Valtaosa kuluttajista aikoo kuluttaa jouluna viime vuoden tahtiin. Kaupan liiton kuluttajille tekemästä kyselystä selviää, että kotitalouksien välillä on kuitenkin suuria eroja. Lapsiperheet aikovat hankkia hieman viime vuotta vähemmän joululahjoja, mutta työssäkäyvät lapsettomat pariskunnat aikovat jopa lisätä joulun valmisteluun ja joulupöytään käyttämää rahamäärää.
”Kauppiaat ennakoivat, että tänä jouluna käy kaupaksi tavallista kalliimpi jouluruoka ja -juoma, ja tämä odotus näyttäisi toteutuvan ainakin työssäkäyvien pariskuntien joulupöydässä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi.
Eläkeläiset usein reagoivat huonoihin talousuutisiin nopeasti ja lisäävät säästämistään, mutta tänä jouluna näin ei käy. Eläkeläiset aikovat kuluttaa joululahjoihin jopa hivenen viime vuotta enemmän.
Kuluttajakyselystä käy myös ilmi, että sekä verkko- että kivijalkakaupoista ostavat kuluttajat lisäävät jouluhankintojaan muita enemmän. Kun pelkästään perinteisissä kaupoissa asioivista 11 prosenttia aikoo hankkia viime vuotta enemmän joululahjoja, verkkokaupoissa asioivista 19 prosenttia lisää joululahjaostoksiaan.
MAINOS”Valitettavasti jouluhankintoja tehdään yhä useammin ulkomaisista verkkokaupoista. Varsinkin miehet shoppailevat ulkomaisista kaupoista, kun taas naiset suosivat kotimaisia”, Kurjenoja kertoo.
Kaupan liiton jäsenyrityksilleen tekemän kyselyn mukaan 41 prosenttia kauppiaista odottaa yli kolmen prosentin joulukaupan kasvua. Kauppiaista 30 prosenttia ei odota kasvua ollenkaan. Optimistisimmat odotukset ovat tietotekniikan ja elektroniikan kaupassa ja pessimistisimmät urheiluvälineissä.
”Urheiluvälineiden kauppaan vaikuttaa kuitenkin voimakkaasti sää. Hyvät talvisäät aikaisin joulukuussa siivittäisivät urheilukauppaa jo joulun alla. Näin ei viime vuonna käynyt, ja kauppa alkoi käydä vasta tammikuussa”, Kurjenoja kertoo.
MAINOSEtenkin älypuhelinten, viihde-elektroniikan ja pienelektroniikan odotetaan käyvän vilkkaasti kaupaksi. Myös valmiiden kosmetiikan lahjapakkausten ennakoidaan myyvän hyvin.
Kauppiaat kuitenkin uskovat, että perinteiset pehmeät paketit säilyttävät asemansa joululahjojen joukossa, eli yöasuja, lämpimiä alusasuja, neuleita ja aamutossuja löytyy tänäkin vuonna monesta paketista.
Lapsiperheiden pukinkontista löytyy muita useammin leluja ja pelejä, vaatteita, makeisia, kosmetiikkaa ja urheilu- ja harrastusvälineitä. Työssäkäyvät pariskunnat ostavat jouluksi varsinkin alkoholia, kultasepäntuotteita ja kirjoja. Eläkeläiset taas kuluttavat muita useammin joulukukkia ja elintarvikkeita.
Jouluapulaisia ei tänä vuonna kaupoissa nähdä yhtä paljon kuin aiempina vuosina. Lähes 40 prosenttia kaupoista ei palkkaa jouluapulaisia lainkaan, kun viime vuonna vastaava osuus oli 30 prosenttia. Kaupoista 43 prosenttia, varsinkin tavaratalot ja marketit, työllistää saman verran lisätyövoimaa kuin viime vuonna.
MAINOSMonissa kaupoissa varsinainen joulusesonki alkaa vasta veronpalautusten jälkeen, ja 60 prosenttia kauppiaista odottaakin veronpalautusten vauhdittavan joulukauppaa. Varsinkin kenkä- ja sisustuskauppa odottaa veronpalautusten jälkeisen viikonlopun olevan joulusesongin vilkkain.
Lähde: Kaupan liitto
Kaupan liitto seuraa joulukaupan kehittymistä sekä kuluttajien jouluostosaikeiden että yritysten joulukaupan näkymien osalta. Kuluttajille kohdennettu joulukauppakysely on toteutettu yhdessä Innolink Research Oy:n kanssa. Tutkimusta varten haastatellaan kaikkiaan 2 300:aa kuluttajaa. Tiedot yritysten odotuksista taas perustuvat Kaupan liiton jäsenpaneeliin.
MAINOS