveä ja ladun syvyydeksi tulee n 30 mm. ”Ladun ylälaidat” kiilasin lisärimasuikaleilla noin 70 mm levyiseksi, jotta lopputulokseksia saadaan hyvät ja ”hiihtoliiton hyväksymät” latu-urat.
Hybridi-mallin latukoneen voimanlähteet: mies, hevonen tai moottorikelkka
Latuhöylää voi vetää esimerkiksi miesvoimin köydestä, ja lapsen voi laittaa painoksi ”kelkkaan”.
Tyttäreni tallissa on suomenhevonen Ponsitar (Ponsse), jonka avulla latua syntyy vauhdikkaasti. Rakensin höylään irrotettavan lisätelineen hiittikärryille. Ajoimme hiittikärryt höylän eteen ja nostimme kärryn pyörät pyörätelineeseen ja sitten pellolle ja menoksi. Jos kavion jäljet haittaavat liikaa – eivät siis täyty – niin täytyy värkätä etulevyyn ikäänkuin pienet käänteiset aurasiivet. Tuon etulevyn muotoilin räystäskourun pätkästä.
Moottorikelkkaa varten on aisa vanhasta kardaanista.
Latuhöylä ei maksanut mitään ja on varmasti hauska ja toimiva peli – uniikki ainakin!

Vetoaisa ja teline

Hiittikärryversio hevosen omistajille

Ponsse matkaan
Latuhöylän koeajo 23.12 .2009 klo 15.00 -16.00
Olosuhteet Nurmijärven Raalassa: Uutta nuoskalunta oli 25 cm.
Kokemukset olivat rohkaisevia – konsepti toimii ja laduista tuli hyvät. Muutamia korjaustarpeita toki löytyi (Etulevy voisi olla korkeampi ja muodoltaan suorempi ja noin 45 asteen kulmassa. Nyt koeajossa syntyi pari kertaa ns. aurausilmiö, jolloin höylä ei noussut ”plaaniin”). Tällöin vastus tuli liian suureksi ja ”suojarele” laukesi, eli kärryn pyörät pyörähtivät pois telineestä topparin yli tai koko teline irtosi höylästä. Näin sen tulikin tehdä vastuksen kasvaessa tai törmättäessä esimerkiksi ojan penkkaan.
Aurausefektiin vaikutti varmasti pehmyt nuoska lumi. Toisaalta kaviourasta ei näkynyt jälkeäkään. Kuski voi istua kärrynpenkillä ja apumies höylän takareunalla ikäänkuin reen jalaksilla ja nokka nousee.
Telineen 150 mm leveistä kannatinpuista voi leikata lisää. Nyt se oli päissä 100 mm. Sirklataan kärjet 60 mm vahvuuteen, joka vielä kestää. Päästään 40 mm pienempään lanausilmiöön ”sompaurilla”. Nyt oli kova harjoitus hevoselle.
Testissä tehtiin puolen kilometrin lenkit lapsille joulunpyhiksi.
Tämän jälkeen tehdään edellä mainitut muutostyöt ja ajellaan lisää latuja ympäristöyställisesti ja samalla huvi- ja hyötyliikuntana. Kokeillaan myös moottorikelkalla.
Edellä mainitut *) korjaukset on nyt tehty ja latujen tekoa jatketaan näillä näkymin 7. tammikuuta.
Terveisin,
HePolatuhöylärit (Hessu ja Ponsse)
