– Verrataan vain junalipun ja yhden automatkan kertakustannusta. Ei oteta lainkaan huomioon autolla ajamisen muita vuosittaisia kustannuksia, sanoo Eero Paloheimo Ecocity Oy:n toimitusjohtaja Pekka Paloheimo.
Autolla matkustamisesta kannattaa aina laskea kilometrihinta
– Jos suhteuttaa auton vuotuiset kustannukset koko vuoden ajomäärään, kilometrihinta voi nousta yllättävänkin korkeaksi, sanoo yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu VR Groupista.
Suomalaisille on varsin epäselvää, kuinka ekologisia eri liikennevälineet ovat. Vain harva kyselyyn vastanneista tiesi, että Suomessa junat käyttävät uusiutuvaa energiaa, eli vesisähköä. Moni ei edes mieltänyt vesivoimaa uusiutuvaksi energiaksi.
MAINOSJoka kymmenes suomalainen puolestaan uskoo, että yksityisautoilu tuottaa kaikista liikennemuodoista vähiten hiilidioksidia.
– Tämä on huolestuttavaa. Nämä voivat tuntua vaikeilta, jopa teknisiltä asioilta. Moni ei pysähdy ajattelemaan, miten päivittäinen käytös vaikuttaa ympäristöön, Lehtipuu pohtii
Tutkimuksen mukaan ilmastonmuutos huolestuttaa suomalaisia, mutta jopa joka kolmas ei silti ole valmis korvaamaan autolla ajamista muilla liikkumismuodoilla. Miehet olisivat valmiita jopa lisäämään yksityisautoilua. Paloheimon mukaan ihmiset siirtyvät joukkoliikenteen käyttäjiksi paitsi taloudellisten seikkojen takia, mutta myös esimerkin kautta.
– Esimerkiksi urheilijoiden ja muiden nuorisoidolien tulisi näyttää esimerkkiä sen sijaan, että jääkiekkoilijat ostavat miljoonatuloillansa autotallin täyteen autoja, Paloheimo sanoo.
MAINOSPaloheimo uskoo, että tulevaisuudessa ainakin kaupunkien keskustoista häviävät autot kokonaan.
– Tulemme käyttämään samaa järjestelmää autoissa kuin vuokrapolkupyörissäkin. Sähköisiä ladattavia autoja voi ottaa käyttöön jostain pisteestä esimerkiksi luottokortilla, ja auto sitten jätetään seuraavalle pisteelle. Jossain vaiheessa ei enää tarvitse edes itse ajaa, vaan auto osaa itse perille koodin avulla, Paloheimo ennustaa.
Näin tutkimus tehtiin:
Tutkimuksen tiedot kerättiin web-kyselynä 2.5.–5.5.2013 YouGov Groupin kuluttajapaneelissa. Tutkimukseen vastasi 1 009 kohderyhmään kuuluvaa 18–74-vuotiasta suomalaista. Sekä lähtöotos että lopullinen vastaajajoukko painotettiin väestöä edustavaksi. Tutkimuksen virhemarginaali on ±2,8 prosenttiyksikköä suuntaansa.