Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimus vahvistaa käsityksen, jonka mukaan mökkien varusteltutasolta odotetaan yhä enemmän. Suomalaisista 30 prosenttia kertoo käyvänsä mökeillään ympärivuotisesti. Lisäksi 25 prosenttia arvioi viettävänsä tulevaisuudessa yhä enemmän aikaa mökillä.
– Mökki ei ole nykyisin vain kesänviettopaikka, vaan se on yhä useammille vapaa-ajan asunto, jossa halutaan viettää vapaa-aikaa ympäri vuoden. Tämä asettaa runsaasti vaatimuksia mökkien varustelutasolle. Kyselyn mukaan mökeille halutaan erityisesti juokseva vesi, vesivessa ja suihku, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila sanoo.
Tutkimustulokset ovat linjassa suomalaisten rautakaupan asiakkaiden toiveiden kanssa.
– Asiakkaistamme neljä viidestä haluaa sellaisen loma-asunnon, jossa on mahdollista asua ympäri vuoden. Myös peruslämpö, sauna ja edellä mainitut mukavuudet halutaan näihin lähes poikkeuksetta. Hyvin varustellun loma-asunnon oston yhtenä kriteerinä on se, että siellä voidaan tulevaisuudessa asua yhä enemmän esimerkiksi eläkkeellä ollessa, Rautioissa ja K-raudoissa myytävän Kimara-huvilan tuotepäällikkö Pekka Kivimäki sanoo.
MAINOSTutkimuksen mukaan kasvavat toiveet mökkien paremmasta varustelutasosta eivät vielä täysin näy suomalaisten maksuvalmiudessa. Yli puolet suomalaisista olisi valmiita maksamaan mökistä alle 100 000 euroa. Suomalaisista 16 prosenttia olisi valmis maksamaan mökistä alle 50 000 euroa.
– Vaikka yhä useammat suomalaiset ovat kiinnostuneita ympärivuotisesta vapaa-ajan asunnosta, on tärkeää muistaa, että ensisijaisesti suomalaiset menevät mökille lomailemaan. Lomamökkiin ei luonnollisesti olla valmiita laittamaan yhtä paljon rahaa kuin koteihin. Silti mökkien kunnostuksella ja remontoinnilla on merkittävä työllistävä vaikutus kansantaloudellisesti, Mantila muistuttaa.
Tutkimukseen vastanneiden mökeistä yli puolet on rakennettu 1970-luvulla tai sitä ennen. Tutkimuksen mukaan 85 prosentilla mökeistä löytyy korjaustarpeita. Yleisimpiä korjausta kaipaavia kohteita mökeillä ovat laituri, sauna sekä rakennuksien ulkokatto ja ulkoseinät.
Rautia on mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen vastasi 2222 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
MAINOSSuomalaisen Työn Liitto
Keskon rauta- ja sisustuskauppa
Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi
Lähde: ePressi.com
MAINOS