Ruohonleikkurin huoltotoimenpiteillä varmistat, että ruohonleikkuri käynnistyy vaivattomasti, moottori käy puhtaammin ja leikkuri kestää pidempään.
Ennen kuin ruohonleikkurin huolto aloitetaan, on tulpan hattu irrotettava, jotta leikkuri ei vahingossa käynnisty. Vanhan moottoriöljyn voi poistaa kahdella tavalla.
Ennen kuin öljy valutetaan pois, on moottoria hyvä ensin käyttää muutama minuutti, jolloin öljy lämpenee ja muuttuu juoksevammaksi.
Vanha öljy pitää kerätä talteen ja hävittää asianmukaisesti esimerkiksi viemällä keräyspisteelle. Uusi öljy kannattaa lisätä moottoriin vasta, kun kaikki huoltotoimenpiteet on tehty. Näin öljyä ei pääse valumaan vääriin paikkoihin, kun konetta kallistetaan pystyasentoon.
MAINOSRuohonleikkurin terä on tärkeää tarkistaa huolellisesti. Terän voi irrottaa ja teroittaa, mutta jos se on vääntynyt, lohkeillut tai siinä on halkeamia, se on uusittava.
Teroituksen jälkeen terän voi laittaa vaikka naulaan roikkumaan ja tarkistaa, että se on tasapainossa. Epätasapainossa oleva terä aiheuttaa ylimääräistä tärinää ja voi vahingoittaa leikkuria.
Ennen terän laittoa takaisin on ruohonleikkurin pohja hyvä puhdistaa mahdollisesta kuivuneesta ruohosta ja muusta liasta. Reilu kastelu vedellä ja puukepillä tai lastalla kaapiminen helpottavat puhdistusta.
MAINOSJos tulpan ympärillä on roskia tai muuta likaa, kannattaa ne puhdistaa harjalla tai rievulla ennen tulpan irrottamista, ettei lika joudu moottorin palopesään. Kun liat on poistettu, ruuvataan tulppa irti ja tarkistetaan sen kunto.
Mahdollisen karstan voi puhdistaa rätillä tai harjalla, minkä jälkeen on hyvä tarkistaa kärkiväli. Tulppaan suositellaan 0,75 mm:n kärkiväliä.
Jos tulppaa on käytetty jo useampi kesä, on sen vaihtaminen uuteen tulppaan paikallaan. Tulpan kipinä heikkenee ajan myötä, jolloin käynti ja käynnistyminen huononevat.
MAINOSPuhdistettu tai uusi tulppa ruuvataan takaisin paikalleen sormilla niin tiukkaan kuin voimat riittävät. Sen jälkeen tulppa kiristetään tulppa-avaimella noin 1/8-kierrosta, joka riittää tiivistämään tulpan hyvin.
Moottorin ilmansuodatin sijaitsee kaasuttimen päällä tai vieressä. Ilmansuodatin on yleensä tehty paperista tai vaahtomuovista.
Paperisen suodattimen voi puhdistaa esim. siveltimellä, vaahtomuovisen voi pestä, jos se muuten on ehjä. Pesun voi tehdä vedellä ja astianpesuaineella, minkä jälkeen suodatin puristetaan kuivaksi ja siihen imeytetään pari ruokalusikallista moottoriöljyä.
MAINOSYlimääräiset öljyt voi painaa kevyesti rättiin. Öljyäminen on tärkeää, koska kuiva suodatin päästää hienommat epäpuhtaudet läpi kaasuttimeen.
Jos suodatin on jo muutaman vuoden vanha, se kannattaa aina vaihtaa uuteen. Huoltoaseman bensiiniä ei saa käyttää mihinkään puhdistamiseen. Ellei uusia öljyjä vielä ole kaadettu moottoriin, muista tehdä se ennen käynnistystä.
Jos moottoriin on jäänyt edellisen kesän tavallinen bensa-aseman bensiini, saattaa käynnistyminen olla hankalaa. Pienkoneissa kannattaakin käyttää pienkoneille tarkoitettua puhtaampaa alkylaattipolttoainetta, jota saa koneliikkeistä ja joka ei talvenkaan aikana mene huonoksi. Kone käynnistyy helposti heti keväällä.
Teksti ja kuvat: Hankkija