Grillaus on osa kesänviettoa ja lomailua. Kolmannes kyselyn vastaajista pitää mökkeilyä, lomaa ja grillausta erottamattomana yhdistelmänä. Keskivertogrillaaja aloittaa grillauskauden auringon paistaessa ja kinosten sulaessa. Kevään juhlista vappu on suosituin ajankohta grillauskauden aloitukselle, jolloin viidesosa tutkimukseen osallistuneista kuumentaa grillinsä ensimmäistä kertaa. Juhannukseen saakka grillauskauden avaamista odottaa noin joka kymmenes. Talvigrillaus on myös suosittua, sillä jopa 11 % kyselyyn vastanneista grillaajista grillaa ympäri vuoden.
Suosituin grilli on kaasugrilli, jota käyttää puolet kyselyyn vastanneista ja ne, jotka grillaavat useimmin. Kaasugrillin suosiota selittää käytön helppous, nopeus ja toimintavarmuus. Viidennes kyselyyn osallistuneista tunnustautuu vannoutuneiksi pallogrillifaneiksi. Muita suosittuja grillaustapoja ovat muurattu pihagrilli (28 %), avotuli ja nuotio (27 %), sähkögrilli (19 %) ja muurikka (18 %). Avotulella grillaus on etenkin itseään luovaksi ja kokeneeksi kuvaavien grillaajien suosiossa.
Grillaus saatetaan kokea sotkuisena puuhana, sillä lähes puolet vastaajista ei grillaa ilman talouspaperia, joka on ensisijainen grillaustarvike sekä nais- että miesvastaajien joukossa. Kyselyn miesvastaajista 42 % ei grillaa ilman kylmää juomaa ja lähes puolet naisvastaajista kertoo, ettei grillaus innosta ilman hyvää seuraa.Myös sää liittyy olennaisesti grillaukseen. Vaikka suomalaiset grillaajat ovat tottuneet monenlaisiin olosuhteisiin, kolmasosa vastaajista kertoo poutasään olevan edellytys grillaukselle.
MAINOSTutkimus osoittaa, että suomalaiset kiinnittävät huomiota grillattaviin tuotteisiin ja valitsevat tarkasti käyttämänsä raaka-aineet. Grillissä halutaan valmistaa maistuvaa ja tuoretta ruokaa, jonka laatuun ja alkuperään voidaan luottaa. Grillattavia tuotteita valitessa suomalaiset kiinnittävät huomiota tuotteiden tuoreuteen (64 %), makuun (63 %) ja kotimaisuuteen (50 %). Myös hintaan kiinnitetään huomiota.
Makkara on säilyttänyt paikkansa suosituimpana grillaustuotteena Suomessa, sillä 77 % kyselyyn osallistuneista kertoo grillaavansa mieluusti makkaraa. Kasvikset ovat toiseksi suosituin grillattava (70 %) ja kolmantena tulevat kokolihatuotteet, kuten possu (67 %), broileri (60 %) ja nauta (48 %). Mitä useammin grillauskauden aikana grillataan, sitä monipuolisemmin grilliin valitaan grillattavia raaka-aineita. Lisäksi kokeneimmat grillaajat kokeilevat mieluusti erilaisia makuja ja hakevat grillaukseen vaihtelua eri raaka-aineista.
Atria toteutti grillaustutkimuksen yhdessä IROResearch Oy:n kanssa. Kyselyssä selvitettiin kattavasti suomalaisten grillaustapoja ja -mieltymyksiä. Tutkimuskyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Tutkimus toteutettiin digikyselynä 16.–25.3. IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä läänin mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.
Atria Suomi Oy
MAINOSPasi Luostarinen
pasi.luostarinen@atria.fi
Atria Suomi on osa kasvavaa ja kansainvälistä elintarvikealan yritystä Atria Oyj:tä. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Pohjoismaissa,Venäjällä ja Baltian alueella. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2014 noin 1 426 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on lähes 5 000 henkilöä. Atria Suomen tuotantolaitokset sijaitsevat Nurmossa, Kuopiossa, Kauhajoella, Forssassa, Sahalahdella ja Jyväskylässä. Atrian juuret ulottuvat vuoteen 1903,jolloin perustettiin sen vanhin omistajaosuuskunta. Atria Oyj:n osakkeet listataan Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.
Lähde: Deski.fi
MAINOS