Autotallin rakentaminen – talveksi uuteen miesluolaan

Piha Talo
Tommi rakensi itselleen autotallin, jossa tarkenee puuhastella talvellakin.
MAINOS
MAINOS LOPPUU
28.3.2023

Tommi oli alkanut haaveilemaan lämpimästä tilasta, jossa voisi nikkaroida kaikessa rauhassa. Samassa paikassa hän voisi säilyttää ja huoltaa moottoriajoneuvojaan. Autotallin rakentaminen alkoi tuntua hyvältä idealta. Autotallin ja katoksen yhdistelmä pienelementeistä vaikutti järkevimmältä ratkaisulta. Sen rakentaminen oli ihan mukava urakka, jota pystyi edistämään sopivassa tahdissa: juhannuksena alkanut työmaa saatiin päätökseen hyvissä ajoin ennen talven kylmiä päiviä. Muutamissa työvaiheissa Tommi tarvitsi kaverin apua. Seurasimme tallin valmistusta perustuksista sisätilojen viimeistelyyn.

Autotallin rakentaminen – talveksi uuteen miesluolaan

↑ Leca-valmismuotilla ja -harkoilla perustus syntyy helposti jopa amatööriltä.

Autotallin rakentaminen – näin se käy

Autotallin perustukset tehtiin itse

Autotallin rakentaminen alkoi maanrakennustöiden jälkeen anturan valamisella ja sokkelin muurauksella. Leca-valmismuotti ja -harkot sopivat hyvin tällaisen pienrakennuksen tekemiseen, vaikka rakentaja olisi hieman kokematonkin. Tärkeää on mitata tarkasti perustuksien sijainti laserilla tai perinteisillä linjalangoilla ja käyttää ahkerasti vatupassia.

Sokkelin muuraus on helppoa päätypontatuilla harkoilla. Kun sokkeli oli valmis, perustus täytettiin karkealla sepelillä ja routaeristettiin 15-senttisellä styroxilla.

MAINOS
MAINOS LOPPUU

Sokkelin sisäpuoli eristettiin 50 millimetriä paksuilla uretaanilevyillä. Päälle tuli rautaverkko ja lopuksi 10 senttimetrin lattiavalu. Lopuksi harkkosokkelin ulkopuoli tasoitettiin ja maalattiin.

Autotallin rakentaminen – talveksi uuteen miesluolaan

↑ Autotalli koottiin pienelementeistä.

Autotallin rakentaminen – kuin korttitaloa kasaisi

Vertailtuaan eri vaihtoehtoja Tommi päätyi tilaamaan pienelementtitallin kauhajokiselta Kymppitallilta.

Sen kokoaminen muistuttaa hieman korttitalon kasaamista. Tosin elementtien nostamiseen tarvitaan kaksi henkilöä, mutta periaate on sama.

MAINOS
MAINOS LOPPUU

Koska tallista haluttiin lämmin, jotta siellä voisi työskennellä myös talvella, paketin mukana tuli seinäeristeet. Yläpohjan eristys teetettiin Termexillä, joka puhalsi katolle noin 40 senttiä selluvillaa.

Tallin kasaaminen aloitettiin kulmasta ja elementit kiinnitettiin ruuveilla toisiinsa. Kun tarkkaan merkityt seinät oli ohjeiden mukaisesti saatu oikeaan kohtaan, kattotuolit nostettiin paikalleen. Se onnistuu kahdelta hyvin, eikä kolmaskaan käsipari ole haitaksi. Kattotuolit tuetaan huolellisesti ristiin sekä vinoreivauksilla että jäykisteillä. Sen jälkeen tarkistetaan, että ne ovat pystysuorassa.

Kun kattotuolit olivat paikallaan, alkoi aluskatteen asennus. Aluskate, tuuletusrimat ja kattoruoteet kuuluivat myös toimitukseen, kuten muutkin puuosat. Ainoastaan varsinainen vesikate, sadevesijärjestelmä ja lumieste tilat- tiin Ruukilta erikseen valmiiksi mittojen mukaan.

Autotallin rakentaminen – talveksi uuteen miesluolaan

↑ Ruukin Classic-katto rakentuu pala palalta.

MAINOS
MAINOS LOPPUU

Vesikate päälle ja hybridikaivo auttaa pitämään jalat kuivina

Vesikatteeksi valittiin Ruukin havunvihreä Classic-kate, koska sellainen on myös asuinrakennuksessa tallin vieressä.

