Autotallin maalaaminen toi raikkaan ilmeen vuonna 2003 valmistuneeseen tallirakennukseen, joka kaipasi jo uutta maalia seiniin ja lattiaan.
Kun lämmin auto ajetaan kylmään talliin ovat seinät kovilla, vaikka tuuletus on hoidettu rakennusvaiheessa asianmukaisilla tuuletusventtiileillä. Kylmänä pidettävän tallin seiniin olikin muodostunut pieniä homeitiöitä, ja seinät olivat paksun likakerroksen peitossa.
Aluksi oli tarkoitus maalata tallin seinät valkoisiksi, mutta sitten omistaja keksi, että voihan autotallikin olla pirteänvärinen. Seiniin valittiin valkoisen lisäksi punaista ja lattian väriksi haluttiin käytännöllinen harmaa.
Urakka aloitettiin seinien ja lattian puhdistamisella. Vuosien kurat ja öljyt lähtivät helposti maalipesuaineella.
MAINOSLaimennettu maalipesuaine levitettiin pestäville pinnoille harjan avulla, sitten aineen annettiin vaikuttaa muutama minuutti, jonka jälkeen pinnat jynssättiin puhtaiksi harjalla.
Lopuksi seinät ja lattia huuhdeltiin huolellisesti vedellä. Pesemisen jälkeen tallin annettiin kuivua vuorokausi.
Pintojen kuivuttua seinien kipsilevysaumat nauhoitettiin, jotta maalipinnasta saataisiin mahdollisimman tasainen. Ennen saumausta rakennuksen lämpötilan on oltava vähintään +10 astetta parin viikon ajan, joten kylmänä vuodenaikana autotallin maalaus ei onnistu.
MAINOSSaumaus kannattaa tehdä huolellisesti, sillä ulkonäön lisäksi se vaikuttaa myös levytyksen tiiviyteen. Levyjen saumakohtiin levitettiin lastalla saumatasoitetta, johon saumanauha painettiin. Saumaukseen on helpompi painaa hieman kostea nauha, jotta se ei kupruile.
Nauhan alta pursuileva aine tasoitettiin ja lopuksi päälle levitettiin leveällä lastalla lisää tasoitetta. Tasoiteaineen annettiin kuivua vuorokausi, jonka jälkeen epätasaisuudet hiottiin.
Ennen maalitelaan tarttumista hiontapöly harjattiin pois pölyharjalla.
Varsinainen maalaaminen aloitettiin katosta ja seinistä. Maaliksi valittiin homehtumaton puolikiiltävä Tikkurilan Lujapintamaali, joka onkin hyvä valinta helposti likaantuvaan tilaan. Vaativiin kohteisiin tarkoitettu erikoisakrylaattimaali kestää kovaa kulutusta ja voimakkaiden puhdistusaineiden käyttöä. Homesuojauksen ansiosta maali soveltuu hyvin autotallin pintojen maalaamiseen.
MAINOSPohjamaalaukseen käytettiin Lujayleispohjamaalia. Pinta oli maalauskuiva neljän tunnin odottelun jälkeen.
Seinämaalin kuivuttua käsiteltiin autotallin lattia. Hilseilevä maali irrotettiin ja lattia imuroitiin vielä kerran. Betonilattia maalattiin kiiltävällä Tikkurilan liuoteohenteisella Betolux-lattiamaalilla.
Autotallin lattiamaaliksi kannattaa valita maali, joka kestää mekaanista rasitusta ja on helppo pitää puhtaana. Pohjamaalauksen jälkeen lattia oli päällemaalattavissa vuorokauden kuluttua, mutta viimeisen maalikerroksen jälkeen piti odotella pari viikkoa, ennen kuin auton pystyi ajamaan talliin.
Kahden auton talliin kului valkoista seinä- ja kattomaalia yhteensä 9 litraa, ja saman verran hupeni myös punaista maalia, koska peittävä lopputulos vaati useamman maalikerroksen. Lattiamaalia tarvittiin myös 9 litran purkki.
MAINOSAsukkaat olivat lopputulokseen erittäin tyytyväisiä. Punaisen ja valkoisen yhdistelmä raikastaa koko tilan, ja talli on helppo pitää puhtaana jatkossakin. Lisäksi sisäilmakin raikastui, ja nyt autotalli soveltuu myös työtilaksi.
Maalausurakan toteutti Alfa-Maalaus.
Spraymaali – maalaa helposti ja nopeasti
Ruiskumaalaus – tehokas tapa levittää maalia
Kaakelimaali piristää keittiön ja kylpyhuoneen vanhat laatat
Maalarinteippi on klassikkotuote, jota harva osaa käyttää oikein
Kuinka kauan maali säilyy hyvänä?
Keittiön remontointi maalaamalla – upea muodonmuutos
Seinän maalaaminen: vesiohenteinen maali on turvallinen vaihtoehto
Teksti ja kuvat: toimitus