MAINOS

Hyvä uni – tee makuuhuoneestasi nukuttava paikka

Sisustus

Hyvä uni on yksi tärkeimmistä asioista terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Raikas sisäilma ja rauhallinen makuuhuoneen sisustus voivat auttavat parempaan uneen. Kokeile näitä keinoja parempaan nukkumiseen!

Jaa sosiaalisessa mediassa
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS PÄÄTTYY

Hyvä uni tulee rauhallisesti sisustetussa makuuhuoneessa. Mitä vähemmän häiriötekijöitä huoneessa on, sitä paremmin ihminen nukkuu. Lepoa edistävässä tilassa ei ole liikaa virikkeitä silmille.

Makuuhuoneeseen kannattaa valita viileitä sinisen sävyjä ja haaleita pastellisävyjä, jotka voivat auttaa rauhoittumaan. Makuuhuoneen värisuunnittelussa kannattaa huomioida, että värit toistuvat erityisen laajoina pintoina seinissä mutta myös verhoissa ja vuodevaatteissa.

Hyvä uni vaatii myös puhtaat lakanat ja siistin ympäristön. Vaikka ei olisi siivousintoilija, kannattaa huolehtia pölyt pois sängyn alta ja yöpöydältä. Myös sänky tulee imuroida silloin tällöin. Lakanat kannattaa vaihtaa vähintään joka toinen viikko ja tyynyliina viikoittain. Peittoja ja tyynyjä voi tuulettaa ulkona – erityisesti pakkanen tekee niistä ihanan raikkaita. 

Siistisi pedattu vuode kutsuu rentoutumaan ja nukkumaan. Jos yöllä tulee hikoiltua, peti kannattaa jättää aamulla tuulettumaan ennen sijaamista.

Jos huoneilma on kuiva, ilmakostutin helpottaa oloa. Aamulla sen tarpeen huomaa: kuiva nenä ja kutiseva kurkku voivat olla merkkejä liiallisesta kuivuudesta etenkin talvella. Viherkasvit, kuten palmut ja vehkat, puhdistavat huoneilmaa mutta myös kosteuttavat sitä. 

Nainen nukkuu valkoisissa lakanoissa.

↑Jos kärsii uniongelmista, kannattaa kokeilla älylaitekieltoa makuuhuoneessa.

 

 

Makuuhuoneen fengshui

Makuuhuoneen sisustamisessa voi etsiä niksejä kiinalaisesta fengshuista, jonka sääntöjen mukaan sänky kuuluu makuuhuoneessa parhaalle paikalle. Sängystä pitäisi olla esteetön näkymä ovelle, eikä hyvä uni liioin tule ikkunan alla – tai ainakin laittaa paksut verhot ikkunan eteen.

Fengshui-filosofian mukaan makuuhuoneessa ei saisi olla peilejä, sillä ne luovat huoneeseen liian aktiivisen energian. Valokuvatkin voivat pilata nukkumisen tunnelman.

Hyvä uni tulee viileässä

Nukkuessa kehon lämpötila laskee, ja siksi ihminen nukkuu huonosti kuumassa. Makuuhuoneen lämpötilan voi pudottaa jopa 18 asteeseen. Unelle ihanteellinen huone voi tuntua aluksi kylmältä, mutta kun nukahtaa ja kehon lämpö laskee, ja uni jatkuu viileässä syvänä ja rauhallisena. Tosin liian kylmäkään ei saisi tulla – sopiva huonelämpötila löytyy kokeilemalla. Jollekin se voi olla 19 tai 20 astetta.

Tunkkainen huone kannattaa tuulettaa kunnolla ennen nukkumaanmenoa; raikkaassa sisäilmassa riittää happea. Voi myös kokeilla ikkunan jättämistä raolleen, jos ulkona on hiljaista eikä ole kylmä tai pölyinen vuodenaika.

Mies nukkuu selällään

↑Kirjan lukeminen saattaa auttaa nukahtamaan. Myös äänikirjan kuuntelu rentouttaa monia.

Valot vaikeuttavat nukkumista

Valoisassa nukkuminen vähentää melatoniinitasoja huomattavasti, joten hyvä uni tulee pimeässä, itse asiassa säkkipimeässä.

Pimennysverhot kannattaa hankkia etenkin, jos makuuhuoneeseen kajastaa valoa ulkoa, esimerkiksi naapurin kausivalot tai katulyhty. Suomessa on kesällä yölläkin useimmalle liian valoista.

Pimennysverhoja myydään todella monenlaisia, joten jokaiseen makuuhuoneeseen löytyy varmasti sopivat. Yksi tapa pimentää huone on ommella omien verhojen taakse pimentävä kangas.

Ledivalot kannattaa poistaa makuuhuoneesta ja muistaa myös peittää herätyskellon kirkas näyttö.

Pimeään aikaan voi ottaa kirkasvaloa aamuisin heräämisen jälkeen noin 30–60 minuuttia. Tämä auttaa tahdistamaan aivojen keskuskelloa silloin, kun päivänvalo on niukassa. Heräämistä helpottamaan on myös olemassa sarastusvaloja, jotka voidaan ajastaa unirytmiin sopivaksi.

Hyvä uni onnistuu suunnittelemalla

  • Säädä makuuhuoneeseen sopiva lämpötila, joka on yleensä tavallista huonelämpötilaa viileämpi.
  • Valo ja melu haittaavat unia – laita ikkunoihin pimennysverhot tai pimentävät kaihtimet.
  • Hanki mukava ja joustava sänky, joka ei aiheuta selkäkipuja.
  • Pidä sänky nukkumiskäytössä, äläkä esimerkiksi tee siellä töitä.
  • Tuuleta ennen nukkumaanmenoa, mutta ikkunan pitäminen auki läpi yön ei välttämättä paranna unen laatua meluhaittojen takia.
  • Tee makuuhuoneesta ajaton vyöhyke unen ajaksi: varmista, ettet näe kelloa tai ajan kulumista.

Lähde: mieli.fi

 

Nainen nukkuu vuoteessa

↑Vaatteet voivat häiritä unen laatua, joten moni nukkuu parhaiten ilman vaatteita.

Älylaitteet pois makuuhuoneesta

Sängyssä ei kannata katsoa televisiota tai selailla puhelimella somea. Paras tapa pilata yöunet on selailla työsähköposteja tai julkaisuita, jotka pistävät aivot työhön tai jopa nostavat stressitasoa

Älylaitteista tuleva sininen valo heikentää tutkitusti unen laatua ja tekee nukahtamisesta vaikeampaa. Kirja tai lehti on uniongelmaiselle parempi vaihtoehto kuin älylaitteen tuottamat ärsykkeet. 

Lähteet: lepomieli.fi, kotiliesi.fi, mieli.fi

Voisit olla kiinnostunut myös näistä aiheista:

hyvä uni makuuhuone makuuhuoneen sisustus makuuhuoneen valaistus nukahtaminen nukahtamisongelmat nukkuminen pimennysverhot