Kapeasta teräslevystä kasattava kate on suhteellisen helppo asentaa itse, kunhan ristimittaa huolellisesti ensimmäisen levyn paikalleen.

Sen jälkeen asentaminen on nopeaa ja onnistuu jopa yksin. Myös lumiesteen ja sadevesijärjestelmän asennus luonnistuu harrastajalta, joka malttaa lukea asennusohjeet huolellisesti.

Autotallin rakentaminen – talveksi uuteen miesluolaan

MAINOS
MAINOS LOPPUU

↑ Hybrid Systemsin Hybrid-kaivossa yhdistyy salaoja- ja sadevesijärjestelmä.

Sadevesien ja salaojituksen hallittuun ohjaamiseen pois rakennuksen perustuksista käytettiin aivan uutta suomalaista Hybrid-kaivoa. Siinä perinteinen salaojatarkistuskaivo ja sadevesikaivo kootaan yhdeksi kaivoksi, mikä säästää rakentajalta aikaa ja rahaa. Parasta on kuitenkin, että sen asentaminen etenee helposti.

Automaattinen nosto-ovi on nykypäiväinen

Kymppitallien pakettiin kuuluu käsikäyttöinen Turnerin nosto-ovi, mutta Tommi halusi automaattinostajan, jonka asensi Turnerin oma asentaja. Nyt ovi nousee näppärästi kauko-ohjaimen nappia painamalla.

Ovi on lämpöeristetty, joten se pitää talvipakkasen mukavasti tallin ulkopuolella.

Autotallin rakentaminen – talveksi uuteen miesluolaan

Ebeco Multiflex -lattialämmitys jää valun sisään.

↑ Cooper & Hunter -ilmalämpöpumppu on tallin pääasiallinen lämmönlähde.

Kaksinkertainen lämmitys

Koska miesluolassa vietetään aikaa ympäri vuoden ja siellä säilytetään sähkötyökaluja, maaleja sekä muuta kylmälle ja kosteudella arkaa tavaraa, tarvittiin ympärivuotinen lämmitys. Tommi valitsi Cooper & Hunterin invertteri-ilmalämpöpumpun pääasialliseksi lämmittimeksi ja lisälämmitykseen Ebecon Multiflex 20 -lattialämmityskaapelin, joka soveltuu erityisen hyvin asennettavaksi lattiavaluun – kun jalat pysyvät lämpimänä, tallissa viihtyy ja työskentely sujuu.

↑ El-Tec Oy:n Kimmo Pulliainen tekee sähkötarkastuksen. Yläpohja eristettiin Termexin puhallusselluvillalla.

Sovellan uusi musta hyllyjärjestelmä sopii erinomaisesti miesluolan sisustukseen.

Mitä maksoi?

  • Maanrakennustyöt 1 500€
  • Perustukset
    • Leca-valmismuotti ja -harkot 900 €
    • Weberin muuraus- ja rappauslaastit 500 €
    • Valu: antura ja lattia 2 000 €
    • Sepeli (30m2) 600 €
  • Kymppitallit-tallipaketti 12 643 €
    • Sisältää palosuojalevyt ja eristyksen, kaikki puutarvikkeet, lämpöikkunat, oven sekä eristetyn nosto-oven ilman nostoautomaattia).
  • Turnerin nosto-oven automaatti 323 €
  • Salaoja- ja sadevesijärjestelmä:
    • 2 x Hybrid Systemsin Hybrid-kaivo (Meltex), á 85 € = 170 € 
    • 2 x Salaojakaivot (Meltex), á 40 € = 80 €
    • 6 x Putket (Meltex), á 12 € = 72 €
  • Cooper & Hunter ilmalämpöpumppu + asennus 1 459 €
  • Ebeco Multiflex 20 -lattialämmitys 200 €
  • Sähkötarvikkeet ja valaistus 3 000 €
    • Asennus (El-Tec Oy) 2 000 €
  • Muut tarvikkeet (ruuvit, maalit, tasoitteet, teipit yms.) 1 200 €
  • Yhteensä n. 27 000 €

Teksti ja kuvat: toimitus

Lue myös: Autotalli – itse tehden vai valmiista paketista?, Autotallit- ja katokset joka tarpeeseen, Rakentaminen harrastuksena – tutustu Timpurihessuun ja Omakotitalon rakentaminen koettelee, mutta ei kariuduta